Kanały internetowe
Historia
Serwisy historyczne
Radiowe Centrum Kultury Ludowej
Studio Reportażu Polskiego Radia
Orkiestra Polskiego Radia W Warszawie
Lektury Do Słuchania
Ramówka
Częstotliwości
Sklep
Szkolenia
Kup bilet
15.05 | czwartek
18:30
19:30
16.05 | piątek
16:00
16:25
16:50
17:15
17:40
18:05
17.05 | sobota
13:00
15:00
18.05 | niedziela
12:00
13:15
18:00
Artystka, graficzka z wykształcenia, miłośniczka street artu. Muzyka i sztuka ludowa są dla niej nieustającą inspiracją. Tematykę tę wykorzystuje szeroko: w ilustracji, projektowaniu graficznym, animacji i malarstwie ściennym. Projektuje okładki płyt, tworzy animacje do utworów muzycznych i wizualizacje do koncertów. Nieprzerwanie realizuje własny projekt „Malunki Muzyczne”, w ramach którego tworzy murale inspirowane lokalną muzyką i kulturą. Podczas festiwalu będzie można oglądać wystawę jej prac.
Nieco ponad dwadzieścia lat temu w historii najbardziej znanego polskiego zespołu folkowego, Kapeli Ze Wsi Warszawa, rozpoczął się ekscytujący nowy rozdział, a wszystko to dzięki wizjonerskiemu producentowi i inżynierowi dźwięku, Mario Activatorowi. Mario z pasją splatał, przeplatał i łączył różnorodne style i dźwięki, dbając o to, by muzyka zespołu nie była tylko wspomnieniem przeszłości, lecz także odzwierciedleniem tego, co dzieje się tu i teraz, a czasami nawet sięgała w przyszłość. Tego efektem jest płyta "Sploty", na której Kapela ze Wsi Warszawa współpracuje z trzema znakomitymi muzykami – Michałem Mareckim, Jurkiem Markuszewskim i Grzegorzem Rytką – znanymi jako Bassałyki. Album zdobył trzecią nagrodę w konkursie Polskiego Radia na Folkowy Fonogram Roku 2024.
Noura Mint Seymali jest uwielbianą przez naród gwiazdą i jedną z najważniejszych muzycznych emisariuszek Mauretanii. Urodzona w wybitnej linii mauretańskich griotów (zachodnioafrykańskich śpiewaków, poetów i muzyków) Noura rozpoczęła karierę w wieku 13 lat jako wokalistka wspierająca ze swoją macochą, legendarną Dimi Mint Abba. Od najmłodszych lat była szkolona w technice instrumentalnej i wokalnej przez swoją babcię, Mouninę, opanowując grę na theardine, harfie zarezerwowanej tylko dla kobiet, i śpiewając na weselach z rodziną. Seymali Ould Ahmed Vall, ojciec Noury, był podobnie ważnym nauczycielem, sam będąc pionierską postacią w muzyce mauretańskiej, który opracował pierwszy system notacji melodycznej mauretańskiej i skomponował wiele utworów spopularyzowanych przez jego żonę, Dimi. Seymali pobudziła kompozytorskie instynkty Noury i zachęciła ją do najwcześniejszych eksperymentów z muzyką fusion. Wychowana w tej bogatej i przechodniej kulturze muzycznej, w której łączą się dźwięki z Sahary, Maghrebu i Afryki Zachodniej, Noura Mint Seymali obecnie napędza dziedzictwo jako jedna z najbardziej odważnych artystek Mauretanii.
Podegrodzkie Dziopy to żeńska grupa wokalna z Podegrodzia, która kultywuje i promuje tradycje muzyczne Lachów Sądeckich. Grupy te aktywnie uczestniczą w życiu kulturalnym regionu, biorąc udział w licznych koncertach i wydarzeniach promujących folklor Lachów Podegrodzkich . Ich działalność przyczynia się do zachowania i popularyzacji lokalnych tradycji muzycznych. Są laureatkami wielu prestiżowych nagród na konkursach śpiewu Ludowego. Do jednej z najważniejszych to Złoty Słowik na Ogólnopolskim Konkursie Śpiewaków i Drużbów Weselnych – DRUZBACKA. Druzba Dawid Ciągło - Dawid Ciągło to znany drużba weselny z Podegrodzia, aktywnie zaangażowany w kultywowanie tradycji Lachów Sądeckich. specjalizujący się w prowadzeniu tradycyjnych ceremonii weselnych. Kacper Kulak to młody i utalentowany heligonista z regionu Lachów Sądeckich, znany z aktywnego udziału w kultywowaniu i promowaniu lokalnej muzyki ludowej. Jego umiejętności gry na heligonce przyczyniają się do zachowania tradycji muzycznych tego regionu.
