Mainstream jest amerykański

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2012 08:00
Paradoksem jest, że nawet nienawidząc Ameryki, głosząc antyamerykańskie hasła wielu robi to w amerykańskich jeansach, butach lub z amerykańskim superbohaterem na koszulce.
Audio
Mainstream jest amerykański
Foto: Fot.: Fragment okładki książki "Mainstream" Frédérika Martela

Dariusz Bugalski w "Klubie Trójki" spotkał się z Frédérikiem Martelem, twórcą książki "Mainstream. Co się podoba wszędzie na świecie", będącą efektem kilkuletnich badań w trzydziestu krajach świata.  

Pierwszym poruszonym problemem było pytanie o nienawiść do Ameryki: - Dlaczego ludzie, którzy nienawidzą Ameryki, np. Palestyńczycy, o których Pan pisze, oglądają amerykańskie filmy, dlaczego Ameryka tak świetnie sobie radzi w dziedzinie popkultury?

- To pytanie, które sam sobie zadawałem. Czasem ktoś w jakiś sposób manifestuje niechęć do Ameryki z różnego rodzaju plakatami, a biegnie, głosząc te hasła w butach firmy Nike - odpowiedział Frédérik Martel. - To jest paradoks Ameryki. Czy się ją lubi, czy się jej nie lubi jest pewnym modelem i kontrmodelem.

Amerykanie potrafią robić filmy dla całego świata, prawdopodobnie dlatego, że Ameryka to nie tylko kraj, ale kontynent. - Być może Ameryka to świat w miniaturze mieszkają tam Latynosi, Azjaci, Afrykanie - mówił Frédérik Martel - przecież drugie polskie miasto na świecie to Chicago. 

- Wszystkie kultury europejskie są bogate, stare i różnorodne, tyle że dzisiaj w dużym stopniu młodych Europejczyków nic ze sobą nie łączy - poza kulturą amerykańską. Wszyscy znają Avatar i Lady Gagę.

Gość Dariusza Bugalskiego zaznaczył, że jesteśmy w okresie globalizacji kultury. Jej część przechodzi do sieci z czym wiąże się silne ryzyko uniformizacji kulturowej. - Dziś mamy do czynienia z bardzo amerykańskim mainstreamem, trochę też japońskim, i całym mnóstwem małych "streamów" czyli kultury lokalne i regionalne. Trzeba pozwolić kulturze istnieć w różnych rejestrach jednocześnie, w różnych skalach. Mainstreamowi Harry Potter czy Superman też są potrzebni.

Jak Amerykanie eksportują mainstream? Jak sobie z tym radzi Japonia, przede wszystkim ich manga i animacja? Jakie "towary" dostarcza Europa do mainstreamu? I jak dominujący nurt kultury funkcjonuje w Chinach, Korei czy krajach arabskich - dowiesz się słuchając audycji "Klub Trójki" - 19 marca 2012.

Audycji "Klub Trójki" można słuchać od poniedziałku do czwartku o 21. Zapraszamy.

(pj)