Spacją się skacze czy strzela?

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2020 20:54
Odwieczne pytanie: spacją się skacze czy strzela? Co było pierwsze? Na to i inne pytania, których wstydzimy się zadać, poszukamy odpowiedzi w projekcie „Spacją się skacze”!
Spacją się skacze czy strzela?
Spacją się skacze czy strzela?Foto: mat. pras.

„Spacją się skacze” to próba spojrzenia na gry z innej perspektywy. W serii wideoesejów, podcastów i artykułów, popełnionych przez ludzi z branży, zagłębimy się w to medium i kulturę wokół niego. Usłyszymy jedne z ciekawszych polskich głosów o grach: 

Marta Tymińska - psycholożka, kulturoznawczyni, aktywistka równościowa i organizatorka imprez popkulturowych, na co dzień związana z Uniwersytetem Gdańskim - przybliży „Krytyczne spojrzenie na gry wideo”. Będzie o faktycznej przemocy i tej z gier. O tym, czy utożsamiamy się z postaciami, którymi gramy? I o tym, czy gry mogą zmieniać świat, a także: jak grać lepiej i mądrzej?

Częściowo teatrolog, częściowo badacz gier, publikujący na łamach m.in. PIXEL-a czy Culture.pl, zaangażowany w imprezy Digital Cultures i Games for Impact - Paweł Schreiber skupi się na „Grach w kulturze, grach jako sztuce i ich miejscu”. Zastanowimy się nad tym, jak gry odnajdują się między innymi formami kultury. Co mają w sobie z literatury, filmu, architektury, teatru czy muzyki.  

Tomasz Z. Majkowski, pracujący na Uniwersytecie Jagiellońskim, autor m.in. monografii „Języki gropowieści" oraz podręcznika „Savage Worlds Edycja Przygodowa", spróbuje odpowiedzieć na pytanie: „Dlaczego spacją się skacze?”. Podejmiemy wspólnie refleksję nad kulturową genealogią współczesnych gier cyfrowych. Spróbujemy też opowiedzieć o najbardziej prestiżowych i dochodowych tytułach w kontekście właściwości platform, na których są wydawane, oraz stosowanych w medium formach narracyjnych i algorytmicznych.

Całość merytorycznie poprowadzi Jacek Wandzel - kurator gier wideo na multimedialnym festiwalu Ars Independent, dziennikarz, krytyk i publicysta (m.in. dla Ustatkowanego Gracza).

Projekt wystartuje 14 września na stronie spacjasieskacze.pl, jak również na dedykowanych kanałach youtube i soundcloud. Wszystkie treści dostępne będą bezpłatnie. Co więcej: zostaną wielowymiarowo opracowane pod kątem dostępności dla osób m.in. z niepełnosprawnościami. Otrzymamy bowiem m.in. tłumaczenie migowe, napisy dla słabosłyszących i niesłyszących, transkrypcje audio i wideo, uproszczone wersje tekstów i audiobooki.

 – Wolę grać w Age of Empires, więc ani się skacze, ani się strzela. To nie zmienia faktu, że rozmawiać o grach trzeba. Ponad 75% społeczeństwa nadwiślańskiego gra w gry, ale mimo to o grach wciąż przebąkuje się z rzadka w głównonurtowych mediach. Co więcej - zazwyczaj z pozycji ignorancji: generalizująco, negatywnie, bez wiedzy o zjawisku. Jak to możliwe w 2020 roku? – dodaje Bartek Sołtysik, współtwórca projektu.

mat. pras.