"Arena" w Toruniu, czyli flirt artystów z działaniami społecznymi i politycznymi

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2014 14:10
"Arena" w toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej to przestrzeń myśli, która połączyła prace 44 artystów z różnych miejsc na świecie. - To często punkty zapalne, jak Nigeria, Izrael, Grecja czy Włochy. Tym, co łączy artystów, jest postać Josepha Beuysa, czyli nestora sztuki performatywnej i postaci dla całego artworldu oczywistej - mówi Katarzyna Toczko z Centrum Sztuki Współczesnej.
Audio
  • "Arena" w Toruniu, czyli flirt artystów z działaniami społecznymi i politycznymi (Teren Kultura/Trójka)
Zbyszko Trzeciakowski. Intermedialny Plener Fotograficzny w Zadzimiu 1982. Fragment pracy z toruńskiej Areny
Zbyszko Trzeciakowski. Intermedialny Plener Fotograficzny w Zadzimiu 1982. Fragment pracy z toruńskiej "Areny"Foto: Jacek Kasprzycki/arena.csw.torun.pl

- Josepha Beuys to jeden z pierwszych artystów, który swoje powołanie widział nie tylko w tworzeniu kolejnych realizacji, ale przede wszystkim w edukowaniu, byciu nauczycielem, w działalności społecznej i politycznej - mówi Katarzyna Toczko. - Beuys tworząc realizację, która stała się punktem wyjścia dla naszej wystawy, czyli pracy "Arena", której dokumentację pokazujemy na wystawie, zakończył etap swojej twórczości i zaczął działać społecznie. Wystawa, mając w tle postać Josepha Beuysa, stara się opowiedzieć o flircie artystów z działaniami społecznymi i politycznymi. Artyści zaproszeni na "Arenę" właśnie takie działania podejmują bądź o nich opowiadają - dodaje.

"Arena" - jako wystawa o bardziej otwartym, performatywnym i dyskursywnym charakterze - będzie stanowić także platformę dla wykładów, pokazów filmowych, interwencji, dyskusji i bloga internetowego, jak również dla bardziej kameralnych wystaw, będących indywidualnymi prezentacjami czwórki polskich artystów.

Wychodząc od jednej ze znaczących prac Beuysa "Milczenie Marcela Duchampa jest przeceniane", ta seria wystaw/interwencji/performansów mierzyć się będzie z kwestiami wykluczenia, diagnozy, manipulacji, radykalizmu, anarchii, relacji, przetrwania oraz wariantami ich obecności i zaangażowania w odniesieniu do prac Justyny Scheuring, Łukasza Surowca, Zbyszka Trzeciakowskiego i Andrzeja Wasilewskiego.

W trakcie trwania "Areny" swoje prace wystawiają: Aderemi Adegbite, Manolis Anastasakos & Alexandros Vasmoulakis, Mirosław Bałka, Guy Ben-Ner, Joseph Beuys, Victor Ehikhamenor, Ninar Esber, Hans-Peter Feldmann, Edy Ferguson, Dor Guez, Chaja Hertog & Nir Nadler, Adelita Husni-Bey, Jannis Kounellis, Oliver Laric, Cristina Lucas, Maha Maamoun, Jumana Manna & Sille Storihle, Jasmina Metwaly, Gustav Metzger, Avi Mograbi, Anna Moreno, Ciprian Mureşan & Gianina Cărbunariu, Ima-Abasi Okon, Itamar Rose, Roee Rosen, Michal Rovner, Justyna Scheuring, Ruti Sela & Maayan Amir, Marinella Senatore, Katharina Sieverding, Łukasz Surowiec, Adrian Tranquilli, Zbyszko Trzeciakowski, Adejoke Tugbiyele, Mona Vatamanu & Florin Tudor, Andrzej Wasilewski, Wooloo, Zafos Xagoraris

Audycję "Teren Kultura" przygotowała Agnieszka Obszańska.

(mat. promocyjne/mp, mk)

Czytaj także

Malta Festival 2014: Spektakl Amapoli Prady, czyli dyskurs o rasie

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2014 16:24
- Na festiwalu miał premierę "Król Lear" Emilio Garcii Wehbiego, spektakl ostry, mocny, bezkompromisowy. Mieliśmy okazję być także na spektaklu Amapoli Prady "Urgent action" w Galerii u Jezuitów - opowiada Agnieszka Obszańska, specjalny wysłannik Trójki na Malta Festival 2014.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Open'er Festival 2014. Wystawa kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2014 20:38
- Jesteśmy na Open'er Festival trzeci raz. Pierwszy raz pokazujemy kolekcję. To jest kilkanaście świetnie wybranych prac - mówi w audycji "Teren Kultura" Marcel Andino Velez z Muzuem Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Bezdźwięk", czyli spacer wewnątrz ciała na Open'er Festival 2014

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2014 13:27
- Ta instalacja wygląda jak dwa walce, które są niekompletne. Do tych walców się wchodzi, idzie się po rampie, która prowadzi do góry. Jest tam nierówno, wilgotno, organicznie - opowiada w "Radiowym Domu Kultury" Joanna Rajkowska, współautorka instalacji "Bezdźwięk".
rozwiń zwiń