Teatr

Wacława dzieje

polskieradio.pl
Katarzyna Ingram 16.01.2011
Marcin Hycnar
Marcin Hycnar, foto: Polskie Radio

Zapraszamy na słuchowisko w adaptacji i reżyserii Krzysztofa Kolbergera, wybitnego aktora, laureata Złotego Mikrofonu i Wielkiego Splendora, który zmarł 7 stycznia br.

Autor:
Stefan Garczyński

Reżyseria:
Krzysztof Kolberger
Realizacja:
Andrzej Brzoska
Opracowanie muzyczne:
Małgorzata Małaszko

Obsada:
Marcin Hycnar - Wacław
Piotr Adamczyk - Nieznajomy
Krzysztof Wakuliński - Ksiądz
Anna Dereszowska - Helena-siostra
Krzysztof Kolberger - Narrator
Henryk Łapiński - Ksiądz 2
Marcin Przybylski - Młodzieniec 2
Janusz Kłosiński - Starzec
Jan Matyjaszkiewicz - Mieszczanin
Andrzej Ferenc - Spiskowiec
Krzysztof Banaszyk - Spiskowiec
Jan Pęczek - Nauczyciel
Grzegorz Damięcki - Spiskowiec
Andrzej Mastalerz - Spiskowiec
Andrzej Blumenfeld - Gospodarz
Henryk Boukołowski - Stary spiskowiec
Zbigniew Konopka - Spiskowiec
Cezary Kwieciński - Spiskowiec
Przemysław Stippa - Młodzieniec 1
Paweł Paprocki - Młodzieniec 3
Agnieszka Judycka - Dziewczyna 1
Anna Gajewska - Dziewczyna 2
Jacek Różański - Żołnierz
Janusz Prusinowski - gra na cymbałach


16 stycznia br. Teatr Polskiego Radia i Program I zaprasza na słuchowisko „Wacława dzieje”, którym zmarły 7 stycznia 2011r. wybitny aktor Krzysztof Kolberger, Laureat Złotego Mikrofonu i Wielkiego Splendora, debiutował jako reżyser radiowy.

Krzysztof Kolberger, który w 1973 roku u progu swojej kariery teatralnej zagrał w Teatrze Narodowym tytułową role w spektaklu Adama Hanuszkiewicza „Wacława dzieje”, w 2007 roku powrócił do poematu Stefana Garczyńskiego – tym razem jako adaptator i reżyser. Dla Kolbergera rola Wacława była przepustką do znakomitej kariery i ujawniła jego ogromny talent. W radiowej wersji poematu rolę Wacława kreuje Marcin Hycnar, młody aktor Teatru Narodowego.

Adaptacja Krzysztofa Kolbergera, ze względu na specyfikę radiową, różni się znacząco od wersji scenicznej z 1973 roku. Właściwie zrezygnowano z narracji, pozostały sceny dialogowe. Wszystko odbywa się w imaginacji, obrazy przeszłości pojawiają się w wyobraźni Wacława. Kolberger zadaje pytanie, co ważnego romantyczna literatura może zaoferować współczesnemu odbiorcy? Kwestie narodowo-wyzwoleńcze straciły na znaczeniu. Jednak poemat Garczyńskiego każe stawiać pytania może ważniejsze – o spospolicenie ducha, zanik autorytetów. Toteż bohater poszukuje sensu, poszukuje istotnych wartości.