Uratowana historia Walcowni

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2019 19:00
Gdyby nie upór byłych pracowników i zainteresowanie Fundacji Piotra Gerbera ratującej zabytki techniki, ta walcownia nie przetrwałaby. 
Audio
Walcownia w Katowicach
Walcownia w KatowicachFoto: Wiktor Kosecki

W 2002 roku Fabryka Cynku i Walcownia w Katowicach Szopienicach przeszła w prywatne ręce. Wstrzymano produkcję. Planowano zrównać z ziemią budynki. Na szczęście znaleźli się zwolennicy ratowania murów i historii Walcowni. Zawiązano Stowarzyszenie Byłych Pracowników Walcowni. To oni dyżurowali nocami, by dobytku nie rozkradli złomiarze. Teraz oprowadzają wycieczki po dawnych halach produkcyjnych. Atrakcją jest nadal pracująca walcarka – maszyna z 1903 roku.

– Wszystko, co tu jest, jest nowe, ale zachowane dokładnie według planów z 1903 roku. Wnętrze maszyny to orginał. Nic nie było tu zmieniane i na tym właśnie polega cała wartość tego miejsca, nie mówiąc już o tym, że jest to pierwsze muzeum hutnictwa w Polsce – mówi jeden z pracowników Walcowni.

Jak wymagania musieli spełnić niegdyś pracownicy takiego zakładu? Jaką rolę spełniały w nim kobiety? Zapraszamy do słuchania dołączonego reportażu.

***

Posłuchaj także innych reportaży emitowanych w Trójce >>>

***

Tytuł audycji: Reportaż w Trójce
Tytuł reportażu: "Na Walcowni"
Autorka reportażu: Roma Leszczyńskiej
Data emisji: 1.07.2017
Godzina emisji: 18.45

ml

Czytaj także

"Misja Łódź". Pomoc naturalnym odruchem

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2019 20:30
– Na polanie paliło się z pięć ognisk, czyli musieli do nas przyjść wieczorem. Czekali na nas, choć wiedzieli, że nie przyjmiemy nie wiadomo jakiej ilości ludzi. Pracowaliśmy cały dzień, do zmierzchu, bo prądu nie ma – opowiadają bohaterzy reportażu. Ostatnie zabiegi przeprowadzane są często już przy użyciu latarek-czołówek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Kłusem i galopem". Jubileusz toru na warszawskim Służewcu

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2019 19:05
Tor na warszawskim Służewcu powstał dokładnie 3 czerwca 1939 roku i był w tym czasie najnowocześniejszym i największym torem wyścigów konnych w Europie.
rozwiń zwiń