"Matka Ziemia", czyli mięsko, kotlet, mitologia i archetypy

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2014 22:22
- "Matka Ziemia" to historia o inicjacji, która jest w każdym z nas. Kto przeszedł drogę od dzieciństwa do dorosłości ma tę historię w sobie - mówi gość audycji "Trójkowo, filmowo" Piotr Złotorowicz. Reżyser opowiada o swoim filmie "Matka Ziemia", który został nagrodzony na Festiwalu w Locarno.
Audio
  • "Matka Ziemia", czyli historia mitologiczna i archetypiczna (Trójkowo, filmowo)
Kadr z filmu Matka Ziemia. Na zdjęciu aktor Mirosław Baka
Kadr z filmu "Matka Ziemia". Na zdjęciu aktor Mirosław BakaFoto: mat. prasowe

Historia konfliktu oczekiwań ojca z możliwościami i wrażliwością syna. Maciek - główny bohater filmu - nie jest już chłopcem, ale jeszcze nie stał się mężczyzną. Chce zaspokoić ambicje ojca i - tak jak wszyscy w rodzinie - zostać rzeźnikiem. Jest jednak zbyt wrażliwy, żeby zadać cierpienie zwierzęciu. Chłopak wszystkie ciepłe uczucia kieruje w stronę starego, zaniedbanego sadu - jedynej pamiątki po jego zmarłej matce. "Matka Ziemia" to dramat psychologiczny nasączony elementami mistycyzmu, zakorzenionymi w bogatej mitologii polskiej wsi.

Rozmowy Ryszarda Jaźwińskiego z aktorami i ludźmi świata filmu na stronach "Fajnego filmu" oraz "Trójkowo, filmowo" >>>

- To może nie jest dokładny opis mojego dojrzewania, bo nie wychowywałem się na głębokiej wsi.  Pamiętam jak za mgłą pojedyncze sceny brutalnego wiejskiego życia. Mam na myśli sceny uboju, typowo gospodarskiego. Kiedyś absolutnie normalne było to, że dzieci też brały udział w tym życiu - opowiada gość Ryszarda Jaźwińskiego.

- Możliwość zobaczenia, że to mięsko i ten kotlet, który się dziś wsuwa, kiedyś miały nogi i chodziły po ziemi jest czymś wyjątkowym. Mimo że faktograficznie wiemy, skąd bierze się mięso, to możliwość zobaczenia samego momentu przejścia od istoty żywej do przedmiotu wydaje mi się dużym przeżyciem. To była scena od której zacząłem pisać scenariusz "Matki Ziemi". Sama historia niewiele ma wspólnego z moim życiem, jest bardziej mitologiczna i archetypiczna. To zderzenie dwóch różnych wrażliwości: ekstremalnej praktyczności ojca i delikatności syna - mówi gość audycji "Trójkowo, filmowo".

Talenty Trójki: Piotr Złotorowicz rok po sukcesie>>>

W audycji "Trójkowo, filmowo" Ryszard Jaźwiński rozmawiał także z reżyserami Lechem Majewskim i Michałem Bielawskim.

Do słuchania "Trójkowo, filmowo" zapraszamy w każdą niedzielę między 14.05 a 15.00.

(mp, ei)

Czytaj także

Nowe pokolenie aktorów nadchodzi jak tsunami

Ostatnia aktualizacja: 13.08.2014 04:04
- Gdy myślę o nazwiskach osób z mojej szkoły, to jest to wataha ludzi, którzy idą w kierunku aktorstwa. Zmiana musi nastąpić, to jest jak tsunami - mówi aktor Bartosz Gelner. Tym razem wraz z "Klubem Trójki” przenieśliśmy się na Festiwal Transatlantyk, który odbywa się w Poznaniu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Królestwo dźwięku przekute na obrazy. Eugeniusz Rudnik i magia radia

Ostatnia aktualizacja: 20.08.2014 03:30
Dźwiękopisarz, fonopoeta, wizjoner i wieczny eksperymentator wierny kolażowi. Eugeniusz Rudnik konsekwentnie przez pół wieku podąża własną drogą. Współtworzone przez niego Studio Eksperymentalne Polskiego Radia stało się światową legendą, a teraz powstał film o jego muzyce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Krzysztof Kieślowski drogowskazem i inspiracją w dzisiejszym świecie

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2014 03:00
- Kieślowskiemu przyświecała myśl, by wszystko co tworzy było wiarygodne, bliskie życia. Już w pracy magisterskiej w 1969 roku pisał, że niedługo ludzie będą myśleć obrazem i montażem. I nie pomylił się - mówi Stanisław Zawiśliński.
rozwiń zwiń