X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2013 15:00
To pierwsze takie urządzenie nie tylko w naszym kraju, ale i naszej części Europy. W Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS w Krakowie jest budowany Synchrotron.
  • Do czego będzie służył Synchrotron z Krakowa? Wieczór odkrywców, 2 czerwca 2013
Foto: sxc.hu/cc.
Do czego będzie służył polski akcelerator cząstek?
To niezwykłe urządzenie, które dotychczas nie było dostępne naszym badaczom. W Krakowie powstaje nie tylko sam akcelerator, ale i duże centrum badawcze, którego sercem będzie synchrotron.
- Synchrotron jest akceleratorem cząstek, w tym przypadku elektronów - wyjaśnia profesor Marek Stankiewicz, dyrektor Centrum Promieniowania Synchrotronowego. O ile w LHC cząsteki są przyspieszane, aby je zderzać  i aby powstawały nowe, o tyle w Krakowie cząstki będą krążyły po obwodzie zamkniętym. - Na każdym „zakręcie” emitują promieniowanie elektromagnetyczne - mówi prof. Stankiewicz.
Sercem zderzacza będzie zatem pierścień o obwodzie prawie 100 m, w którym krążyć będą w próżni elektrony emitujące szerokie widmo promieniowania elektromagnetycznego od podczerwieni aż do promieniowania rentgenowskiego.
- Takie długości fal pokrywają niemal cały zakres tego, w czym spotykamy się w życiu codziennym - dodaje prof. Bogdan Kowalski z Instytutu Fizyki PAN, członek komitetu naukowego SOLARISa. W zależności od potrzeb mogą  z takiego źródła korzystać na przykład naukowcy badający w podczerwieni drgania molekuł (chemicy, biolodzy, farmaceuci), własności półprzewodników i innych ciał stałych przy wykorzystaniu nadfioletu (dla potrzeb elektroniki), badający za pomocą promieniowania rentgenowskiego strukturę znanych i nowych materiałów (na potrzeby inżynierii materiałowej) a także molekuł biologicznie ważnych dla biologii, farmacji, medycyny. Takie badania umożliwią znaczne przyśpieszenia badań nad nowymi lekami. Możliwe będzie także prowadzenie badań z zakresu geologii, krystalografii, archeologii, czy konserwacji dzieł sztuki. Z promieniowania synchrotronowego skorzystają też laboratoria kryminalistyczne.
Audycje z cyklu „Wieczór odkrywców” prowadzi Krzysztof Michalski

Audycje z cyklu "Wieczór odkrywców” prowadzi Krzysztof Michalski.

(ew)

Zobacz więcej na temat: fizyka NAUKA

Hawking przyznaje: przegrałem zakład o bozon Higgsa

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2013 22:00
Podczas swojego wystąpienia na Caltech Stephen Hawking oficjalnie przyznał, że nie miał racji w sprawie bozonu Higgsa.

Urządzenie do zimnej fuzji sprawdzone. Czy to przełom?

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2013 00:01
Powstało urządzenie, które dzięki zimnej fuzji dostarcza najtańszą energię na świecie. Generuje olbrzymie ilości energii niemal z niczego. Jego działanie potwierdziła grupa niezależnych naukowców.

Izraelscy fizycy splątali kwantowo dwa fotony, które nie współistniały

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2013 00:01
Splątane ze sobą cząstki nie istniały w tym samym czasie. To pierwszy w historii udany eksperyment tego typu.