Dziesięć archeologicznych cudów

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2011 10:00
Najpopularniejsze czasopismo archeologiczne na świecie - amerykański dwumiesięcznik "Archaeology" - opublikowało listę największych odkryć archeologicznych ogłoszonych w 2010 roku.

- Niestety, od czasu powstania Imperium Brytyjskiego, a potem potęgi Amerykanów, cokolwiek nie zostało opublikowane w języku obecnym, nie istnieje, choćby nie wiem jak wielkie to było odkrycie. Liczy się marketing – zaznaczyła Monika Rogozińska, prezes Polskiego Oddziału The Explorers Club.

W rozmowie z Katarzyną Kobylecką zauważyła, że Anglosasi potrafią z największej klęski zrobić sukces medialny. Stwierdziła też, że gdy patrzy na ten ranking, to chce się jej płakać nad naszą polską głupotą. Jedno z tych odkryć zostało bowiem zbudowane przez Polaków.

- Amerykanie mogą o tym nie wiedzieć, ale że my o tym nie wiemy, to jest bardzo przykre – podkreśliła w "Naukowym Wieczorze z Jedynką".

W dalszej części audycji dowiemy się, o jakie odkrycie chodzi, i posłuchamy komentarzy archeologów danych specjalizacji.

Oto pełna lista odkryć obiektów przedstawiona w sposób chronologiczny:

- Fragment szkieletu przedstawiciela Australopiteków sprzed 3,6 mln lat w etiopskim Woranso-Mille;

- Setki pięściaków na Krecie sprzed 1130 tys. lat – dowód funkcjonowania na wyspie gatunku Homo Erectus;

- Piramidy z Jaen – dwa kompleksy piramid położone w Puszczy Amazońskiej na terenie Peru z ok 800 r. p. n. e.;

- Grobowiec Hekatomnosa z 390 r. p. n. e. w Mylasie w południowo-zachodniej Turcji. Władca, który spoczął w odkrytym grobowcu, był ojcem Mauzoloza, którego z kolei grobowiec jest zaliczany do siedmiu  starożytnych cudów świata jako "grobowiec w Halikarnasie";

- Kartagińczycy nie składali ofiar z dzieci, na co wskazywało znalezisko cmentarza dla noworodków odkrytego w Tophet. Według badań, dzieci urodziły się martwe lub zmarły śmiercią naturalną wkrótce po porodzie;

- Grobowiec majańskiego władcy we wnętrzu piramidy El Zotz w Gwatemali z około 350 – 400 r. n. e.;

- Pozostałości kościoła w Jamestown z 1608 roku, najstarszej świątyni protestanckiej na kontynencie północnoamerykańskim;

- Wrak brytyjskiego okrętu badawczego z 1853 roku na dnie Morza Beauforta.

Odkrycia z dziedziny metodyki:

- Badacze Instytutu Antropologii Ewolucyjnej w Lipsku, po przebadaniu 60 % genomu jądrowego neandertalczyka, stwierdzili, że u współczesnych ludzi spoza Afryki do 4 % genów pochodzi od neandertalczyków.

- Chemik Martin Rowe jest bliski wprowadzenia do użytku metody datowania radiowęglowego; podczas takiego badana próbka nie musiałaby być trwale zniszczona.

(pp)

Aby wysłuchać całej rozmowy, wystarczy kliknąć "Dziesięć cudów" w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie.

Naukowe odkrycie: przez geny ojca pożyjesz krócej

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2009 12:53
Uczeni dowiedli, że geny, które otrzymujemy po linii ojca znacznie – bo o około jedną trzecią – skracają życie.

2010: 7 najważniejszych odkryć naukowych

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2010 13:40
W roku 2010 odkryliśmy, że życie może opierać sie na arsenie, a nasi przodkowie krzyżowali się z neandertalczykami. CERN, który potrafi już produkować większe ilości antymaterii, otwiera się na członków spoza Europy.