X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Czy odrzutowiec zwalniający do prędkości poddźwiękowej także generuje grom dźwiękowy?

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2020 07:20
– Mówienie o grzmocie dźwiękowym wprowadza pewną nieścisłość – zauważa dr Tomasz Rożek.
Audio
  • Skomplikowana natura gromu dźwiękowego (Pytania z kosmosu/Trójka)
Myśliwiec FA-18 F Super Hornet w momencie przekraczania bariery dźwięku
Myśliwiec F/A-18 F Super Hornet w momencie przekraczania bariery dźwiękuFoto: Shutterstock.com/Eliyahu Yosef Parypa

– Grzmot kojarzy się z czymś głośnym i nagłym. W przypadku samolotu, który przekracza prędkość dźwięku, dla kogoś stojącego na ziemi, brzmi to jak jednorazowe uderzenie. W rzeczywistości jest to ciągły dźwięk. My słyszymy to jako coś jednorazowego, bo źródło porusza się dość szybko i w miarę jak się od nas oddala, nie słyszymy dalszych grzmotów. Tymczasem trzeba sobie taki samolot wyobrażać jako źródło ciągłego dźwięku. Dlatego też pasażerskie samoloty ponaddźwiękowe Concorde osiągały prędkości supersoniczne dopiero nad oceanem. W przeciwnym wypadku, przeszkadzałyby one ludziom na ziemi. Tak duży obiekt generuje ogromny hałas – tłumaczy ekspert Trójki.

Co w takim razie usłyszelibyśmy, gdyby samolot naddźwiękowy, znajdujący się nad naszymi głowami, zaczął zwalniać? – W takie sytuacji do naszych uszu doszedłby hałas, który nagle by zniknął i jedyne, co byśmy słyszeli, to dźwięk silników ˜– dodaje dr Tomasz Rożek.

***

Tytuł audycji: Pytania z kosmosu
Autorzy: Tomasz Rożek, Marcin Łukawski
Data emisji: 14.01.2020
Godzina emisji: 7.16

ml/mk

Czytaj także

Jak zmieniłby się poziom wód po "wyjęciu" z nich wszystkich statków?

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2019 07:20
– Poziom wód obniżyłby się, ale trudność w oszacowaniu o ile wynika z tego, że nie znalazłem pełnego raportu o wadze wszystkich statków, które pływają na morzach i oceanach – przyznaje dr Tomasz Rożek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy pilot naddźwiękowego odrzutowca słyszy dźwięk silnika?

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2019 07:30
– Odpowiedź brzmi: tak, ale nieco ciszej – mówi dr Tomasz Rożek. Dlaczego tak się dzieje?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ile najwięcej może ważyć jeden metr sześcienny?

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2019 07:20
– Móżna zaryzykować stwierdzenie, że materia np. czarnej dziury waży nieskończenie wiele – odpowiada dr Tomasz Rożek. 
rozwiń zwiń