Poprawiny "Wesela"

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2010 16:38
Ocalone przed zniszczeniem i poddane cyfryzacji "Wesele" Andrzeja Wajdy powróciło na wielki ekran i potwierdza swą rangę arcydzieła polskiego kina.
Audio

Obraz w nowej wersji pokazano w poniedziałek, 13 grudnia, w Warszawie. W projekcji wzięli udział aktorzy oraz twórcy filmu, wśród nich reżyser i autor zdjęć.

- To, że mogliśmy sięgnąć po aktorów z wielu teatrów, po aktorów, którzy mieli różne doświadczenia, stworzyło żywe postaci, które trudno byłoby wykreować na scenie - wspominał Andrzej Wajda, reżyser dzieła.

Witold Sobociński, autor zdjęć i koordynator cyfrowej rekonstrukcji "Wesela" tłumaczył, że główna koncepcja była taka, by pierwsza część filmu była bardzo kolorowa, a druga pozbawiona kolorów tak, jak myśli uczestników były tylko mrzonką.

- Wszystkie elementy, które składają się na ten film, są na poziomie bardzo wysokim, w związku z tym jest on niepowtarzalnie dobry, śmieszny, smutny i okropny jednocześnie - stwierdził autor zdjęć.

Zdaniem Sobocińskiego powstał obraz filmowy, który do tej pory nie ma sobie równych na świecie, ponieważ język, którym się posługuje, jest zaprzeczeniem teatralności. - To jest film samodzielny, istotny i władający językiem właśnie filmowym - dodał.

Koordynator cyfrowej rekonstrukcji dzieła wyjaśnił, że taśma kopiowana z negatywu przenosi ok. 200 barw. Z tego samego negatywu metodą cyfrową uzyskuje się 2 do 3 milionów kolorów.

 - Jeśli chodzi o dynamikę, ruch, pracę kamery, ten film wydaje się jakby kręcony wczoraj - powiedział Wojciech Pszoniak, odtwórca roli dziennikarza. Aktor dodał, że zawsze uważał "Wesele" Wajdy za jeden z najwspanialszych polskich filmów. - Dzisiaj przyjrzałem mu się ponownie i pomyślałem: "nic się nie zestarzał" - powiedział aktor.

 

Cyfryzacja "Wesela" byłą częścią projektu KinoRP, który istnieje od 2008 roku.

Jego celem jest ochrona arcydzieł polskiego kina przed zniszczeniem poprzez rekonstrukcję cyfrową. 

Wspólnie tworzą go Cyfrowe Repozytorium Filmowe, Studio Filmowe TPS, Dom Postprodukcyjny The Chimney Pot oraz Toya Studios.  Głównym partnerem projektu jest Studio Filmowe Kadr, Filmoteka Narodowa, Studio Filmowe Oko oraz Multikino i Pro-motion.


W dalszej część audycji:

- o propozycjach prezentów świątecznych dla kinomanów;

- rozmowa z Aleksandrą Nieśpielak o jej debiutanckiej płycie "Dzień Dobry Dniu" i roli w filmie "Przebacz".

Aby wysłuchać całej audycji wystarczy kliknąć "Trójkowo, filmowo 19 grudnia 2010" w boksie "Posłuchaj".

"Trójkowo, filmowo" można słuchać w niedziele o 13.00. Zapraszamy.

(pg)