Tomasz Man o swojej drodze do teatru: zaczęło się od fascynacji rockiem

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2021 13:07
– Gdyby ktoś mi powiedział, jako młodemu chłopakowi, że będę się zajmował teatrem, to bym mu powiedział, że bardzo się myli. Miałem gitarę i zespół punkowy. Dzięki muzyce chciałem się dowiedzieć więcej , kto to był Allen Ginsberg czy Franz Kafka, bo Jim Morrison używał cytatów. Przez fascynację muzyką rockową zacząłem szukać literatury i poniekąd teatru – opowiada Tomasz Man.
Tomasz Man
Tomasz ManFoto: Wojciech Kusiński/Polskie Radio

czarnik marcin_4099-min.jpg
"W nocy lepiej widać głosy". Premiera na STT

Początkowo teatr w życiu gościa Redbada Klynstry-Komarnickiego nie odkrywał znaczącej roli, nie był pasją dzieloną z rodzicami. Wspólne oglądanie spektakli było udziałem Tomasza Mana i jego ciotki, do której podróżował z rodzinnego Rzeszowa. – Prowadziła mnie do teatrów wrocławskich. Byłem na sławetnym przedstawieniu Jerzego Grotowskiego. To był wstrząs. Miałem wtedy może 15 lat – wspomina. Kolejnym bardzo silnym przeżyciem był monodram Samuela Becketta "Ostatnia taśma" z rolą Tadeusza Łomnickiego, który widział będąc w klasie maturalnej – Wtedy wsiąknąłem – ocenia Tomasz Man.  

Posłuchaj
49:05 2021_04_24 13_07_09_PR3_Trzy_gramy_Redbada.mp3 Tomasz Man o znaczeniu słowa w teatrze i muzycznych fascynacjach (Trzy gramy Redbada /Trójka)

 

man stenka braciak brzoska 1200.jpg
Isola znaczy wyspa

Kolejnym krokiem w teatr była przygoda z aktorstwem na studiach, wraz z kolegami przyszły dramatopisarz pracował nad wystawieniem m.in. "Ulissesa" Jamesa Joyce’a. Nie był to jednak czas sukcesów. Później przyszła praca teatrologa nad dziełami Witkacego i pisanie recenzji. Z czasem przyszło rozumienie, czym wystawiana sztuka powinna różnić się od scenariusza filmowego. – W sztuce teatralnej mamy ludzi, którzy wychodzą przed publiczność. Jeśli piszesz sztukę, to robisz to dla ludzi, którzy siedzą tutaj – przed Tobą, jak piszesz do kina, to jednak piszesz do martwej kamery. Nie potrzebujesz reakcji – wyjaśnia. – Teatr Radia to jest moja pasja. Zacząłem się zajmować sztuką, przez co zacząłem słuchać. Dzięki słuchaniu, dzięki Trójce słyszałem bunt w tekstach w latach 80. Głos radia był dla mnie zawsze istotny. Marzyłem, żeby tutaj przyjść – deklaruje. 

tomasz man 1200.jpg
"Gomora". Tomasz Man: okazałem się złym prorokiem

Z reżyserem teatralnym rozmawialiśmy także o tym, czym się różni przygotowywanie przedstawienia na scenie od przygotowywania sztuki dla Teatru Polskiego Radia, o bieżącej sytuacji teatru, systemie kształcenia aktorów oraz wpływie ścieżek dźwiękowych i festiwali muzycznych na reżyserski proces twórczy.

***

Tytuł audycji: Trzy gramy Redbada
Prowadzi: Redbad Klynstra-Komarnicki
Gość: Tomasz Man (dramatopisarz, reżyser teatralny, autor słuchowisk radiowych i adaptacji teatralnych)
Data emisji: 24.04.2021
Godzina emisji: 13.07

gs

Czytaj także

Teatr EXIT – w drodze do ratunku i uwolnienia

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2021 13:00
W Wielką Sobotę nie opuściliśmy desek teatru ani szeroko pojętego świata performatywnego. Gościem audycji "Trzy gramy Redbada" tym razem był założyciel Teatru EXIT Maciej Sikorski, z którym porozmawialiśmy m.in. o stereotypowym postrzeganiu niepełnosprawnych artystów, o tym, w jaki sposób sztuka może nam pomóc zawrócić ze źle obranej drogi oraz o tym, jak oddać się twórczości w zdrowy sposób. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Tęsknota za zespołem marzeń

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2021 12:15
Dla jednych opływający w luksusy celebryta, stały bywalec świątecznych komedii romantycznych, dla innych niepoprawny przedsiębiorca teatralny, który wciąż wierzy w to, że ambitny teatr może i musi się opłacać. Czemu, w imię czego Tomasz Karolak wciąż walczy z wiatrakami? – o to zapytał go w swoim programie Redbad Klynstra-Komarnicki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Spektakl, którego nikt nie zobaczy? Rozmowa z Marcinem Sławińskim

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2021 12:10
"Czego nie widać" to nowy spektakl Marcina Sławińskiego. W dniu premiery  przedstawienia Redbad Klynstra-Komarnicki zapytał reżysera, jak pracuje się nad dziełem, którego, póki co, nikt nie będzie w stanie zobaczyć.
rozwiń zwiń