Kiedy mróz jest groźny dla samolotów?

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2017 13:24
Proces zamarzania skrzydeł zakłóca opływ powietrza. Zalodzony samolot może po prostu nie oderwać się od ziemi.
Audio
  • Kiedy mróz jest groźny dla samolotów? (Terminal trzeci/ Trójka)
Oblodzenie skrzydeł może mocno wpłynąć na wytwarzaną przez samolot siłę nośną
Oblodzenie skrzydeł może mocno wpłynąć na wytwarzaną przez samolot siłę nośną Foto: pixabay/druckprofi

Okazuje się, że wcale nie siarczyste mrozy są największym zagrożeniem dla maszyn. - Najgorsze są temperatury w okolicy zera, połączone do tego z opadami. Wtedy musimy samoloty odlodzić oraz zabezpieczyć przez zamarzaniem - tłumaczył w Trójce Dariusz Grabowski, dyrektor firmy Welcome Airport Services.

Jak wygląda i na czym polega odladzanie? Kiedy pasażerowie mogą zobaczyć cały proces? Których części samolotu nie można odmrażać? O tym wszystkim usłyszeć można w nagraniu audycji Jana Niebudka.

***

Tytuł audycji: Terminal trzeci
Autor: Jan Niebudek
Data emisji:
14.01.2017
Godzina emisji:
8.46

ei/kul

Czytaj także

Dlaczego latamy wolniej niż w 2003 roku?

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2016 20:00
- Im samolot jest wyżej, tym pilot ma mniejszą możliwość regulacji prędkości - tłumaczy techniczne aspekty latania dr inż. Maciej Zasuwa z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak wysoko latają samoloty? I dlaczego jest właśnie tak?

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2016 12:09
Wysokość lotu zależy przede wszystkim od załogi kontroli ruchu powietrznego. - To ona musi zorganizować ruch w sposób bezpieczny i przydziela samolotom odpowiednie wysokości - mówił w Trójce dr inż. Maciej Zasuwa z Politechniki Warszawskiej.
rozwiń zwiń