Trzecia odsłona festiwalu Mazovia Goes Baroque

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2012 11:40
Muzyce dawnej już wielokrotnie wieszczono zagładę. Nazywano ją modą, kaprysem, dziwactwem. Kilka lat temu ukazała się nawet, znakomita skądinąd, książka amerykańskiego muzykologa i oboisty Bruce’a Haynesa o wymownym tytule "The End of Early Music" ("Koniec muzyki dawnej").
Fragment afisza
Fragment afiszaFoto: materiały prasowe

Rzeczywiście można powiedzieć, że muzyka dawna znajduje się w permanentnym kryzysie, ale to kryzys bardzo szczególny. Wynika przede wszystkim z tego, że współczesne wykonawstwo muzyki dawnej jest nie tylko zjawiskiem stosunkowo młodym, zaledwie kilkudziesięcioletnim, ale przede wszystkim podlegającym ciągłej ewolucji. Coś, co fascynowało nas 5 lat temu, dzisiaj wydaje się już nieaktualne. Coś, co z wypiekami na twarzy podziwialiśmy dziesięć lat temu, dzisiaj trąci myszką. Często nie potrafimy zrozumieć, jak 20, 30 lat temu mogliśmy zachwycać się czymś, co dzisiaj uznajemy za całkowicie nie do przyjęcia.

Ten proces ma też swoją drugą stronę. Staliśmy się niecierpliwi. Jeśli w ciągu roku czy dwóch nie usłyszymy czegoś zaskakująco nowego, zaczynamy kaprysić, grymasić i narzekać: "to już chyba koniec", "tego należało się spodziewać", "ta formuła jest już kompletnie wyczerpana", "muzyka dawna się skończyła".

My, słuchacze, nie jesteśmy tutaj bez winy. Naszą uwagę przykuwają przede wszystkim wykonawcy już znani i uznani. Ich medialną sławę bierzemy, bardzo często niesłusznie, za gwarancję jakości i punkt odniesienia dla wszystkiego, co dzieje się w muzyce dawnej. Nie widzimy i nie słyszymy tego, co dzieje się na drugim planie, w tle. Nie dostrzegamy wibracji, w które muzykę dawną wprowadza młode pokolenie. Ale ono tam jest i wcale nie ma zamiaru czekać na swoją kolej. Chce o swoje miejsce walczyć tu i teraz. Dlaczego nie mielibyśmy mu w tym pomóc? Majowe koncerty cyklu Mazovia Goes Baroque to inwestycja w przyszłość muzyki dawnej.

(MGB)

BIlety do nabycia na stronie sklep.polskieradio.pl

Koncerty odbywają się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego

Warszawa, ul. Z. Modzelewskiego 59

10 maja (piątek), godz. 19:00:

Na violę da gamba i klawesyn po francusku

Marin Marais Marche Tartare; La Tartarine

Antoine Forqueray La Ferrand; La Regente; La Marella; La Rameau; Jupiter

Jean-Baptiste-Antoine Forqueray  Chaconne la Morangis ou la Plissay; Dans nos feux prenons pour modèle les volages zephyr

Wyk. Teodoro Baù – viola da gamba, Deniel Perer – klawesyn.

***

François Couperin La Françoise; Sonade

André Campra Quis ego Domine, motet à la manière italienne

François Couperin La Françoise

Jean-Marie Leclair l'aîné  Ouverture, Forlane, Sarabande, Menuets I & II, Badinage, Chaconne; Tambourins I & II (Deuxième Récréation de musique op. 8)

Jean-Philippe Rameau  Air de Castor Séjour de l'éternelle paix; Air de Pygmalion Fatal amour; Ariette en rondeau de Zaïs Dans nos feux prenons pour modèles; Ariette de Trajan Ces oiseaux

Wyk. Anders J. Dahlin -  tenor, Les Ambassadeurs, Alexis Kossenko – traverso, flet prosty, kierownictwo artystyczne

Transmisja w Programie 2 Polskiego Radia

 

11 maja (sobota), godz. 18:00

Na violę da gamba i klawesyn po niemiecku

Wyk. Teodoro Baù - viola da gamba, Deniel Perer - klawesyn

***

Return, fond muse. Songs, Ayres, Grounds & Tunes ze zbiorów "Orpheus Britannicus" H. Purcella i "Dancing Master" J. Playforda

Wyk. Anders J. Dahlin – tenor, Les Ambassadeurs, Alexis Kossenko – traverso, flet prosty, kierownictwo artystyczne



Zobacz więcej na temat: POLSKA moda Warszawa