Życie mogło pojawić się miliard lat wcześniej

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2015 12:00
Naukowcy sądzili, że pierwsze oznaki życia na Ziemi pojawiły się w miliardy lat temu. Wiemy to, gdyż wówczas pierwsze organizmy zajęły się przetwarzaniem azotu, co wpłynęło na skład chemiczny otoczenia.
Życie mogło pojawić się miliard lat wcześniej
Foto: sxc.hu/cc.

Najnowsze analizy specjalistów z Uniwersytetu Waszyngtońskiego wskazują, że "coś" zajmowało się ziemskim azotem już 3,2 mld lat temu. To sugeruje, że pierwsze organizmy mogły powstać już wtedy.

Ziemia miała wówczas jedynie 1,3 mld lat i była bardzo młodą planetą. Wyniki badań, publikowane na łamach "Nature", wskazują, że nasza planeta nie musiała być wtedy nieprzyjazna dla życia - a tak do tej pory sądzono.

Naukowcy nie znajdą nigdy skamieliny jednokomórkowca, ale obecność mikroorganizmów może być wywnioskowana z analizy chemicznej skał z danego okresu.

Badacze z Waszyngtonu doszli do swoich wniosków po przeanalizowaniu 52 próbek prastarych skał z Afryki i Australii. Wiek badanych osadów wahał się pomiędzy 2,75 i 3,2 mld lat. Skały te uformowały się zanim w atmosferze Ziemi na dobre pojawił się tlen (było to 2,3-2,4 mld lat temu).

Analiza chemiczna wskazała, że azot, który zachował się w tych osadach, nosi ślady procesu zwanego wiązaniem azotu cząsteczkowego. Jest on związany z aktywnością enzymów obecnych w organizmów jednokomórkowych. Azot nie jest łatwy do przyswojenia i bakterie muszą go sobie "rozbić", aby móc użyć go w procesach biologicznych. Wygląda na to, że zdolne do tego mikroorganizmy pojawiły się co najmniej 3,2 mld la temu.

(ew/PopSci)

Szyb wulkaniczny sprzed 14 mln lat

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2013 23:55
Speleolodzy odkryli a Gran Canarii, największej z Wysp Kanaryjskich, szyb wulkaniczny sprzed 14 mln lat. W dodatku nie jest pusty: znajdują się w nim nieznane gatunki owadów.

Prastara woda głęboko pod ziemią. Czy coś w niej żyje?

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2014 15:00
Jest zaskakująco stara i jest jej zacznie więcej niż sądzono. O podziemnych złożach wody międzynarodowi naukowcy piszą w tygodniku „Nature”.

Lód topnieje, będą wybuchać wulkany

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2015 22:11
Topniejący lód sprawia, że wypiętrza się Islandia. A to z kolei może oznaczać dramatyczny wzrost erupcji wulkanicznych.