Oblicza współczesnej genetyki. Szansa czy zagrożenie?

Ostatnia aktualizacja: 01.03.2017 11:59
Niektóre choroby już dziś umiemy leczyć, zmieniając geny. Czy jednak działania genetyków zawsze są bezpieczne i dają tylko dobre efekty?
  • Tomasz Rożek i jego goście o współczesnej genetyce (Klub Trójki/ Trójka)
Im bardziej genetycy poznają strukturę DNA, tym odkrywają w niej więcej tajemnicFoto: Glow Images/ East News

Geny to kawałki DNA, w których zapisane są informacje o nas, o tym jak wyglądamy i jak funkcjonuje nasz organizm. Ale geny tylko częściowo wpływają na to, kim jesteśmy (ważne jest też nasze doświadczenie, otoczenie itp.).

Czy zatem jeśli mamy coś zapisanego w genach, to możemy "oszukać takie przeznaczenie"? - Są sytuacje, w których jest to niemal niemożliwe. To dotyczy całej dużej grupy tzw. chorób jednogenowych, w których mutacja w jednym genie powoduje chorobę. Ale takich sytuacji, w których nigdy nie ma ucieczki, jest stosunkowo niewiele - mówiła genetyk prof. Katarzyna Tońska.

Wojciech Mikołuszko Współcześnie odkrywane są części DNA, które nie są genami. To takie części niekodujące, których u człowieka jest bardzo dużo

Genetycznie modyfikowane rośliny to już nasza codzienność. A co z modyfikowaniem człowieka? - To możliwe i wręcz już się to robi. Są prace pokazujące modyfikację zarodków ludzkich, przy czym pochodzą one z bardziej dyskusyjnych rejonów świata, pod adresem których są różne zarzuty dotyczące etyki czy tego, że wyniki nie są powtarzalne - mówił Wojciech Mikołuszko, dziennikarz naukowy.

Po co modyfikuje się człowieka? Czy wśród genetyków nie ma strachu z tym związanego? Jak w praktyce wygląda "edycja genów" i czy dałoby się wyhodować jabłko o smaku czekolady? Między innymi o tym rozmawiał ze swoimi gośćmi Tomasz Rożek. Zapraszamy do słuchania.

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Tomasz Rożek
Goście: prof. Katarzyna Tońska (genetyk, Uniwersytet Warszawski), Wojciech Mikołuszko (dziennikarz naukowy, autor książek popularnonaukowych)
Data emisji: 28.02.2017

ei/fbi

"Cyfrowy łupież". Też go zostawiasz w internecie?

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2017 10:50

- Są informacje, które wpisujemy na portalach internetowych czy w e-mailach, ale najcenniejszy [dla firm pozyskujących dane - red.] jest nasz "cyfrowy łupież", metadane - mówiła w Trójce o inwigilacji internetowej szefowa Fundacji Panoptykon, Katarzyna Szymielewicz.

Płomień kulisty i zagadki grawitacji w kosmosie

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2017 17:36
Wygląd płomienia nie zależy od dostępu do tlenu, tylko od grawitacji. Jaki zatem kształt będzie miał płomień świecy palącej się na orbitalnej stacji kosmicznej?

W jaki sposób niektóre zwierzęta widzą w nocy?

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2017 12:11
Są takie zwierzęta, które potrafią funkcjonować w ciemności. Niektóre węże dostrzegają ciepło. Działają dokładnie tak jak kamera termowizyjna. Nietoperze zaś widzą dźwiękiem.