Dwójka

Bauer i Masecki na początek Konkursu Lutosławskiego. Obejrzyj koncert!

25.02.2013 22:30
Przedstawiamy nagranie koncertu inauguracyjnego IX Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego.
Marcin Masecki i Andrzej Bauer
Marcin Masecki i Andrzej BauerFoto: materiały promocyjne
Posłuchaj
07'01 Andrzej Bauer o utworze "Plexus" i Marcinie Maseckim
01'50 Marcin Masecki o utworze "Wolność"
10'55 Kazimierz Michalik o Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego
więcej
Obejrzyj
IX Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego - koncert inauguracyjny na Zamku Królewskim - cz. 1.
IX Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego - koncert inauguracyjny na Zamku Królewskim - cz. 2.
IX Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego - koncert inauguracyjny na Zamku Królewskim - cz. 3.

Prawykonaniami swoich utworów Marcin Masecki i Andrzej Bauer uświetnili początek IX Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego. W takcie koncertu na Zamku Królewskim w Warszawie obok znanych dzieł mistrza zabrzmiały utwory "Plexus" i "Wolność".

- "Plexus" oznacza splot, a ponieważ w mojej kompozycji instrumenty często grają właśnie takim warkoczem, to sięgnąłem po to słowo - opowiadał w Dwójce Andrzej Bauer. Kompozyotr dodawał, że utwór jest skierowany na brzmienie, ale nie rezygnuje w nim z elementów tradycyjnej narracji muzycznej.

Premierowa kompozycja Marcina Maseckiego, podobnie jak dzieło Bauera, została napisana na dziewięć wiolonczel i pianino. - Gram w niej na malutkim, sześciooktowowym instrumencie, który jest nie do końca nastrojony i brzmi trochę jak ze szkolnej sali - mówił kompozytor "Wolności". Masecki tłumaczył, że jego tytuł odnosi się do zabaw z czasem. - Chciałbym w tym utworze zaproponować, zwolnienie sobie zegarków - dodawał tajemniczo.

W trakcie koncertu, który odbył się 20 lutego, zabrzmiały także Preludia i Fuga na 13 instrumentów smyczkowych, które wyszły spod ręki samego Lutosławskiego. Solistom towarzyszyły Warszawska Grupa Cellonet oraz Orkiestra Kameralna Kursów Mistrzowskich Festiwalu Łańcuch.

****

Tegoroczna edycja Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego dla młodych muzyków odbędzie się w dniach 21-28 lutego 2013 roku w Warszawie. Do Konkursu przyjęto 42 uczestników z 21 krajów świata. W Jury zasiadają: Tsuyoshi Tsutsumi (przewodniczący), Jesús Castro-Balbi (USA), Philippe Muller (Francja), Jens Peter Maintz (Niemcy), Daniel Veis (Czechy), Roman Jabłoński (Hiszpania/Polska), Kazimierz Kord, Bartosz Koziak, Kazimierz Michalik.

Patronatem wydarzenia jest Dwójka.

>>Zobacz serwis specjalny: Witold Lutosławski w Polskim Radiu<<

Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego odbywa się co dwa lata, pierwsza edycja miała miejsce w 1997 roku. Rywalizacja należy do Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych z siedzibą w Genewie. Od innych konkursów wiolonczelowych Europy różni się ograniczeniem wieku solisty do 24 lat. Jest więc adresowany do muzyków stojących u progu kariery. Patronem konkursu obrano Witolda Lutosławskiego, autora niezwykłego, ekspresyjnego koncertu wiolonczelowego .

Zobacz więcej na temat: muzyka Witold Lutosławski
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Poznań'56

Czytaj także

Andrzej Bauer - wiolonczelista wszechstronny

27.02.2012 17:21
- Wychowałem się na Dwójce – mówił Andrzej Bauer. – Z wypiekami na twarzy słuchałem cykli audycji; przede wszystkim wspominam nieodżałowanego Jana Webera. Gdziekolwiek byłem, nawet na wakacjach nad jeziorami, zawsze starałem się łapać Dwójkę w radiu "Jowita".
Andrzej Bauer
Andrzej BauerFoto: materiały promocyjne/Jan Bebel
Posłuchaj
30'37 Goście na 75-lecie Dwójki: Andrzej Bauer
więcej

- Miałem okres w życiu, że od Bacha zaczynałem dzień – tak Andrzej Bauer wspominał w Dwójce czasy pracy nad nagraniem kompletu suit wiolonczelowych J.S. Bacha. - To jest cykl magiczny, być może największe dzieło napisane nad wiolonczelę. Praca nad tymi utworami pochłania bardzo dużo myśli i emocji. Staje się w szeregu wielkich wykonawców: tradycja sięga międzywojnia. Pierwszym wielkim wykonawcą był Pablo Casals. Wykonywanie tych utworów to dialog z tradycją.

