"Człowiek z lodu", czyli różne skutki odmrażania [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2021 21:00
"Odmrażanie" jest od roku jednym z najczęściej pojawiających się słów w dyskursie publicznym. Czekamy właśnie na kolejne "odmrożenie", między innymi, życia teatralnego. Nam, przed rokiem – po 6 czerwca – przyszło do głowy porównanie z sytuacją w filmie "Seksmisja" i zaczęliśmy używać słowa "dehibernacja". Skojarzenie ze słynną komedią pomagało w procesie oswajania sytuacji, w jakiej znalazła się uwięziona od trzech miesięcy w sieci i próbująca się z niej wyzwolić kultura. 
Nagranie słuchowiska Człowiek z lodu
Nagranie słuchowiska "Człowiek z lodu"Foto: Magdalena Rebzda/Polskie Radio

Posłuchaj
54:16 Trojka Scena Teatralna Trojki 2021_05_09-20-05-56.mp3 "Człowiek z lodu" Jarosława Jakubowskiego na deskach "Sceny Teatralnej Trójki" (Scena Teatralna Trójki)

 

Słuchowisko, które powtórzyliśmy (premiera odbyła się w Programie 1 w lutym 2019) pokazuje inny – dramatyczny – wariant "wydobywania się ze zmarzliny".

"Człowieka z lodu" (tekst sztuki – w tomie "Witaj, Barabaszu") przedstawiliśmy na "Scenie Teatralnej Trójki" z innego jednak powodu, choć ma on nadal związek z obecną sytuacją życia kulturalnego. Maj od lat był bowiem miesiącem, ważnego także dla sztuki radiowej, festiwalu R@port w Gdyni, podczas którego odbywał się finał Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Festiwalu, podobnie jak przed rokiem, w maju nie będzie (a jeżeli jednak, to bez udziału publiczności w teatrze), ale finalistów GND już znamy. Postanowiliśmy więc cztery majowe "Sceny Teatralne Trójki" poświęcić finalistom Nagrody z różnych lat.

Jarosław Jakubowski nominowany został już drugi rok z rzędu. Z jego sztuk, zrealizowanych wcześniej, wybraliśmy właśnie "Człowieka z lodu", w reżyserii Waldemara Modestowicza. Jest on także autorem naszej marcowej premiery, czyli "Kosmonautów", zrealizowanej przez tego samego reżysera. Tak się składa, że Waldemar Modestowicz pracował nad wieloma sztukami – finalistkami GND, zatem zapraszamy zarazem na minifestiwal słuchowisk mistrza reżyserii radiowej. Mamy szansę zapoznać się z różnymi stylistykami jego słuchowisk. Przypadek bywa pouczający.

A, że w obsadzie słuchowiska znów podziwialiśmy świetnych aktorów. Przed prezentacją słuchowiska zaprosiliśmy na tradycyjne spotkanie z jego twórcami.

Barbara Marcinik oraz Jakub Sadowski – wydawca.

***

W warstwie fabularnej "Człowiek z lodu" jest dramatem o mężczyźnie, który wskutek osobistej tragedii stracił pamięć i za wszelką cenę stara się odzyskać "czas utracony".

Patrząc na tekst symbolicznie, mamy tu historię człowieka, który nigdy do końca się nie urodził. W konfrontacji z kochającą go kobietą oraz innymi osobami, również tymi z jego snów, Mariusz usiłuje zrekonstruować własny życiorys. Dramat zadaje pytanie, czy jest to w ogóle konieczne? Może człowiek, aby zacząć żyć naprawdę, powinien "zapomnieć to, czego nie pamięta"?


Jarosław Jakubowski "Człowiek z lodu"

Reżyseria: Waldemar Modestowicz

Realizacja akustyczna: Maciej Kubera

Opracowanie muzyczne: Renata Baszun


Obsada:

Danuta Stenka, Piotr Grabowski, Elżbieta Kępińska, Olgierd Łukaszewicz, Stanisław Brudny, Leon Charewicz.

Czas trwania – 45’

(tekst – Barbara Marcinik)

Czytaj także

W poszukiwaniu "Pasażera" [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2021 21:00
14 kwietnia minęła ósma rocznica premiery słuchowiska Darka Błaszczyka na "Scenie Teatralnej Trójki" pod tytułem "Pasażer Luter". Przypadek sprawił, że postanowiliśmy właśnie teraz powtórzyć to słuchowisko. Przypadkiem także, w ubiegłą niedzielę, przypomnieliśmy inną "muzyczną" realizację tego reżysera, czyli "Dzień, w którym umarł Prokofiew".
rozwiń zwiń

Czytaj także

"W nocy lepiej widać głosy". Premiera na STT [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2021 19:03
Sztuka ma także podtytuł – "Moralitet audio-video". Na tym etapie łatwo już zorientować się, że w słuchowisko wpisany jest paradoks. I to zaledwie początek wyliczanki świadczącej o wyjątkowości założeń naszej premiery.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Scena Teatralna Trójki: po obu stronach drzwi [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2021 21:10
Nic bardziej oczywistego i dotykalnego niż drzwi, a jednak mają one także swój wymiar symboliczny, metafizyczny. Mogą bowiem nie tylko zamykać konkretną przestrzeń, ale i otwierać się na inną rzeczywistość.
rozwiń zwiń