Trzeci Prokofiewa jak dobre wino?

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2013 18:30
W "Płytowym Trybunale Dwójki” słuchaliśmy III Koncertu fortepianowego C-dur op. 26 Sergiusza Prokofiewa. Najlepsze okazało się tym razem nagrania historyczne...
Audio
  • Trzeci Prokofiewa jak dobre wino? (Kto słucha, nie błądzi/Dwójka)
Sergiusz Prokofiew, którego III Koncert fortepianowy wykona na Festiwalu Chopin i jego Europa Alexander Gavryluk
Sergiusz Prokofiew, którego III Koncert fortepianowy wykona na Festiwalu "Chopin i jego Europa" Alexander GavrylukFoto: Wikipedia/domena publiczna

III Koncert dedykowany jest rosyjskiemu poecie Konstantemu Balmontowi, który napisał nawet sonet poświęcony temu utworowi. Kompozycja, skompletowana w 1921 roku, ukończona podczas pobytu w Bretanii, wykorzystuje wcześniejsze szkice, pochodzące jeszcze z 1911 i z 1913 roku.

Koncert został wykonany po raz pierwszy 16 grudnia 1921 roku w Chicago. Grała Chicago Symphony Orchestra, dyrygował Frederick Stock. Przy fortepianie zasiadł sam kompozytor. I był to ponoć sukces. Ale już drugie wykonanie, 26 stycznia 1922 roku w Nowym Jorku, okazało się klapą. Dopiero europejskie premiery - londyńska, a zwłaszcza paryska pod batutą Sergiusza Kusewickiego z kwietnia 1922 roku - przyniosły dziełu wielki sukces.

Jury – w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Karol Radziwonowicz – wybrało nagranie młodsze o ćwierć wieku, w którym partię solową wykonał wielki William Kapell. Towarzyszyła mu Dallas Symphony Orchestra pod dyrekcją Antala Doratiego. Nagranie dokonane zostało 7 stycznia 1949 roku (LP RCA Victor 1949/”WK Edition vol. IV” – CD RCA 1998/CD Naxos 2001, rekonstrukcja: Mark Obert-Thorn).

Ponadto słuchaliśmy następujących płyt:

Martha Argerich – fortepian, Berliner Philharmoniker, dyr. Claudio Abbado (LP DG 1968/”Martha Argerich – The Collection 2, The Concerto Recordings” 7 CD, DG 2009)

Kun Woo Paik – fortepian, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Antoni Wit (CD Naxos 1992)

Alexander Toradze – fortepian, Orkiestra Teatru Maryjskiego, dyr. Walery Gergiew (2 CD, Philips 1997)

Nikolai Lugansky – fortepian, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, dyr. Kent Nagano (CD Naïve 2013)

Lang Lang – fortepian, Berliner Philharmoniker, dyr. Simon Rattle (CD Sony Music 2013)

Kolejne audycje z cyklu „Kto słucha nie błądzi”:

Sobota 28.12. 13 godz. 17.00 – Jerzy Fryderyk Haendel Mesjasz. Sędziowie: Dorota Kozińska, Anna Radziejewska, Kacper Miklaszewski (zwycięskie nagranie zaprezentujemy w całości o godz. 20.00).
Sobota 11.01.14 godz. 17.00 – Wolfgang Amadeusz Mozart Koncert klarnetowy A-dur KV 622. Sędziowie: Dorota Kozińska, Jan Jakub Bokun, Kacper Miklaszewski.

Zobacz więcej na temat: MUZYKA
Czytaj także

Trybunał ocenił Mahlerowskie "Pieśni wędrującego czeladnika"

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2013 10:00
W audycji z cyklu "Kto słucha, nie błądzi" wybieraliśmy najlepsze nagranie "Lieder eines fahrenden Gesellen" Gustava Mahlera, utworu, który miał powstać pod wpływem nieodwzajemnionej miłości kompozytora do śpiewaczki Johanny Richter.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Penderecki przed Trybunałem. Najlepsza "Pasja wg św. Łukasza"

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2013 12:00
W związku z 80. urodzinami Krzysztofa Pendereckiego w "Płytowym Trybunale Dwójki" słuchaliśmy wykonań "Pasji wg św. Łukasza". Kto wygrał?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Najlepiej "I Kwartet smyczkowy" Góreckiego nagrał...

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2013 22:00
W audycji z cyklu "Kto słucha nie błądzi” jury w składzie: Dorota Kozińska, Marcin Zdunik i Rafał Augustyn wybierało najlepsze nagranie "I Kwartetu smyczkowego" Henryka Mikołaja Góreckiego.
rozwiń zwiń