Jak rozwijać swoją karierę za granicą? Współpraca międzynarodowa, festiwale i konferencje. Prelegenci: Tamás Horváth (Serbia), Rok Kosir (Słowenia), Ula Nowak (Polska), Ognen Stojanoski (Macedonia), Maciej Szajkowski (Polskie Radio) Prowadzący: Kuba Borysiak (Polskie Radio) W jaki sposób artyści mogą skutecznie rozwijać swoją karierę na światowych rynkach? Co warto przygotować, z kim współpracować, z jakich korzystać z programów i praktyk? Podczas panelu porozmawiamy o tym, co sprzyja obecności artystów na arenie międzynarodowej – od strategii rozwoju kariery i networkingu, przez udział w festiwalach i konferencjach. Wydarzenie skierowane jest do artystów, menedżerów, kuratorów i przedstawicieli instytucji, którzy chcą działać w międzynarodowym kontekście i poszukują inspiracji, wiedzy oraz kontaktów. Projekt realizowany przy współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza w ramach Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Jaka jest wieś, którą portretuje radykalny skrzypcowy sekstet z dżazem? Nieco dzisiejsza, nieco dawna, wciąż mglista. Kusi niespożytym źródłem inspiracji i wspólnotowością. Dla lidera projektu Macieja Filipczuka „Nierozpoznana wieś” jest domknięciem 7-letniej pracy, to propozycja mocno odwołująca się do hasła z początków zespołu – jest radykalna. Można byłoby się spodziewać, że jest to propozycja dla wybranych. Niemniej, to właśnie ona zyskała tytuł najbardziej reprezentatywnej dla polskiego folku A.D. 2024.
Sam Kowalski to solowa odsłona Mateusza Kowalskiego, znanego z wielu składów, współtworzących środowisko polskiej muzyki tradycyjnej i folkowej (Radical Polish Ansambl, Tęgie Chłopy, Strug Kompania, Monodia Polska, Warszawska Orkiestra Sentymentalna, Nicponie), wyróżniona nagrodą specjalną Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Konkursie Muzyki Folkowej festiwalu Nowa Tradycja w 2024 roku. Na koncercie zagrane i zaśpiewane będą melodie oberkowe, głównie z okolic podradomskiej Przysuchy, nauczone od skrzypków i śpiewaczek starego pokolenia w trakcie trwającego od ponad dekady procesu zgłębiania muzyki tradycyjnej w przekazie ustnym. Zazwyczaj śpiewane i grane na skrzypcach, tym razem zabrzmią w towarzyszeniu miniaturowej gitary klasycznej. Wizualnym dopełnieniem koncertu będzie film, zarejestrowany we współpracy z Piotrem (Garym) Gwaderą na kasecie VHS podczas objazdu podprzysuskich wsi w dzień Bożego Ciała 2024 roku.
SEKUNDa to zespół stworzony na początku 2021 roku przez dwie niezależne artystki Dorotę Błaszczyńską-Mogilską i Wiolę Jakubiec. W duecie spotyka się góralski temperament z klasycznym błyskiem. Charakterystyczną cechą formacji jest fuzja kilku gatunków muzycznych m.in. klasyki, jazzu, folku i elektroniki. Wspólne działania są dla artystek przestrzenią do swobodnych poszukiwań muzycznych. W swoich kompozycjach łączą instrumentalne brzmienia ze śpiewem. Instrumentalistki używają niekonwencjonalnych technik gry na skrzypcach takich jak chop czy strumming. SEKUNDa to laureatki najważniejszych konkursów muzyki folkowej i alternatywnej w Polsce. Zdobyły I nagrodę na konkursie „Mikołajki Folkowe 2021” w Lublinie, II nagrodę oraz Nagrodę Specjalną Programu 2 Polskiego Radia na Festiwalu „Nowa Tradycja”2022. W sierpniu 2022 wygrały główną nagrodę „TRYTON” na Festiwalu FAMA w Świnoujściu. We wrześniu 2023 roku otrzymały nagrodę II podczas eksperymentalnej odsłony Turnieju Muzyków Prawdziwych 8.5 w Szczecinie. Podczas koncertu zaprezentują debiutancki album „Tchnienie”. Znajduje się na nim wiele historii, opowieści o ludziach, miejscach oraz uczuciach. Większość utworów to ich autorskie kompozycje, które zostały stworzone na bazie melodii tradycyjnych lub w rozmaitych elementach muzycznych do tradycji i folku się odwołują.
