Co nas kręci, co nas podnieca w reklamie świątecznej

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2011 14:00
Przedwojenne i obecne reklamy świąteczne, jakie są, czym kuszą, co obiecują i co sprawia, że tak łatwo im uwierzyć?
Audio
  • Co nas kręci, co nas podnieca w reklamie świątecznej

- Wojna o konsumenta przybiera na sile. Jeśli z roku na rok jest więcej reklam, to musi to działać. Skuteczność jest. Reklamy, mimo ich ogromnego natłoku działają. Najlepszy dowód to fakt, że firmy przyznaczają  coraz większe pieniądze na reklamę w tym okresie - ocenia gość Sławomir Wojtkowski, dyrektor Warszawskie Szkoły Reklamy. Zarobek firm reklamowych w szeroko rozumianym okresie świątecznym stanowi czasem nawet 50 procent rocznego dochodu.

Klienci narzekają na reklamę, ale ona też staje się dla nich wygodną wymówką. Wiele osób zrzuca winę za ilość wydanych pieniędzy właśnie na reklamę, że kupili aż tyle rzeczy, bo była fajna reklama, bo była promocja... Sukces reklamy to też sukces banków, które proponują kredyty na zakup prezentów.

fot.
fot. glowimages.com

W reklamach świątecznych musi się pojawić symbolika związana z tym okresem:  gwiazda betlejemska, Święty Mikołaj czy choinka, która z punktu widzenia reklamodawców jest bardzo wdzięczna, bo wiele rzeczy można z nią zrobić  graficznie. Choinkę może symbolizować kawałek pizzy, czy odpowiednio oświetlony fragment parkingu w reklamie samochodu. Co do kolorystyki to dominuje zieleń i czerwień, popularny jest także złoty i granatowy. W reklamach radiowych od lat niepodzielnie rządzą dzwoneczki. Co istotne reklama świąteczna raczej nie wchodzi do sfery sacrum, w reklamach sporadycznie pojawia się np. obraz świętej rodziny.

Zobacz wystawę reklamy przedwojennej>>>

Reklamy powojenne zachęcały do kupna m.in zapalniczek, papierowsów, czy cygary uchodzących za towary luksusowe. Także alkohol był popularnym prezentem. Dziś asortyment Mikołaja trochę się zmienił, rozszerzył. Obecnie każda branża stara się zarobić na reklamach świątecznych. A niektóre tematy już są uznawane za niemodne, czy niepolityczne. Reklamy papierosów na których widać palącego Świętego Mikołaja dziś można zobaczyć już tylko w muzeum reklamy.

fot.
fot. glowimages.com

Co zaskakujące w reklamach przedwojennych rzadko można było zobaczyć Mikołaja, motywem przewodnim była najczęściej choinka. Dopiero kultura amerykańska z lat 50. i 60. zapewniła mu obecną popularność - ocenia Sławomir Wojtkowski, dyrektor warszawskie szkoły reklamy.

gs

Czytaj także

Zakupy świąteczne po amerykańsku

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2011 10:59
Szał przedświątecznych zakupów za oceanem rozpoczyna się od olbrzymich kolejek przed sklepami oferującymi superpromocje.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Święta na bogato, sprawdź ile to kosztuje!

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2011 11:14
Ruch w polskich centrach handlowych przed świętami zwiększa się o 30 proc., a przeciętna polska rodzina planuje wydać na święta Bożego Narodzenia więcej niż niemiecka.
rozwiń zwiń