Teatr Polskiego Radia

Krzywicka / Krew

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2014 17:10
Premiera radiowej wersji dramatu Julii Holewińskiej. Reżyseruje Dobrosława Bałazy. Zapraszamy do radiowej Jedynki.

 

Autorka:
Julia Holewińska

Adaptatorka i reżyserka:
Dobrosława Bałazy

Realizator:
Tomasz Perkowski

Opracowanie muzyczne:
Marian Szałkowski

Obsada:
Teresa Lipowska (Irena), Joanna Jędryka (Monika), Grażyna Barszczewska (Dorota), Danuta Stenka (Dominika), Izabela Dąbrowska (Ewa), Dominika Kluźniak (Agnieszka)

Zapraszamy na radiową adaptację dramatu Julii Holewińskiej "Krzywicka / Krew", finalistki Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2013 roku.

 

Irena Krzywicka, pisarka, działaczka społeczka, skandalistka, wreszcie legendarna "gorszycielka" jest w dramacie Julii Holewińskiej pretekstem do rozmowy o kobietach / polskich kobietach na przestrzeni XX i XXI wieku.

Anna Zalewska-Uberman, w omówieniu dramatu Holewińskiej na stronie internetowej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (www.gdn.art.pl), pisze:

(…) Opowieści poszczególnych bohaterek, prowadzone z różnych perspektyw i punktów widzenia, w zależności od tego w jakim momencie życia i dziejów się znajdują, składają się na dramatyczny wielogłos w sprawie kobiet. Tę polifoniczną narrację dopełniają fragmenty tekstów Krzywickiej oraz wypowiedzi chóru kobiet polskich. Chór agitatorek i prowokatorek skandujący fragmenty literatury narodowej i pieśni patriotyczne, jak i wulgarne rymowanki, uzurpujący sobie prawo do wyrażania przekonań wspólnoty w parodystycznej i groteskowej formie, pozwala autorce na budowanie dystansu wobec historii kobiet pisanych krwią.

W Holewińskiej płynie Krzywicka krew. Opisując kluczowe etapy w życiu kobiety, określające ich podmiotowość, tożsamość, rolę i pozycję społeczną, autorka wskazuje na kolejne obszary zniewolenia: rodzinę, politykę, obyczajowość i cielesność. Doświadczenie kobiecości, niezależnie od historycznego czasookresu okazuje się ciągle niezwykle dotkliwe i bolesne, nierozerwalnie związane z utratą, osamotnieniem i wykluczeniem, ze względu na narodowość, seksualność, religijność czy płciowość. Holewińska pełnym głosem upomina się o kobiety wtłoczone w kulturalne schematy i przywrócenie kobiecej narracji w sferze społeczno-kulturalnej.