Samochód, który zmotoryzował Polskę

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2020 08:00
20 lat temu, 22 września 2000 roku, z taśmy montażowej zjechał ostatni Fiat 126p, popularny maluch. Dzisiaj ten niewielki samochód, nazywany też "kaszlakiem" (od charakterystycznego odgłosu silnika), ma status pojazu kultowego. I wciąż rosnąca grupę wielbicieli.
Fiat 126p
Fiat 126pFoto: Pixabay (domena publiczna)

Maluch był ikoną PRL-u i ówczesnej motoryzacji. Co spowodowało, że wciąż cieszy się wielką sympatią i popularnością? – Z jednej strony sentyment starszego pokolenia, które kiedyś marzyło o małym fiaciku. A kiedy już go miało, szalało jeżdżąc poza granice Polski, do innych krajów demokracji ludowej. A na bazie opowieści rodziców i dziadków zaczęli się nim też interesować młodzi ludzie. Tym bardziej, że był w zasięgu finansowym – mówi Antoni Przychodzień, twórca pierwszego na świecie Muzeum Fiata 126p.

Posłuchaj

09:38 2020_09_22 07_43_09_PR3_Do_Trojki_zaprasza_Michal_Kirmuc.mp3 20 lat temu z fabryki wyjechał ostatni maluch (Do Trójki zaprasza Michał Kirmuć)

Mimo niewielkich rozmiarów maluch był, można powiedzieć, samochodem uniwersalnym. – Ludzie przewozili nim meble, pralki, lodówki, telewizory – wspomina pan Antoni. I tłumaczy, że jego wytrzymałość wynikała z topornej konstrukcji: – Jest to podwozie samonośne, ale wykonane z porządnych profilowanych blach. I teoretyczna obciążalność dachu wynosiła 50 kg, ale potrafiono wieźć i trzy razy więcej – dodaje.

Zlot Maluchów – 20 lat od zakończenia produkcji Fiata 126p Manufaktura Łódź/YouTube DriftCam - Kamil Drzewiecki


***

Tytuł audycji: Do Trójki zaprasza Michał Kirmuć
Data emisji: 22.09.2020
Godzina emisji: 7.43

pr/mk


Czytaj także

Syreny były piękne i polskie

Ostatnia aktualizacja: 31.12.2019 05:45
Niech nikogo nie zmyli ten tytuł – nie chodzi o nimfy wodne – mowa w nim o najbardziej polskim z samochodów osobowych w Polsce. To właśnie ostatniego dnia roku 1953, 66 lat temu, zaprezentowano prototypowy egzemplarz Syreny.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nysa – jeden z najlepszych samochodów PRL-u

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2020 05:00
Mówiono o niej czule – Nyska... choć nie każdemu było do śmiechu wsiadając do niej. Powód był oczywisty, gdyż Nysa stała się najpowszechniejszym samochodem na wyposażeniu MO (Milicja Obywatelska) pod koniec lat 60-tych i przez cały okres 70-tych. To nią właśnie dowożono milicjantów na jakieś rozróby, do krewkich kibiców, czy dla rozpędzenia drobnych manifestacji. To nimi zabierano na komendy (dawna nazwa komisariatów) niepokornych ludzi – czasami tylko "ot tak" i by nauczyć ich pokory.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wielki "mały Fiat". Ten legendarny samochód zmotoryzował Polskę

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2020 01:41
47 lat temu, 22 lipca 1973 roku, w Bielsku-Białej uruchomiono linię produkcyjną Fiata 126p. Auto stało się obiektem marzeń mieszkańców Polski Ludowej, a z czasem samochodem legendarnym, utrwalonym w popkulturze, który do dziś cieszy się ogromną popularnością i rozpoznawalnością, choć ostatni egzemplarz wyprodukowano 20 lat temu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Fiat 126p ps. Maluch. Samochód nie tylko dla bohaterów

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2020 05:50
– Maluch zdobył czołowe miejsce w popkulturze. Natychmiast pojawił się w filmach. Nie musiał przechodzić castingu. Było jasne, że tym samochodem będzie jeździł bohater filmu – mówił w 2014 roku Przemysław Semczuk, autor książki "Maluch. Biografia".
rozwiń zwiń