Na przecięciu wertykalnego z horyzontalnym

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2017 14:20
Dwa tytuły przedstawimy w pierwszym listopadowym wydaniu MBK: "Poruszona mapa" oraz "Nie wierzę w śmierć". Pierwszy – zainteresuje czytelników naszej literatury współczesnej, drugi – widzów gdańskiego teatru, tym razem – starszych, czyli młodzież i dorosłych.
Audio
  • Na przecięciu wertykalnego z horyzontalnym (Magazyn bardzo kulturalny/Trójka)
Przemyslaw Czapliński z Nagrodą im. Jana Długosza
Przemyslaw Czapliński z Nagrodą im. Jana DługoszaFoto: Wojciech Dorosz

Dotyczą one różnych dziedzin, ale w obydwu pojawia się motyw symbolicznego spotkania dwóch „kierunków”: poziomego i pionowego.

Przemyslaw Czapliński z Nagrodą im. Jana Długosza Przemyslaw Czapliński z Nagrodą im. Jana Długosza

Pierwszy tytuł odsyła do najnowszej historii polskiej literatury, drugi – do premiery w Teatrze Miejskim Miniatura w Gdańsku.

Projekty scenografii do spektaklu "Nie wierzę w śmierć" Teatru Miniatura w Gdańsku Projekty scenografii do spektaklu "Nie wierzę w śmierć" Teatru Miniatura w Gdańsku

Poza tym – nic nie łączy dwóch tematów tego wydania Magazynu.

Przemyslaw Czaplinski z Nagrodą im. Jana Długosza Przemysław Czapliński z Nagrodą im. Jana Długosza


Łączymy się ze studiem w Radiu Poznań, gdzie naszym gościem jest literaturoznawca, profesor Uniwersytetu im. A. Mickiewicza – Przemysław Czapliński. Jego "Poruszona mapa" otrzymała podczas 21 Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie Nagrodę im. Jana Długosza. Autor nagrodzonej książki pyta: "Gdzie naprawdę leży Polska? W którą stronę nasza mentalna mapa się przemieszcza?"

Okładka książki "Poruszona mapa" Przemysława Czaplińskiego Okładka książki "Poruszona mapa" Przemysława Czaplińskiego

Zadając te pytania, profesor próbuje "usidlić" to, co, wydawałoby się nie do pochwycenia na tym etapie: naszą literaturę na przełomie XX i XXI wieku, a więc stara się pisać historię polskiej literatury, niemal w momencie jej stawania się. Dobiera przy tym klucz nienadużywany przez badaczy literatury – geograficzny. Śledzi "dryfowanie" naszej literackiej mapy: ze wschodu na zachód, z południa na północ. To jedynie efektowny koncept?

O. Oszajca O. Oszajca


W studiu Trójki spotykamy się natomiast z ojcem, poetą, Wacławem Oszajcą, który napisał poetycki poemat, którego teatralną wersję opracował młody reżyser – Tomasz Kaczorowski. "Nie wierzę w śmierć" – premiera tego spektaklu została zaplanowana na pierwszą listopadową niedzielę i jest zaproszeniem do trudnego dialogu na temat granic sztuki, życia i śmierci. Nieczęsto podejmujemy aż takie wyzwania w MBK, ale czas, w którym mamy szansę spotkać się, "odważa" nas do wykonania tego radykalnego "gestu". Dołącza do nas dyrektor Teatru Miniatura – Romuald Wicza-Pokojski. I on przedstawia swój punkt widzenia oraz motywy, jakie skłoniły go do zaproponowania publiczności Miniatury rozmowy na temat, postrzegany jako… tabu.

O. Oszajca i Barbara Marcinik O. Oszajca i Barbara Marcinik

***

Tytuł audycji: Magazyn bardzo kulturalny
Prowadzi: Barbara Marcinik
Wydawca: Wojciech Dorosz
Data emisji: 5.11.2017
Godzina emisji: 21.07

Czytaj także

Conrad: lekcja tłumaczenia – lekcja czytania

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2017 22:04
Trzecie spotkanie z cyklu "Conrad, pseudonim – Joseph Conrad".
rozwiń zwiń