Duże znaczenie dla interpretacji Bauera miały osiągnięcia wykonawców grających na instrumentach z epoki. Jednak zastosowanie barokowej wiolonczeli czy jelitowych strun - a przede wszystkim barokowgo smycczka - nie wydało się naszemu gościowi istotne.

- Z wiedzy historycznej staram się wyciągnąć to, co da się przetransponować na współczesną wiolonczelę. Nigdy nie chciałem zostawić współczesnego instrumentu, uważam, że historyzm jest  zbyt dużym ukłonem w stronę zewnętrznych rzeczy. Instrument współczesny jest doskonalszy i jako taki w pewnym sensie zawiera w sobie ten dawny instrument.

W rozmowie z Różą Światczyńską Andrzej Bauer mówił też o łaczeniu Bacha i elektroniki, wspominał Witolda Lutosławskiego i opowiedział o planach na przyszłość.

***

Andrzej Bauer urodził się w Łodzi. Tu ukończył studia pod kierunkiem Kazimierza Michalika. Koncertuje regularnie z większością polskich orkiestr symfonicznych i kameralnych, a zespoły takie jak Filharmonia Narodowa i Sinfonia Varsovia zapraszają go jako solistę swoich europejskich tras koncertowych.

Andrzej Bauer nagrywał dla wielu polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych. Brał udział w międzynarodowych festiwalach, występując w większości krajów Europy, a także w Stanach Zjednoczonych i Japonii.

Płyta artysty zawierająca m. in. utwory Schuberta, Brahmsa i Schumanna (Koch/Schwann) została wyróżniona kwartalną Nagrodą Niemieckiej Krytyki Płytowej. Za nagranie kompletu suit wiolonczelowych J.S. Bacha otrzymał "Fryderyka".

Repertuar Andrzeja Bauera obejmuje repertuar klasyczny i współczesny. W roku 2002, podczas 44. Międzynarodowego Festiwalu "Warszawska Jesień" wystąpił z recitalem prawykonań utworów na wiolonczelę solo i media elektroniczne powstałych z jego inspiracji.

Andrzej Bauer jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy gdzie prowadzi klasy wiolonczeli. Jest założycielem i opiekunem artystycznym "Warszawskiej Grupy Cellonet". Coraz więcej czasu poświęca kompozycji i improwizowaniu muzyki.

Czytaj także

Wiolonczelowy majstersztyk Lutosławskiego

- To jeden z najważniejszych utworów na wiolonczelę powstałych w XX wieku - mówił w Dwójce Andrzej Bauer. Muzy kwykona na 10. edycji festiwalu "Łańcuch" słynny "Koncert wiolonczelowy" w zaskakującej wersji.
Posłuchaj
23'58 Andrzej Bauer o Koncercie wiolonczelowym Lutosławskiego
więcej

Andrzej Bauer niestrudzenie eksploruje możliwości reinterpretacji muzyki Witolda Lutosławskiego. Do najnowszych projektów artystycznych, słynącego z udziału w nowatorskich przedsięwzięciach, muzyka należy koncert "Cello Concerto – Hésitant – Direct".

Utworu będzie można wysłuchać w ramach Festiwalu Łańcuch X, 7 lutego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Andrzejowi Bauerowi towarzyszyć będą Cezary Duchnowski oraz zespół Kwadrofonik. Koncert transmitowany na naszej antenie od godziny 19.00. Bilety są dostępne w sklepie Polskiego Radia.

Najważniejszym elementem projektu jest prezentacja nowej, kameralnej aranżacji Koncertu wiolonczelowego Witolda Lutosławskiego.

>>Zobacz serwis specjalny: Witold Lutosławski w Polskim Radiu

"Wykonanie koncertu pragniemy poprzedzić zakomponowaną zespołową improwizacją (Hésitant), przygotowującą percepcję słuchacza na część główną (Direct): Koncert wiolonczelowy, zrealizowany i wykonany z największym możliwym pietyzmem wobec partytury" - zapowiada Andrzej Bauer. Więcej o koncercie w nagraniu audycji.

Wyk. Andrzej Bauer - wiolonczela, elektronika, kierownictwo artystyczne; Cezary Duchnowski - przygotowanie warstwy elektroakustycznej; zespół Kwadrofonik (Emilia Sitarz, Bartłomiej Wąsik - fortepiany, Magdalena Kordylasińska, Miłosz Pękala - perkusja)

7 lutego (czwartek) godz. 19.00

Zobacz więcej na temat: Polska Witold Lutosławski