Kultura

Wideo, czyli emigracja rozrywkowa Polaków w PRL

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2017 18:26
- Technologia kaset wideo była pierwszą, przy której państwo komunistyczne definitywne zawiodło i nie było w stanie dostarczyć zawartości. Nie było atrakcyjnych filmów i trzeba było sobie radzić samemu - opowiada badacz dziejów filmu i wideo dr hab. Piotr Sitarski.
Audio
  • Jaką rewolucję spowodowały magnetowidy? (Białe plamy/ Trójka)
Rambo, Cobra, ale i Przesłuchanie - technologia VHS, która pojawiła się w Polsce w latach 70. XX wieku, przyniosła znaczące zmiany w dostępie do materiałów audiowizualnych
"Rambo", "Cobra", ale i "Przesłuchanie" - technologia VHS, która pojawiła się w Polsce w latach 70. XX wieku, przyniosła znaczące zmiany w dostępie do materiałów audiowizualnychFoto: kalebdf via Foter.com / CC BY-NC-ND

Wideo i technologia VHS pojawiły się w Polsce w latach 70. minionego wieku i od początku były to zjawiska, wymykające się istniejącym wówczas podziałom politycznym. Magnetowidy i kasety w znacznej mierze stały się rozrywką dla ludzi na całym świecie. W Polsce repertuar telewizyjny czy kinowy nie był proporcjonalny do oczekiwań widzów, więc ratunkiem były kasety VHS.

- Oferta, którą przyniosło ze sobą wideo w ciągu pierwszych kilku lat, to możliwość pokazów zbiorowych o niskiej jakości technicznej, bo kopie były marne. Równie ważnym czynnikiem jak filmy, był sam fakt kontaktu z techniką, która była zupełnie nowa. Dawało to poczucie obcowania z czymś, co jest zachodnie, niekontrolowane i nowoczesne - opowiada dr hab. Piotr Sitarski.

Kluby czy prywatne spotkania? W audycji opowiadamy o tym, jak rozwijała się popularność kaset wideo w Polsce i kto był "ojcem założycielem" tej inicjatywy. Mówimy również, jak rozpowszechniano taśmy, kto miał do nich w PRL najłatwiejszy dostęp i jak państwo starało się kontrolować dystrybucję.

***

Tytuł audycji: Białe plamy
Prowadzi: Mirosław Biełaszko
Autor materiału: Arkadiusz Ekiert
Goście: Bartłomiej Kluska (badacz dziejów filmu i wideo, Instytut Pamięci Narodowej w Łodzi), dr hab. Piotr Sitarski (Kierownik Zakładu Historii i Teorii Filmu, Uniwersytet Łódzki)
Data emisji: 15.02.2017
Godzina emisji: 15.07

sm/ei

www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni
Czytaj także

Największa ofiara stanu wojennego - ludzka solidarność

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2016 18:26
- Wprowadzenie stanu wojennego to było zabicie solidarności. I nie tylko tej przez duże "s", ale - co gorsze - tej przez małe. Było to stłamszenie codziennej ludzkiej życzliwości i nie wiem, czy ją jeszcze kiedyś odbudujemy - mówi historyk, dr Grzegorz Majchrzak.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zakręty i ślepe zaułki powojennego kina w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2017 00:29
- "Zakazane piosenki" czy "Skarb" wymienia się jako najważniejsze powojenne filmy, bo należą do kina wczorajszego. Kiedy przyszło jutro, to zrobiło się strasznie – mówi historyk prof. Jerzy Eisler.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jazz za żelazną kurtyną. "Reakcje były ważniejsze niż muzyka"

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2017 00:56
- To nie jest tak, że Gomułka wcale nie był fanem jazzu, choć nie był zwolennikiem fermentu w kulturze. Jeśli jazzmani nie angażowali się politycznie, to mogli mieć niszę, w której mogli funkcjonować po swojemu - mówi prof. Andrzej Chojnowski, historyk.
rozwiń zwiń