Nauka

Dorośli łatwiej uczą się języków

Ostatnia aktualizacja: 27.07.2011 12:40
Na naukę języka obcego nigdy nie jest za późno. Z najnowszych badań wynika, że, wbrew powszechnemu przekonaniu, dorośli mogą przyswajać słówka znacznie łatwiej niż dzieci.

Powszechnie uważa się, że dzieci poniżej siedmiu lat szybko uczą się obcych języków, bo ich mózgi łatwiej generują połączenia i do uczenia się wykorzystują pamięć utajoną, czyli nieświadomą. Oznacza to, że zasady nowego języka dzieci wyłapują bez udziału świadomości. Mózgi dorosłych z kolei posługują się przy nauce pamięcią jawną, czyli świadomą.

Niektórzy lingwiści zaczęli się jednak zastanawiać, czy podejście do różnic w nauce języków nie odzwierciedla raczej samego stosunku do dzieci i dorosłych, niż odmienności w posługiwaniu się przez nich mózgami. - Kiedy dorosły popełni błąd, zwykle nie poprawia się go, bo nie chce się go urazić - uważa Sara Ferman z izraelskiego Uniwersytetu Tel Awiwu.

Ferman w towarzystwie Avi Karni z Uniwersytetu Hajfy przeprowadziła eksperyment z udziałem ośmiolatków, 12-latków i dorosłych, w którym uczestnicy mieli nauczyć się reguły rządzącej nowym językiem. W stworzonej na potrzeby badania regule, czasowniki były zapisywane i wymawiane inaczej w zależności od tego, czy odnosiły się do ożywionego lub nieożywionego obiektu.

Uczestnikom tego nie powiedziano, ale zalecono im wysłuchać zestawień rzeczowników z czasownikami, a potem we właściwy sposób połączyć czasowniki z innymi rzeczownikami. Pięciolatków nie uwzględniono w badaniu, bo nie potrafiły poradzić sobie z zadaniem. Wszyscy uczestnicy zostali przepytani ponownie po dwóch miesiącach. - Dorośli radzili sobie zdecydowanie najlepiej - oceniła Ferman. Kiedy ośmiolatki miały zastosować regułę do nowych słów, robiły to na granicy przypadku, podczas gdy 12-latki i dorośli trafiali w 90 proc. - Dorosłym szło najlepiej, mają duży potencjał do uczenia się języków w sposób niejawny - uważa Ferman. W odróżnieniu od młodszych dzieci, większość dorosłych i 12-latków rozpracowała zasadę i wtedy ich wyniki szybko poprawiały się. Wynika z tego, że istotną rolę odgrywa też w tym przypadku świadome uczenie się.

- Rezultaty są ciekawe, szczególnie że wymowa małych dzieci jest uboższa niż osób starszych - komentuje David Birdsong z University of Texas. Z kolei Robert DeKeyser z University of Maryland jest zdania, że takie eksperymenty nie zawsze mają przełożenie na rzeczywistość. Jego zdaniem, nawet jeśli dorośli są skuteczniejsi w nieświadomym przyswajaniu wiedzy, to i tak dzieci mają więcej okazji do uczenia się w sposób niejawny.

(ew/pap)

Zobacz więcej na temat: dzieci edukacja języki obce
Czytaj także

Bilingwizm opóźnia demencję

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2010 09:30
U osób, które na co dzień posługują się co najmniej dwoma językami, wystąpienie pierwszych symptomów demencji może opóźnić się nawet o pięć lat.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Pierwsza lekcja języka dla noworodka

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2010 07:00
Głos matki aktywuje ośrodek mózgu noworodków odpowiedzialny za naukę języka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Mózg niemowlaka pełen słów

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2011 15:00
Niemowlęta rozumieją wiele słów wypowiadanych przez dorosłych. Naukowcy właśnie zbadali, jak mózg niemowlaka przetwarza to, co usłyszy mały człowiek.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ucz się języka razem z dzieckiem

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2011 14:47
Rodzice powinni umieć odpowiednio zmotywować i zachęcić swoje pociechy do nauki języka, a nie tylko płacić za dodatkowe godziny.
rozwiń zwiń