Zimowe pułapki na autostradach i drogach szybkiego ruchu

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2021 13:32
W Polsce mamy coraz więcej autostrad i dróg szybkiego ruchu. To oczywiście wielkie ułatwienie dla osób podróżujących samochodami, a szczególnie w grudniu, w okresie świąt Bożego Narodzenia i sylwestra. Warto jednak pamiętać, że te drogi mogą także się stać prawdziwą pułapką, w której utkniemy na długie godziny.
Zimowy korek na autostradzie bądź drodze szybkiego ruchu to wielogodzinna pułapka
Zimowy korek na autostradzie bądź drodze szybkiego ruchu to wielogodzinna pułapka Foto: shutterstock.com/Frederic Legrand - COMEO
  • Dzięki rozwijającej się sieci dróg szybkiego ruchu i autostrad wyjazd samochodem na święta do rodziny na drugim końcu Polski nie jest już koszmarem. Ale może się nim stać, gdy utkwimy nieprzygotowani w wielokilometrowym korku;
  • Spadające z ciężarówek bryły zmrożonego śniegu lub lodu mogą być bardzo niebezpieczne!

Autostrady i drogi szybkiego ruchu sprawiają, że wyprawa na drugi koniec Polski to nie ciężka i niebezpieczna wyprawa porównywalna z lotem na Księżyc, lecz po prostu dłuższa wycieczka, którą spokojnie da się przeżyć. Chyba że... coś się wydarzy, i to niekoniecznie nam lub naszemu pojazdowi. Wystarczy wypadek (nawet kilkanaście kilometrów przed nami) gwałtowne załamanie pogody (śnieżyca bądź oblodzenie drogi) i tworzy się wielki korek, w którym utkniemy na wiele godzin i mamy problem. Jak się do tego przygotować?

Bagaż specjalny

– Warto zabrać ze sobą termos z ciepłym piciem, ciepły koc, a także ciepłe ubranie. Ważne też, aby zabrać ze sobą odpowiednią ilość paliwa, czyli jeśli wyjeżdżamy w trasę, dotankować do pełna. Bo jeśli będziemy się dogrzewać, to zwiększamy zużycie i może nam nie wystarczyć – radzi Renata Rychlewska ze spółki Autostrada Wielkopolska Eksploatacja. – Można też wziąć do bagażnika 5 litrów paliwa w kanistrze. A żeby się dodzwonić do pomocy drogowej i skutecznie wezwać pomoc, trzeba mieć pełną baterię. Dlatego powerbank jest taką nieoczywistą rzeczą, którą można wrzucić do schowka i użyć, kiedy długo będziemy czekać na pomoc – dodaje Łukasz Zboralski z serwisu BRD24.

Śnieg i lód - największy wróg (kierowcy)

Oczywiście kiedy na drodze mamy trudne warunki, np. śnieg i lód, trzeba zachować szczególną ostrożność i pamiętać, że mimo opóźnienia pośpiech nie jest wskazany. – Wyprzedzanie solarek jest bardzo ryzykowne. Po pierwsze śnieg wydobywający się spod pługów może uszkodzić nasz samochód albo nawet zepchnąć nas z drogi. Po drugie droga przed solarką jest nieodśnieżona, więc poruszanie się po niej może być niebezpieczne – tłumaczy Renata Rychlewska.
Nie jest też bezpieczne jechanie za ciężarówkami, gdyż zimą zalega na nich warstwa zmrożonego śniegu bądź lodu. Zdmuchnięty, w skrajnych przypadkach (wcale nie tak rzadkich!) może uszkodzić nasz samochód, a nawet doprowadzić do wypadku. – To może być szczególnie niebezpieczne dla samochodów osobowych. W jednym przypadku zniszczeniu uległa cała szyba, a kierująca trafiła do szpitala – przestrzega kom. Robert Opas z Komendy Głównej Policji.


Posłuchaj
04:36 TROJKA Trojka do trzeciej 2021_12_06 13-32-18.mp3 Zimowe korki - pułapki na autostradach i drogach szybkiego ruchu (Trójka do trzeciej)

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Mateusz Drozda
Autor materiału reporterskiego: Jakub Witkowski
Data emisji: 6.12.2021
Godzina emisji: 13.32
pr

Czytaj także

Nieodśnieżone drogi – dlaczego drogowcy nie wykonują swojej pracy?

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2021 05:00
Kierowcy narzekają, że drogi są śliskie, nieodśnieżone i nieprzygotowane do użytkowania. Prognozy ostrzegały przecież przed intensywnymi opadami z odpowiednim wyprzedzeniem. Dlaczego drogowcy tak często nie wykonują właściwie swojej pracy?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Lód na naczepie - jak go usunąć?

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2021 05:00
Z jednej strony przepisy, które wymagają oczyszczania naczep ciężarówek ze śniegu i lodu. Z drugiej - praktyczny brak możliwości dostania się na wysokość dachu oraz niebezpieczeństwo dla kierowcy. Są jednak pomysły, by ten problem rozwiązać. Mają je zarówno Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jak i producenci naczep. Na te pierwsze trzeba zaczekać przynajmniej rok, zaś w drugim przypadku potrzebne są dobra wola i finanse firm transportowych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nowe technologie dla (nie)bezpieczeństwa

Ostatnia aktualizacja: 10.08.2021 11:00
System Aktywnej Kontroli Prędkości (ACC) wykorzystywany jest coraz szerzej na europejskich drogach. Nie jest to już towar luksusowy, a dostępny także i w pojazdach klasy kompaktowej. Czy jednak rzeczywiście wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo?
rozwiń zwiń