Pokolenie trzech krzeseł. Zgubne skutki długotrwałego siedzenia

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2020 12:00
Jak pokazują najnowsze badania, siedzenie może być równie groźne, co palenie papierosów.
Ćwiczenia przy biurku
Ćwiczenia przy biurkuFoto: Andrey_Popov/Shutterstock.com

Jesteśmy tzw. "pokoleniem trzech krzeseł". Siedzimy w pracy, w drodze do niej i w domu. Ci, którzy w dobie pandemii pracują zdalnie, często trzy krzesła zamieniają na jedno, a ich aktywność fizyczna staje się minimalna. Jakie są tego skutki?

– Doświadczamy bólów, napięć w całym ciele, lub jego odcinkach. Siedząca pozycja zaburza przepływ krwi, powoduje niedotlenienia narządów. Kiedy mamy nieodpowiednią ilość tlenu w mózgu, spada nasza koncentracja i jakość myślenia – mówi Justyna Jakubczyk, autorka bloga "Tancerka w biznesie".


Posłuchaj
04:45 PR3_MPLS 2020_09_29-11-17-11.mp3 Jak szkodliwe jest ciągłe siedzenie w miejscu? (Byle do 13/Trójka)

 

To właśnie dlatego, pani Justyna stworzyła kampanię "Odklej się od krzesła". – Warto wstać od biurka i robić sobie przerwy co 10-15 minutach. Kiedyś mówiono nam, że można to robić co 45-60 minut, ale mieliśmy wtedy więcej ruchu na co dzień. Proponuje minutowe, dwuminutowe aktywności, które możemy robić mniej więcej co kwadrans, by odświeżyć ciało i umysł i nabrać energii. 

ZDROWY KRĘGOSŁUP ZA BIURKIEM/Youtube - Fizjomed

– Jedni robią pompki, przysiady, podskoki. Ja proponuję aktywności a'la taneczne: wstajemy od biurka, odrywamy się od krzesła, uginamy kolana, rozkręcamy biodra, robimy nimi kilka ósemek. Następnie rozluźniamy klatkę piersiową, ramiona, ruszamy nimi i bierzemy kilka oddechów. Zachęcam do tego, by zadbać o redukcję czasu siedzenia. Ustawmy budzik na 30 minut i w tym czasie stójmy, pracując przy meblu dostosowanym do tego, by nasze ciało było w tym czasie prawidłowo ustawione – tłumaczy pani Justyna.

***

Tytuł audycji: Byle do 13
Prowadzą: Agnieszka Furtak-Bilnik i Piotr Majewski
Autor materiału reporterskiego: Jakub Jamrozek
Data emisji: 29.09.2020
Godzina emisji: 11.17

ml/kr


Czytaj także

Parę słów o fitnessie senioralnym online

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2020 12:45
Niezależnie od tego, czy trwa kwarantanna, czy też nie, seniorzy powinni dbać o swoją aktywność fizyczną. Ale jak to zrobić bez możliwości marszu czy chociaż zwykłego spacerowania po okolicy?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Biegać też trzeba umieć. Na co powinniśmy zwrócić uwagę?

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2020 17:35
Może wydawać się, że skoro już podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu regularnych treningów biegowych, wystarczy wyjść z domu i biec przed siebie jak najprędzej i jak najdłużej. Nie jest to jednak takie proste – oprócz odpowiedniego obuwia potrzebujemy wiedzy o tym, jak się poruszać, by uniknąć urazu, a następnie kontuzji. Wskazówek w tej kwestii udzielił nam fizjoterapeuta dr Remigiusz Rzepka.
rozwiń zwiń

Czytaj także

W czym pomoże nam Nutri Score?

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2020 09:00
Koniec z czytaniem składu produktów spożywczych! Dla większości z nas jest to czynność trudna. Lista składników bywa niezwykle długa, a nie każdy z nas wie, które z nich są zdrowe, a które nie. Na szczęście, niebawem stanie się to znacznie łatwiejsze dzięki Nutri Score.
rozwiń zwiń