Polskie Radio
Section05

"Orfeusz". Na czym polega fenomen "muzycznej baśni" Monteverdiego?

W finale pierwszego sezonu cofamy się do dnia, w którym narodziła się opera. 24 lutego 1607 roku w Mantui na dworze Gonzagów zaprezentowano po raz pierwszy "Orfeusza". Claudio Monteverdi skomponował dzieło bezprecedensowe, które zawiera dobrze znane nam elementy oper: recytatywy, arie, ansamble, uwertury, motywy przewodnie. Opowieść o Orfeuszu, próbującym wyciągnąć z zaświatów ukochaną Eurydykę, przedstawiają nam śpiewająco: Emanuela Galli, Sara Mingardo, Mirko Guadagnini, Furio Zanasi, Antonio Abete. Towarzyszą im La Venexiana (dyr. Claudio Cavina), Le Concert des Nations (dyr. Jordi Savall), Concerto Italiano (dyr. Rinaldo Alessandrini).
Zobacz więcej na temat:  Adam Banaszak Agata Kwiecińska opera podcast Claudio Monteverdi

"Pasza - agent Mulder" - reportaż Doroty Bonieckiej-Górny i Jakuba Pazia

Paweł Kusznir, rosyjski pianista, który większość życia spędził w prowincjonalnej filharmonii w Birobidżanie, stał się symbolem odwagi i poświęcenia. Po wybuchu wojny w Ukrainie zaczął publikować w internecie nagrania sprzeciwiające się rosyjskiej agresji. Za tę szczerość zapłacił najwyższą cenę. Swoimi publikacjami Paweł Kusznir naraził się rosyjskim władzom. Został aresztowany przez FSB pod zarzutem terroryzmu i próby "siłowego obalenia porządku państwowego". Po kilku dniach suchej głodówki zmarł 27 lipca ubiegłego roku. Jego historia to dramat człowieka, który z cichego muzyka stał się więźniem politycznym, a jego twórczość, odkryta dopiero po śmierci, porusza dziś melomanów w całej Europie. Jak z cichego pracownika regionalnych teatrów stał się więźniem politycznym? 
Zobacz więcej na temat: 

"Jedna wskazówka" - reportaż Martyny Wojtkowskiej

Latem 1945 roku Jan, przedstawiciel augustowskiej inteligencji, został zatrzymany podczas Obławy Augustowskiej, największej powojennej zbrodni na Polakach dokonanej przez Sowietów. Zofia czekała na niego całe życie, nie doczekawszy się żadnej informacji. To opowieść o pamięci, tęsknocie i śladach, które pozostały - zdjęciach, dokumentach, zegarkach z jedną wskazówką. 80 lat po Obławie Augustowskiej rodzin ofiar wciąż czekają na odpowiedzi. Mówią, że ta historia jeszcze się nie skończyła. Czy po tylu latach odnalezienie szczątków wciąż ma znaczenie?
Zobacz więcej na temat: 

Wrocław w czasie zarazy. Szokujące świadectwa

Lato we Wrocławiu 1963 roku nagle stało się groźne – miasto pełne życia zamieniło się w miejsce, którego wszyscy się bali. Tramwaje sunęły puste, sklepy wypełniała cisza po jednym zdaniu: „Byłam chora na czarną ospę.” Dzieci zdrowych rodziców były wytykane palcami, a sąsiedzi barykadowali drzwi i okna, jakby przygotowywali się do oblężenia. Autorem podcastu jest Witold Banach, dziennikarz Polskiego Radia.
Zobacz więcej na temat:  Wrocław

Niezgrabność Lipińskiego

3 grudnia 1836 r. Józef Brzowski, kompozytor, wiolonczelista, dyrygent, pedagog, w swym „Dzienniku” zapisał: „Będąc zreflektowanym od Lipińskiego względem Chopina, nie chciałem od niego zacząć moich odwiedzin i poszedłem do Wojciecha Grzymały, co też on mi o Chopinie powie. (…) Na Chopina nic tak dalece nie powiedział i niepowodzenie Lipińskiego przypisał tylko własnemu jego dziwactwu i niezgrabności”. Do konfliktu między tymi muzykami doszło w momencie, gdy Lipiński odmówił udziału w koncercie charytatywnym na rzecz polskich emigrantów, tłumacząc, że byłoby to źle przyjęte przez ambasadę rosyjską, „na co nie może sobie pozwolić, skoro na wiosnę czeka go podróż koncertowa do Rosji”. Stanowisko skrzypka oburzyło Chopina i doszło do ostrej wymiany słów. Od tego momentu wielcy muzycy nie szczędzili sobie złośliwości. Józef Brzowski o spotkaniu z Chopinem napisał: „Podziw i uciecha na przemian nas ogarniały. Nie dał mi się oddalić i wręcz powiódł do salonu, ponieważ lekcję właśnie już ukończył, a śniadanie co dopiero przyniesiono”. (md)
Zobacz więcej na temat: