Polskie Radio Dzieciom

Majsterkowanie i inne aktywności z dzieckiem

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2020 17:55
Majsterkowanie jako forma kreatywnego spędzenia czasu i sposób na naukę powraca do łask. Rozwija nie tylko motorykę małą dziecka, ale także jego kompetencje i umiejętności psychofizyczne. Dużo dobrego kryje się pod tym hasłem. Co zatem można zmajsterkować, jak to zrobić i gdzie? O tym w bieżącym wydaniu audycji „Strefa rodzica”, którą poprowadził Mikołaj Foks.  
Audio
  • Twórcze spędzanie czasu wolnego z dzieckiem. "Strefa rodzica" 9.03.2018.
Zdj. iluistracyne
Zdj. iluistracyneFoto: IAR/ Łukasz Kowalski

Majsterkowanie wraca do łask. Coraz częściej rodzice pokazują dzieciom, że coś można zrobić samemu. Organizowane są targi, warsztaty, spotkania. - Sama organizuję warsztaty sąsiedzkiego szycia na maszynie, i jest ogromne zainteresowanie. Nie musimy tego w ogóle promować, robimy wydarzenie i automatycznie mamy całą listę chętnych – powiedziała Marta Szczepanik, redaktorka portalu noszki.pl, gość ”Strefy rodzica”.

-  Moje dzieci będą myślały, że wszystko robi się samodzielnie, ponieważ większość zabawek, które mają w domu, zrobione jest przeze mnie. Wszystkich podstaw z majsterkowania nauczył mnie mój tata. Do tej pory gdy zastanawiam się jak coś zrobić, dzwonię do niego, żeby skonsultować pomysł – powiedziała Cecylia Bucholc-Golka, "Gepetta".

Co można zmajsterkować?

- Aktualnie moim przewodnim produktem jest ścieżka sensoryczna, która składa się z kilku pól: kwadratów lub kół, na których jest trawa, nierówno położone deski, zaś do ścianek przytwierdzone są nakrętki od śrubek. Po powierzchniach skacze się bosymi stopami. Taka konstrukcja daje ogrom możliwości do wymyślania zabaw. Staram się, żeby moje zabawki wyzwalały kreatywność u dzieci, żeby można z nich było wymyślić różne zabawy. Mamy w salonie ”Małpki gaj” zrobiony ze sklejki, na który składa się zamek, domek i kryjówka, ze ścianką wspinaczkową i wieloma przejściami. Dzięki temu dzieci mają super kreatywną zabawę, a ja mam w salonie wszystkie zabawki w jednym miejscu – powiedziała Cecylia Bucholc-Golka, gość Polskiego Radia Dzieciom.

- Ja z kolei szyję na maszynie, wymyślam dekoracje do naszego domu, robię obrazy na ścianę przy których pomagają mi moje dzieci. One bardzo chętnie uczestniczą w tej mojej twórczej pracy. Ponadto organizuję warsztaty szycia na maszynie dla dzieci. Szyjemy poduszki, plecaczki, piórniczki i inne przydatne dzieciom przedmioty. Chłopcy także chętnie borą udział w tych warsztatach Dzięki nim, to najmłodsze pokolenie będzie umiało szyć na maszynie – powiedziała Marta Szczepanik.

Inspirowanie do działania

- Jedną z najważniejszych rzeczy, które chcemy pokazać jako fundacja, jest mądre zarządzanie zasobami, czyli rzeczami, które nas otaczają. Stworzenie jakiejś rzeczy wiąże się z wykorzystaniem surowców naturalnych i energią oraz z tym, że potem trzeba tę rzecz zutylizować. Żyjemy w czasach nastawienia na bezrefleksyjną konsumpcję, przyzwyczailiśmy się, że rzeczy służą nam jeden raz. Fundacja ”Nasza Ziemia” mówi, że jeśli mamy jakieś rzeczy, to warto się zastanowić czy one muszą mieć tylko jedno życie. Jedną z takich form jest majsterka, podczas której można pokazać, że wykorzystane butelki po napojach, kubeczki po jogurtach i wiele innych przedmiotów, może posłużyć do nadania drugiego życia rzeczom. Organizujemy całe systemy zajęć kreatywnych z wykorzystaniem tzw. surowców wtórnych. - powiedział Sławek Brzózek z Fundacji ”Nasza Ziemia”.

Majsterkowanie, a rozwój wyobraźni

Samodzielne tworzenie rzeczy czy przedmiotów użytkowych od podstaw, uruchamia wyobraźnię twórcy. Dziecko bardzo często od pomysłu, aż po końcową realizację, tworzy swoje prace samodzielnie. To rozwija jego kreatywność.

- Rodzice chcieliby, żeby ich dzieci rozwijały się wszechstronnie, prawidłowo na różnych obszarach. Jest cały obszar kompetencji społecznych, które są oparte o poczucie własnej wartości, i jeżeli dziecko widzi, że jest w stanie zrobić coś samodzielnie, od pomysłu aż po efekt końcowy, to jest to ogromne pole do rozwoju dziecka. Ponadto majsterkowanie zazwyczaj odbywa się z kimś, więc przy okazji dziecko uczy się relacji międzyludzkich, współpracy, bronienia własnej koncepcji – powiedział Sławek Brzózek, gość ”Strefy rodzica”.

- Warsztaty z majsterkowania, które organizujemy dla całych rodzin, budują u dzieci przede wszystkim poczucie sprawczości. Większość osób, które z nami majsterkuje nie ma doświadczenia w tego typu zajęciach i często przychodzi do nas ze świadomością, że ma tzw. dwie lewe ręce, tymczasem robi wszystko samodzielnie i wychodzi z zajęć z gotową rzeczą: sankami czy skrzyniami na zabawki. Podczas prac uczestnicy samodzielnie szukają rozwiązań, poznają jak pracować z narzędziami. Potem takie umiejętności mogą okazać się pożyteczne w domu. – powiedział Przemysław Sobotowski z otwartej pracowni stolarskiej – ”Miasto Szkutnia”.

Więcej w ”Strefie rodzica”. Zapraszamy do wysłuchania audycji.

”Strefa rodzica” w Polskim Radiu Dzieciom, od poniedziałku do piątku w godz. 21.00 – 23.00

 

jo

Zobacz także
Czytaj także

Rola dziadków w wychowaniu wnucząt

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2018 12:00
Babcia i dziadek to jedne z najważniejszych osób w naszym życiu i w życiu naszych dzieci. Nikt inny nie jest w stanie sprostać zadaniom, które leżą na ich barkach. Są one zarezerwowane tylko dla nich.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Muzyka i matematyka od najmłodszych lat

Ostatnia aktualizacja: 16.05.2018 10:08
Muzyczne wychowanie może mieć wpływ na wrażliwość dziecka i na jego ogólny rozwój intelektualny. Edukacją muzyczną można objąć dzieci już w pierwszym roku życia. 
rozwiń zwiń