Kopalniane El Dorado w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 27.04.2012 15:00
W kamieniołomie nieopodal Tomaszowa Mazowieckiego odkryto jedno z najciekawszych na świecie stanowisk paleontologicznych z okresu górnej jury. Dowiemy się jak wyglądała Ziemia 148 milionów lat temu.
Kopalniane El Dorado w Polsce
Foto: Glow Images/East News

- To okno sprzed 148 milionów lat na świat późnej jury. Skarbnica wiedzy o życiu w tym okresie na Ziemi, a także środowisku. To ogromne bogactwo skamieniałości zarówno bezkręgowców, jak i kręgowców - opowiada dr Błażej Błażejowski z Instytutu Paleobiologii PAN.
O odkryciu w kamieniołomie wapieni "Owadów - Brzezinki" mówi się jak o swoistym El Dorado dla badaczy flory i fauny z czasów, gdy superkontynent zwany Pangeą rozpadał się na część północną: Laurazję oraz południową Gondwanę, po świecie biegały dinozaury (poza tymi, które latały bądź pływały), a na znacznej części terytorium dzisiejszej Polski rozpościerało się morze.
Wśród skamieniałości znalazły się skrzypłocze, krewetki, ryby, gady morskie, małże, amonity oraz ważki, żuki i latające gady - pterozaury. - Możemy to środowisko porównywać do księgi historii życia, te skamieniałości zapisane są w wapieniach - opowiada gość Jerzego Sosnowskiego. Stanowisko odkryte w Polsce jest na tyle bogate, że do jego badania trzeba było stworzyć międzynarodowy zespół. 250 lat temu podobnie było z bawarskim kamieniołomem Solnhofen.
Jak na podstawie skamieniałych odciśniętych w wapieniach śladów niegdysiejszych zwierząt możemy sobie wyobrażać tamtą przeszłość sprzed 148 milionów lat? Jakie organizmy, poza spopularyzowanym przez Spielberga Tyranozaurusem, przyciągają uwagę uczonych?, dowiesz się słuchając całej rozmowy z dr. Błażejem Błażejowskim z Instytutu Paleobiologii PAN  w audycji "Klub Trójki – 26 kwietnia 2012".

Odkrycie roku: Polacy znaleźli odcisk stopy dinozaura

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2011 14:28
W Muzeum Ziemi w Warszawie natrafiono na skamieniałość dinozaura protoceratopsa z odciśniętym obok w skale śladem jego stopy.

Świerszcz sprzed 165 mln lat znów zaśpiewa

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2012 14:18
Pieśń miłosna jurajskiego świerszcza może zabrzmieć na nowo po 165 mln lat. A wszystko za sprawą mikroskopowej analizy jego skrzydełek.

Dinozaury wyginęły, bo składały jaja

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2012 05:00
Jajorodność okazała się dużą słabością dinozaurów. Gdyby młode rodziły się, a nie wykluwały z jaj, wzrosłaby szansa dinozaurów na przetrwanie - uważają naukowcy.