Tajemnice różańcowe w Studiu Lutosławskiego

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2013 08:00
W ramach lipcowej odsłony Festiwalu Mazovia Goes Baroque znakomity skrzypek Daniel Sepec wykona słynne "Sonaty misteryjne" Heinricha Ignaza Franza von Bibera. Dwójka zaprasza na transmisję.
Daniel Sepec
Daniel SepecFoto: Marco Borggreve/mat. promocyjne

Dzieło to, ukończone w 1676 roku, należy do najważniejszych i najbardziej intrygujących pozycji literatury barokowej na skrzypce i basso continuo. Nie tylko ze względu na swój wirtuozowski, a  przy tym nowatorski wówczas warsztatowo, charakter, lecz także w związku z programowym rozmachem. 15 sonat i finałowa Passagalia g-moll skomponowane zostały bowiem z myślą o październikowych nabożeństwach różańcowych, na zamówienie Arcybiskupa Salzburga, zagorzałego zwolennika katolickiego kultu różańcowego. Muzyka Bibera odzwierciedla więc 15 tajemnic, tworzących strukturę popularnej do dziś modlitwy.

"Sonaty różańcowe" usłyszymy w Polskim Radiu już w najbliższą niedzielę w szczególnym wykonaniu. Daniel Sepec jest bowiem, jeśli można sięgnąć do zasobu słownictwa rodem ze współczesnej ekologii i motoryzacji, artystą hybrydowym, jednym z coraz liczniejszej grupy takich wykonawców. Muzyką dawną zainteresował się jako już w pełni ukształtowany, dojrzały i mający na koncie niezliczoną liczbę sukcesów solista, kameralista i jeden z liderów słynnej niemieckiej orkiestry Kammerphilharmonie Bremen. Muzyka dawna pojawiła się w jego repertuarze najpierw jako, traktowana jednak od samego początku bardzo poważnie, ciekawostka, a później równoległa droga artystyczna. W początkowym okresie Daniel Sepec grał na instrumencie historycznym przede wszystkim muzykę romantyczną i późnoklasyczną (znakomite nagrania z Andreasem Staierem). Z czasem stało się oczywiste, że jego repertuar rozszerzy się o muzykę barokową - najpierw osiemnastowieczną, a później także siedemnastowieczną.

Najważniejsze jest może to, że "hybrydowy’ Daniel Sepec jest wciąż świetnym muzykiem "współczesnym” i nie mniej przekonującym, a na dodatek z roku na rok coraz lepszym, muzykiem "barokowym”. Czy to przyszłość dla wszystkich, czy tylko dla wybranych? To pytanie na najbliższe lata i być może obietnica czegoś niezwykłego.

Nie byłoby oczywiście "barokowego” Daniela Sepeca, gdyby nie miał obok siebie inspirujących partnerów (do pewnego stopnia także mistrzów), takich jak wspomniany już Andreas Staier, czy partnerujący mu w Warszawie: Hille Perl, Lee Santana i Michael Behringer..

(www.mazoviabaroque.pl / mm)

Program:

Heinrich Ignaz Franz von Biber Sonaty różańcowe (wybór)

Wyk. Daniel Sepec - skrzypce, Hille Perl - viola da gamba, Lee Santana - teorba, Michael Behringer - lawesyn, pozytyw

Na transmisję ze Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w niedzielę (7 lipca) o godzinie 18.00 zapraszają Magdalena Łoś-Komarnicka i Marek Zwyrzykowski.

Zobacz więcej na temat: MUZYKA religia
Czytaj także

200 kantat Bacha. Audycja prof. Mirosława Perza

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2015 16:50
W najbliższej audycji prof. Perz opowie o kantacie Jana Sebastiana Bacha "Ach Gott, vom Himmel sieh darein".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bach i Ewa, która uchroniła Pawła Huelle przed samobójstwem... (wideo)

Ostatnia aktualizacja: 09.08.2014 17:00
Do fascynacji talentem, osobowością i urodą Ewy Pobłockiej przyznali się w Dwójce Wojciech Michniewski, Paweł Szymański oraz Paweł Huelle. Jedna z najwybitniejszych polskich pianistek była gościem audycji "Five o'clock".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Małgorzata Sarbak "tańczy" wszystkie partity Bacha

Ostatnia aktualizacja: 26.06.2013 09:00
Debiutancki, trzypłytowy album młodej klawesynistki, to pierwsze polskie kompletne wydanie partit Bacha. O pracy nad tym premierowym wydawnictwem Małgorzata Sarbak opowiadała w "Poranku Dwójki".
rozwiń zwiń