Trabant - obiekt marzeń wielu Polaków

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2014 18:30
Przez lata był obśmiewany, dziś wspominamy go z nostalgią. Gdy widzimy go na ulicy, na naszych twarzach pojawia się uśmiech. Trabant - niezapomniana pamiątka motoryzacji rodem z NRD.
Audio
  • Historia Trabanta 601 - legendy niemieckiej motoryzacji (Czwórka/Czwarty wymiar)
Trabant 601 współcześnie
Trabant 601 współcześnieFoto: PAP/Rene Fluger

Trabant to następca taniego i małego samochodu osobowego DKW. Dlatego, jak przyznaje Tomasz Szczerbicki z ClassicAuto.pl, to pojazd z tradycjami. - DKW to były auta o prostej konstrukcji, napędzane silnikiem dwusuwowym - mówi ekspert. - Z nich po wojnie wyrosła idea Trabanta.

Najpierw więc pojawiły się P70, potem Trabanty 600, a ostatecznie światło dzienne ujrzał niezniszczalny Trabant 601, którego czasem jeszcze można dostrzec na polskich drogach. - Był to samochód najliczniej sprowadzany do Polski, ikona niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. Jednak to jego starszy brat Wartburg uznawany był za auto bardziej luksusowe - podkreśla Szczerbicki.

Auto produkowano aż przez 26 lat. Miało ono bardzo "kanciaste" nadwozie, które miało upodobnić je do samochodów zachodnich. Początkowo Trabant produkowany był z silnikiem o pojemności 594 cm3 i zaskakująco niskiej mocy 23 KM. Po latach jednak moc podniesiono do 26 KM. W jego budowie zastosowano karoserię z tworzywa sztucznego zwanego duroplastem.

Czytaj także: Peel Trident - autko najgorsze, choć najładniejsze <<<

Choć wciąż ze wzruszenia na widok Trabantów wielu miłośnikom motoryzacji łza się w oku kręci, dziś już produkcja tych aut pozbawiona byłaby sensu. - Traktujemy je wyłącznie w kategoriach muzealnych - mówi ekspert. - To, co kiedyś było zaletą, dziś stało się wadą i odwrotnie.

Po więcej ciekawostek z życia legendarnego Trabanta zapraszamy do wysłuchania nagrania całego materiału z "Czwartego wymiaru".

Audycja startuje codziennie, od poniedziałku do piątku, już po godz. 16.00.

(kd, ei)

Zobacz więcej na temat: Czwórka motoryzacja samochody

Czytaj także

Jerzy Dziewulski: kocham stare, amerykańskie auta

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2014 12:00
Jerzy Dziewulski był politykiem i policjantem zarazem. Był także antyterrorystą i szefem ochrony ówczesnego prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego. Prywatnie zaś to ogromny miłośnik motoryzacji. Uczestniczył w rajdzie Gumball 300 i jest właścicielem m.in. Ultimy GTR.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Alkomat - niezbędnik każdego kierowcy?

Ostatnia aktualizacja: 04.07.2014 18:00
Na rynku dostępnych jest mnóstwo rodzajów alkomatów. Te najtańsze są najczęściej jednorazowe i kosztują kilkanaście złotych. Najdroższe to wydatek rzędu nawet kilku tysięcy PLN. Łączy je jedno - każdy kierowca powinien zaopatrzyć się w ten sprzęt.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Volvo XC60 - auto dla prawdziwych szaleńców

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2014 16:19
Tym razem testujemy szaleńca ze Szwecji, czyli Volvo XC60. Gdy odbierałem ten samochód do testów wiedziałem, że będzie to piekielna maszyna, ale gdy stanąłem z nim oko w oko, na mojej twarzy pojawił się równie piekielny uśmiech. Z przodu znaczek r-design, a z tyłu magiczne T6.
rozwiń zwiń