Żółwie skamieniałe podczas seksu

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2012 21:00
Naukowcy odnaleźli skamielinę żółwi, które znajdowały się w niedwuznacznej sytuacji, kiedy 47 mln lat temu zastała je śmierć. Znalezisko opisano w "Biology Letters".
Żółwie skamieniały podczas seksu
Naukowcy odnelźli skamielinę żółwi, które znajdowały się w niedwuznacznej sytuacji, kiedy 47 mln lat temu zastała je śmierć. Znalezisko opisano w "Biology Letters".
Skamielina pochodzi z niejscowości Messel niedaleko Darmstadt w Niemczech. To jedno z najbardziej znanych na świecie stanowisk paleontologicznych. Jak sądzą naukowcy, musiały tam wówczas znajdować się jeziorne płycizny, w których rozmnażały się żółwie. Najprawdopodobniej zatruły się toksycznymi gazami, jakie przesączyły się do jeziora z wulkanu.
- Coś podobnego można znaleźć niektórych jeziorach wulkanicznych w Afryce Wschodniej - mówi dr Walter Joyce z Uniwersytetu Tybindze. Co kilkaset lat w jeziorach pojawia się duża zawartość dwutlenku węgla. - Zupełnie jakby ktoś otworzył butelkę szampana, a jej zawartość zatruła wszystko wokół - dodaje.
Martwe zwierzęta, nadal złączone w miłosnym uścisku, opadły na dno jezioro, gdzie stopniowo przykryłe je osady. W Messel podczas ostatnich trzech dekad znaleziono aż dziewięć podobnych par żółwi.
Żółwie należą do gatunku Allaeochelys crassesculpta, który już wymarł. Najbliżsi żyjący krewni żółwi z Messel żyją dziś w Australii i Nowej Gwinei.
To najprawdopodobniej jedyny przykład skamieniałości kręgowców, które zmarły podczas kopulacji.
(ew/BBC)

Skamielina pochodzi z miejscowości Messel niedaleko Darmstadt w Niemczech. To jedno z najbardziej znanych na świecie stanowisk paleontologicznych. Jak sądzą naukowcy, musiały tam wówczas znajdować się jeziorne płycizny, w których rozmnażały się żółwie. Najprawdopodobniej zatruły się toksycznymi gazami, jakie przesączyły się do jeziora z wulkanu.

- Coś podobnego można znaleźć w niektórych jeziorach wulkanicznych w Afryce Wschodniej - mówi dr Walter Joyce z Uniwersytetu Tybindze. Co kilkaset lat w jeziorach pojawia się duża zawartość dwutlenku węgla. - Zupełnie jakby ktoś otworzył butelkę szampana, a jej zawartość zatruła wszystko wokół - dodaje.

Martwe zwierzęta, nadal złączone w miłosnym uścisku, opadły na dno jezioro, gdzie stopniowo przykryły je osady. W Messel podczas ostatnich trzech dekad znaleziono aż dziewięć podobnych par żółwi.

(ew/BBC)

Ryby pierwsze uprawiały seks

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2010 07:15
Ryby jako pierwsze zwierzęta na Ziemi zaczęły kopulować - informują naukowcy.

Największy amonit w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 10.09.2011 23:00
Paleontolog z Uniwersytetu Jagiellońskiego odkrył ponad metrowej średnicy muszlę amonita, czyli mięczaka kopalnego sprzed dziesiątków milionów lat. Muszla ma ponad metr średnicy.

Odkrycie roku: Polacy znaleźli odcisk stopy dinozaura

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2011 14:28
W Muzeum Ziemi w Warszawie natrafiono na skamieniałość dinozaura protoceratopsa z odciśniętym obok w skale śladem jego stopy.

Żółwie giganty uznane za wymarłe wciąż żyją?

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2012 16:59
Jeden z gatunków żółwi olbrzymich Chelonoidis elephantopus, uważany za wymarły od 150 lat, ponoć wciąż żyje na Wyspach Galapagos.