X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Automaty perkusyjne, samplery, czyli mechaniczna muzyka z żywą duszą

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2017 15:00
Automaty perkusyjne, samplery – współczesna muzyka wyglądałaby zupełnie inaczej bez nich. O tym, jak sam ich używa, opowiadał Hirkowi Wronie jego gość – DJ Eprom.  
Audio
  • Automaty perkusyjne, samplery, czyli mechaniczna muzyka z żywą duszą cz. 1 (Słownik muzyczny/Trójka)
  • Automaty perkusyjne, samplery, czyli mechaniczna muzyka z żywą duszą cz. 2 (Słownik muzyczny/Trójka)
DJ Eprom, Hirek Wrona i Wojciech Olszak
DJ Eprom, Hirek Wrona i Wojciech OlszakFoto: Polskie Radio

– Pierwsze automaty perkusyjne pojawiły się w połowie XX wieku. Były to proste urządzenia, które miały kilka wbudowanych beatów i służyły głównie do ćwiczeń. Dopiero wprowadzenie takich urządzeń jak Roland TR-808, które były w pełni programowalne dla użytkownika, pozwoliło na tworzenie z ich pomocą muzyki. To właśnie te zsamplowane dźwięki takich beat maszyn pozwoliły na zdefiniowanie soundu lat 80. – mówi DJ Eprom, dwukrotny mistrz świata DJów, niewątpliwy specjalista w dziedzinie

Automat perkusyjny Roland TR-808 Automat perkusyjny Roland TR-808 (foto: Wikimedia Commons)

perkusja F 1200.jpg
Wszyscy muzycy grają to samo. Rytm!

Utwór "In The Air Tonight" Phila Collinsa uznawany jest za pierwszy, w którym użyto automatu perkusyjnego jako jednego z dominujących instrumentów. Uzyskane w nim brzmienie na stałe wpisało się do kanonu muzyki i nadal jest rozpoznawalne "na pierwszy rzut ucha". Jak podkreślał sam artysta, "automat zapewnia stały rytm i nadaje muzyce transowości, której nie dałby rady zapewnić żywy perkusista".

Beat maszyny nie są pozbawione wad, co dowcipnie zauważył kiedyś właśnie Phil Collins, mówiąc, że "żywy perkusista ma jedną niebagatelną przewagę nad maszyną: oblany piwem nadal będzie grał". Na szczęście dla perkusistów, nadal nie są oni zbędni i nic nie zapowiada, by miało się to zmienić.

Współczesne studio nagraniowe z widocznym w rogu stołu Rolandem TR-808. Współczesne studio nagraniowe z widocznym w rogu stołu Rolandem TR-808 (foto: Wikimedia Commons)

– Sampler to urządzenie, które rejestruje dźwięk określonej długości, po czym przetwarza go i pozwala na odtwarzanie zapisu – mówi Wojciech Olszak. Najstarsze sample pochodzą już z lat 40. ubiegłego wieku. – Były to samplery analogowe. Odpowiednio sklejone taśmy magnetofonowe pozwalały na tworzenie loopów – dodaje DJ Eprom. Współczesne samplery są już całkowicie elektroniczne, co zdecydowanie ułatwia używanie ich.

Obecnie nie sposób sobie wyobrazić muzyki bez sampli. – Samplerem współcześnie jest właściwie każdy instrument klawiszowy. Każdy dźwięk, który można na nich zagrać jest właśnie samplem i wciskając klawisze są one odtwarzane – zauważa Wojciech Olszak.

Więcej o automatach perkusyjnych i samplach można usłyszeć w dołączonym nagraniu audycji. Zapraszamy do słuchania.

***

Tytuł audycji: Słownik muzyczny
Prowadzi: Hirek Wrona
Goście: DJ Eprom (DJ, producent muzyczny), Wojciech Olszak (producent muzyczny)
Data emisji: 3.12.2017, 10.12.2017
Godzina emisji: 13.08

ml/iwo

Czytaj także

Melodia, temat i opakowanie, czyli przepis na hit

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2017 14:00
Kto jest potrzebny, aby powstał utwór muzyczny? "Muzyk" – to pierwsze, co przychodzi do głowy. Zapominamy jednak, jak wielką rolę odgrywają osoby zza kulis – realizatorzy i producenci.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kultowe płyty według Filipa Łobodzińskiego

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2017 15:00
Co to znaczy "kultowy"? Kiedy możemy powiedzieć w ten sposób o artyście lub płycie? O tym rozmawiali w audycji "Słownik muzyczny" Hirek Wrona i Filip Łobodziński.
rozwiń zwiń