X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Doktoranci na polskich uczelniach: czy mają szansę na karierę?

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2013 14:25
- Dobry nauczyciel musi być na bieżąco z najnowszą wiedzą w swojej dziedzinie, dlatego dydaktyka musi być łączona z badaniami naukowymi - mówił w "Europejskim Klubie Trójki” dr Maciej Malicki z ruchu społecznego Obywatele Nauki.
Audio
  • Czy polscy doktoranci mają szansę na światową karierę? (Europejski Klub Trójki)
Doktoranci na polskich uczelniach: czy mają szansę na karierę?
Foto: Glow Images/East News

Polska osiągnęła skokowo bardzo wysoki poziom skolaryzacji społeczeństwa – mamy niespotykany w dziejach procent ludzi z wyższym wykształceniem i studiujących – a jednocześnie nauczyciele akademiccy narzekają na szokujące braki w wiedzy ogólnej młodzieży, przychodzącej na uczelnie.
Równocześnie bardzo spadł prestiż polskiej nauki, uderzający jest również niski wskaźnik innowacyjności – nowe technologie raczej sprowadzamy z zagranicy, niż je tworzymy.

W tej sytuacji, w kolejnym odcinku z cyklu "Europejski Klub Trójki" przyjrzeliśmy się jednemu z aspektów, które prawdopodobnie mają na nią wpływ. Chodzi o to, jak w innych krajach naszego kontynentu wyglądają nakłady na naukę oraz wsparcie dla doktorantów.  

Czy w świecie wszechobecnej konkurencji ośrodki naukowe wymieniają między sobą skuteczne pomysły na sposoby kształcenia kadry? - Nauka siłą rzeczy jest otwarta, może za wyjątkiem obronności czy wojskowości. Naukowcy spotykają się i wymieniają metodami. Zresztą metodę można ujawnić, bo i tak kluczem do sukcesu są ludzie. Jeżeli uczelnia zatrudni znakomitych ludzi, to odniesie sukces. Uniwersytet od szkoły odróżnia natomiast łączenie dydaktyki z badaniami, bo w szkole nauczyciele tylko przekazują wiedzę, a na uczelni dodatkowo prowadzą badania – mówił dyrektor Narodowego Centrum Nauki, prof. Andrzej Jajszczyk.

Natomiast rektor Uniwersytetu Warszawskiego, prof. Marcin Pałys podkreślał, że nie da się dobrze uczyć, jeśli nie uczestniczy się w pracach naukowych. - Dobry nauczyciel akademicki musi być na bieżąco z najnowszą wiedzą w swojej dziedzinie. Na pewno są ludzie, którzy mniej lubią uczyć. Dlatego to instytucja zatrudniająca musi tak dobrać kadrę, żeby zestaw zadań najlepiej odpowiadał potrzebom pracownika i uczelni – dodał prof. Pałys.

Dr Maciej Malicki z ruchu społecznego Obywatele Nauki uważa natomiast, że w Polsce za mało jest zajęć dydaktycznych, bo pracownicy naukowi maja ograniczone wsparcie, a dodatkowo nadzór nad dydaktyką jest mały. - Wystarczy spojrzeć na podręczniki akademickie, które w Polsce wyglądają jak skrypty pisane na szybko, pod konkretny przedmiot. Tymczasem na rynku amerykańskim czy brytyjskim nad podręcznikiem pracuje cały zespół wyspecjalizowanych w tym naukowców, a praca trwa całe lata – dodał Maciej Malicki.

Czy w Polsce do zrobienia kariery wystarczy być dobrym nauczycielem akademickim, czy doktorantom łatwo jest dostać stypendium i od czego to zależy, jak sprawa wygląda z perspektywy Unii Europejskiej? Między innymi o tym zaproszeni goście i słuchacze Trójki dyskutowali w audycji. Zapraszamy do wysłuchania nagrania.

Audycję przygotowali Sylwia Héjj i Jerzy Sosnowski.

gs, ei

Zobacz więcej na temat: NAUKA studenci

Czytaj także

Ministerstwo nauki chce skończyć z plagiatami

Ostatnia aktualizacja: 04.05.2013 09:32
Uczelnie mogą, ale nie muszą korzystać z systemów antyplagiatowych przy sprawdzaniu prac dyplomowych. Resort nauki chce to zmienić - informuje "Dziennik Polski".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Młodzi, zdolni... i z Polski

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2013 17:07
W środę premier Donald Tusk nagrodził laureatów pierwszej edycji konkursu "Generacja Przyszłości”, skierowanego do młodych studentów, którzy chcą wziąć udział w międzynarodowych konkursach i zawodach.
rozwiń zwiń