Kapsuła czasu na stulecie liceum w Lublinie. Jakimi przemyśleniami podzielili się uczniowie?

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2021 13:30
Z okazji stulecia istnienia szkoły uczniowie lubelskiego liceum stworzyli kapsułę czasu. Zamknęli w niej pamiątki i listy, w których opisują swoje przemyślenia oraz najważniejsze dokonania ostatnich dwóch dekad XXI wieku. Co chcieliby przekazać swoim potomkom?
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock

– W kapsule czasu znajduje się historia szkoły, jej hymn oraz listy obecnych pierwszoklasistów. Stulecie szkoły to ranga porównywalna do ukończenia osiemnastego roku życia przez młodego człowieka. Pomyśleliśmy, że ci, którzy będą po nas, będą ciekawi, jakimi ludźmi byliśmy, jak wyglądał nasz świat i nasza szkoła – mówił Grzegorz Lech, dyrektor liceum. 

– Idea jest taka, by kapsuła została otwarta za sto lat. To próba przeniesienia się myślami w przeszłość i poznania jej jeszcze głębiej –  zaznaczyła Anna Suszyna, prezes stowarzyszenia Unia Absolwentów.

Posłuchaj
04:17 PR3_MPLS 2021_10_13-13-17-31_kapsuła.mp3 Kapsuła czasu stworzona przez licealistów z Lublina (Trójka do trzeciej)

 

Co chcieli przekazać uczniowie? 

– Chciałam przekazać wartości, które są dla mnie ważne. Powiedzieć, by szli do przodu i nie przejmowali się drobnymi potknięciami oraz by cieszyli się z tego, co mają. Zapytałam, czy nadal słuchają muzyki i czy kojarzą takich wykonawców jak Queen, Michael Jackson czy The Beatles, Ciekawa jestem też, czy czytają książki, jak rozwinęła się nauka oraz czy dolecieli już na Marsa – mówiła jedna z uczennic. 

– W liście przekazałam moje wyobrażenia na temat przyszłości. Piszę o samochodach elektrycznych, robotach i rozwiniętej świadomości proekologicznej, w tym wykorzystywaniu odnawialnych źródeł energii. Przekazałam też wspomnienia o tym, jak wyglądało nauczanie zdalne. Myślę, że to ciekawy temat. W przyszłości temat dzisiejszych czasów z pewnością będzie omawiany podczas lekcji historii. Uważam, że miło będzie przeczytać, jak wyglądała pandemia z perspektywy ucznia – opowiedziała druga. 

– Mój list jest nostalgiczny. Podczas pisania go czułam smutek, że nie będę mogła zobaczyć reakcji osób, które to odczytają. Opisałam nasze codzienne życie. To, jak wyglądają przerwy oraz inne punkty naszej zwyczajności – dodała kolejna. 

– To niewiarygodne doświadczenie. Pisałam ten list z poczuciem misji. Włożyłam w niego całe serce. Chciałam przekazać, jak wiele i niewiele się zmieni. Realia będą inne, ale ludzie tacy sami. Nastolatkowie nadal będą mieć swoje problemy, wzloty i upadki. Wyobraziłam sobie, że być może list przeczyta moja wnuczka lub prawnuczka. Zawarłam też pozdrowienia i życzenia powodzenia, również na maturze – usłyszeliśmy od uczennicy liceum. 

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Mateusz Drozda
Autorka materiału reporterskiego: Liliana Kaczmarczyk (Polskie Radio Lublin)
Data emisji: 13.10.2021
Godzina emisji: 13.17

zch

Czytaj także

Polacy jeżdżą najstarszymi samochodami w Europie!

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2021 11:30
Jak wynika z najnowszych danych Eurostatu, niespełna 40 procent aut w Polsce ma 20 i więcej lat, a to oznacza, że jeździmy najstarszymi samochodami w Europie. Czy rzeczywiście jest to powód do obaw i troski? Tej kwestii przyjrzał się Trójkowy reporter.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Europa wybiera radio w technologii cyfrowej. Na czym polega DAB+?

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2021 18:20
Coraz więcej stacji radiowych przechodzi na nadawanie cyfrowe, czyli DAB+. Jak podkreślają eksperci, jest ono lepsze i tańsze od analogowego UKF. Technologia DAB+ wykorzystywana jest niemal we wszystkich krajach Europy. Na czym polega? Czy radio cyfrowe wiąże się ze zmianami dla słuchaczy?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Lubelskie liceum bez jedynek. Wszystko, by zniwelować stres

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2021 14:40
Bez jedynek – taką szkołą zostało jedno z liceów w Lublinie. Zamiast negatywnej oceny do dziennika wpisywany jest znak "X". Oznacza on, że materiał będzie trzeba nadrobić i poprawić. Jak nowa metoda sprawdza się po pierwszym miesiącu?
rozwiń zwiń