"Urodziny" Kosmicznego Teleskopu Hubble'a. Niezwykłe zdjęcie

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2017 14:49
W poniedziałek, 24 kwietnia, przypada 27. rocznica wystrzelenia Kosmicznego Teleskopu Hubble'a. Z tej okazji amerykańska agencja kosmiczna NASA zaprezentowała urodzinowe zdjęcie wykonane tym instrumentem.
Urodzinowe zdjęcie zrobione przez Hubblea
Urodzinowe zdjęcie zrobione przez Hubble'aFoto: NASA, ESA

nauka 1200 free
Nauka w portalu PolskieRadio.pl

Fotografia przedstawia ciekawą parę galaktyk spiralnych: NGC 4302 i NGC 4298. Wyglądają na bardzo różne od siebie, ale to efekt tego, że patrzymy na nie pod różnym kątem.

Pierwsza jest ustawiona względem nas krawędzią dysku (patrzymy w płaszczyźnie dysku galaktyki), a na drugą patrzymy pod większym kątem w stosunku do płaszczyzny dysku galaktyki.

NASA/ESA

Natomiast struktura i zawartość obu galaktyk jest dość podobna. Obie są galaktykami spiralnymi.

Do obu mamy dystans ok. 55 mln lat świetlnych. Obie należą do gromady galaktyk w Pannie i widoczne są na niebie blisko siebie w gwiazdozbiorze Warkocza Bereniki. Obydwie galaktyki zostały odkryte w 1784 roku przez Williama Herschela.

Średnica NGC 4302 wynosi ok. 87 tys. lat świetlnych, czyli ok. 60 proc. rozmiarów Drogi Mlecznej. Z kolei NGC 4298 mierzy 45 tys. lat świetlnych.

Masa pierwszej z galaktyk szacowana jest na 110 mld mas Słońca, co stanowi ok. 1/10 masy Drogi Mlecznej. Natomiast druga z galaktyk ma sporo mniejszą masą, ok. 17 mld mas Słońca.

Zdjęcia galaktyk NGC 4302 i NGC 4298 pozwalają nam wyobrazić sobie, jak wyglądałaby nasza własna galaktyka, Droga Mleczna, gdybyśmy mieli szansę spojrzeć na nią z daleka.

Dane obserwacyjne, których użyto do opracowania prezentowanej przez NASA fotografii, uzyskano pomiędzy 2 stycznia a 22 stycznia 2017 roku, przy pomocy kamery Wide Field Camera 3 (WFC3) pracującej na pokładzie Kosmicznego Teleskopu Hubble'a.

Kosmiczny Teleskop Hubble’a został umieszczony na orbicie okołoziemskiej 24 kwietnia 1990 roku przez prom kosmiczny Discovery.

Przez 27 lat pracy dokonał wielu odkryć i jest jednym z najważniejszych przyrządów dla współczesnej astronomii. Na podstawie zebranych nim danych powstało kilkanaście tysięcy publikacji naukowych.

Obecnie nadal znajduje się na czele rankingów teleskopów pod względem liczby artykułów naukowych wykorzystujących dane obserwacyjne.

NASA szykuje obecnie jego następcę - Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba - który ma rozpocząć obserwacje w 2018 roku.

kk

Zobacz więcej na temat: NAUKA kosmos NASA

Niezwykłe odkrycie. NASA: księżyc Saturna pod warstwą lodu skrywa ocean

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2017 17:39
Amerykańska agencja kosmiczna ogłosiła, że na niepozornym, liczącym zaledwie 500 km średnicy księżycu Saturna - Enceladusie, mogą istnieć warunki wystarczające do powstania życia.