Skoko wróbel po desce to projekt muzyczny, który czerpie inspirację z bogatej tradycji folkloru dziecięcego - śląskich wyliczanek, zabaw dziecięcych i tańców. To spotkanie przeszłości z teraźniejszością, gdzie tradycyjne melodie i opowieści nabierają nowego życia. Projekt jest adresowany do całych rodzin – dzieci, rodziców, dziadków – wszystkich, którzy chcą odkrywać śląskie dziedzictwo w nowoczesnej, przystępnej formie, w oparciu o pieśni i melodie z Górnego Śląska wykonywane w języku/etnolekcie śląskim, inspirowane śląskimi tradycjami, historią i przyrodą regionu. Podczas koncertu publiczność będzie miała okazję do wspólnej zabawy, śpiewania, tańczenia, naśladowania zwierząt i odkrywania śląskiej godki. Dzięki żywej interakcji zarówno w studiu, jak i przy radioodbiornikach, widzowie i słuchacze staną się częścią muzycznej przygody. Będzie to radosne spotkanie, w którym tradycyjne melodie nabiorą nowego życia, angażując całe rodziny do wspólnego przeżywania muzyki.
SUFERI & Frederico Heliodoro to wyjątkowy projekt będący współpracą między jednym z najciekawszych zespołów polskiej sceny jazzowej i folkowej oraz wybitnym brazylijskim gitarzystą basowym Frederico Heliodoro. Muzyka SUFERI wypływa bezpośrednio z tradycji polskich rytmów i melodii, zaadoptowanych do współczesnych realiów, nie ignorując nieustannie zmieniającego się krajobrazu muzycznego świata, w którym żyjemy. Frederico Heliodoro w swojej twórczości w organiczny sposób łączy rozmaite wpływy - jazz, muzykę elektroniczną, rocka i bluesa z dorobkiem muzyki brazylijskiej, szczególnie z Minas Gerais. W jego progresywnej i nowoczesnej muzyce wybrzmiewają echa muzyki Miltona Nascimento, Toninho Horty i Beto Guedesa. Charakterystyczne brazylijskie rytmy harmonie i melodie nie są także obce artystom zespołu SUFERI, którzy również fascynują się muzyką brazylijską i zgłębiają ją. Głęboka świadomość muzyczna, progresywne myślenie oraz wewnętrzny imperatyw podążania ryzykownymi i nieutartymi ścieżkami pozwala na kompletną artystyczną symbiozę muzyków żyjących na odległych kontynentach. Czerpiąc z własnych korzeni, zarówno muzycy SUFERI, jak i Frederico Heliodoro umiejętnie poszukują wspólnego mianownika łączącego kulturę brazylijską oraz polską, tworząc elektryzującą mieszankę.
Pewnego dnia Maciej Rychły porzucił karierę akademika i "ruszył w drogę, szukając spotkań i brzmień". Przemierzył łuk Karpat, Egipt czy Grecję, zanurzał się w bezkresach dźwięków. "Artysta niezwykły, jeden z najważniejszych dla mnie twórców muzyki" - mówi o nim Tomasz Janas. Znany z łamów portalu Radiowego Centrum Kultury Ludowej, krytyk muzyczny napisał książkę "Maciej Rychły. Sztuka wymaga czułości". To zapis wnikliwych rozmów z artystą, który dostarcza wielu wspomnień twórcy Kwartetu Jorgi, znakomitego flecisty i dudziarza, muzyka współpracującego przy wielokrotnie nagradzanych spektaklach. Zapraszamy na spotkanie autorskie!
Zapraszamy także najmłodszych uczestników festiwalu do wspólnej, aktywnej i kreatywnej zabawy z muzyką tradycyjną! Dla nich właśnie zorganizowane będą specjalne zajęcia muzyczno-edukacyjne!
Festiwal Folkowy Polskiego Radia NOWA TRADYCJA
Radiowe Centrum Kultury Ludowej al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa
tel. 22 64 55 301 nowatradycja@polskieradio.pl
Patroni medialni