X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

NSI Quartet i ich spojrzenie kobry

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2017 14:30
Franciszek Pospieszalski Sextet i NSI Quartet - to młodzież, która stawia coraz mocniejsze kroki na polskiej scenie jazzowej. Warto też zwrócić uwagę na nowy krążek Leszka HeFi Wiśniowskiego, na którym udowadnia nam, że jego gra na flecie nie zna granic, a także gitarzysty Adama Palmy przekonujacego, że jego gra choćby z Alem di Meolą nie była dziełem przypadku.
NSI Quartet wStudiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego
NSI Quartet w Studiu Koncertowym PR im. W. LutosławskiegoFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Ale dzieciaki – pomyślałem sobie, gdy zobaczyłem zdjęcia członków zespołu Franciszek Pospieszalski Sextet z sesji ze studia nagrań Polskiego Radia S4/6. Kuba Więcek - saksofon altowy, Jędrzej Łagodziński - saksofon tenorowy, Franciszek Pospieszalski – kontrabas, Albert Karch – perkusja, Grzegorz Tarwid – fortepian, Szymon Gąsiorek - perkusja/elektronika a także gościnnie - Szczepan Pospieszalski – trąbka - duża ekipa, daje duże możliwości – zależność tę doskonale rozumie Franciszek Pospieszalski, lider sekstetu, który na „1st level” stara się wykorzystać pełną paletę barw, wytwarzanych przez instrumenty trzymane w pewnych rękach młodych zawodników.

Krążek Pospieszalskiego to „typowy” mainstream, bez wydziwień i silenia się na eksperymentowanie. Fajne melodie, chwytliwe, kolorowe - „1st level” to takie „dzień dobry” młodych zawodników, chociaż część z nich, jak choćby - Grzegorz Tarwid – to już muzycy, którzy zdążyli ze swoją grą wpaść w ucho zarówno krytykom, jak i przede wszystkim publiczności. Pochodzący z niezwykle umuzykalnionej rodziny kontrabasista Franciszek Pospieszalski potrafił to wszystko ładnie i schludnie poukładać i choć jego „1st level” to nie jest żaden szczyt, to mamy jednak do czynienia z kawałkiem dobrego improwizowania grupy naprawdę zdolnej młodzieży.

Dawno nie słyszałem tak dobrej, tak ciekawej, tak wciągającej solowej płyty na gitarę jak „Palm-istry” (wyd. Polskie Radio). Z opisów płyty wynika, że jej autor – Adam Palma – „to jeden z nielicznych lub może nawet jedyny gitarzysta na świecie, który został zaproszony na scenę do wspólnych występów przez trzy największe żyjące legendy gitary akustycznej: Ala Di Meolę, Tommy’ego Emmanuela i Birélego Lagrèna” – to już spora rekomendacja. Ale lepszą jest to, że gitarzysta ten przebiera w stylach, właściwie każdy kolejny utwór to inna opowieść – proszę sprawdzić „Gondolierę” – nawiązującą do twórczości Ala Di Meoli, czy „Hendrix Medley” – tu od razu wiadomo komu Palma oddaje hołd, a także doskonałe „Nuages” – wspomnienie o legendarnym Django Reinhardtcie. Ale że autor „Palm-istry” ma ucho do chwytliwych melodii, stąd na krążku znajdziemy dwa tematy z polskich seriali - „07 zgłoś się” i „Stawki większej niż życie”. Nie byłby też sobą, gdyby nie uraczył nas mocnym rockowym graniem.


Leszek HeFi Wiśniowski o fletach wie wszystko i potrafi dzielić się swymi odkryciami z publiką. Na „Parallax Error” usłyszymy dzieła, które mogą nas mocno zdziwić, gdyż lider stara się – niczym Paganini w swoich kaprysach, pokazać wszystkie możliwości swojego instrumentu. Podczas gdy wielki wirtuoz skrzypiec miał do dyspozycji swoje… skrzypce i smyczek, Wiśniowski ma wiele rodzajów fletów poprzecznych, gra również na flecie kontrabasowym, a do eksplorowania nowych obszarów służy mu m.in. ustnik glissando headjoint. Nie ma co o tym pisać, warto zobaczyć, a jeszcze lepiej zobaczyć i usłyszeć – co też nowego wynajduje na „Parallax Error” lider HeFi Quartet. Drugą, równie ważną wartością krążka jest znakomite uzupełnianie poszukiwań Wiśniowskiego przez resztę członków zespołu: pianistę Dominika Wanię, basistę Tomasza Kupca i perkusistę Bartka Staromiejskiego. Muzycy doskonale realizują się w oryginalnych koncepcjach flecisty i umiejętnie poszerzają przestrzenie wspólnych badań. W efekcie „Parallax Error” to pływa wyjątkowa.

Dominika Wanię w gościnnym występie usłyszymy też na krążku „The Look Of Cobra” (wyd. Audio Cave). I to albumie szczególnym, gdyż najtrudniejszym dla każdego zespołu – drugim. „Introducing NSI Quartet” spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem, a właśnie wydana płyta ma wszelkie szanse by powtórzyć ten sukces. Cyprian Baszyński – trąbka, Bartek Prucnal – saksofony, Maciej Adamczak – kontrabas, Dawid Fortuna – perkusja i wspomniany wcześniej Wania tworzą znakomity, perspektywiczny zespół, który podnosi wysoko poprzeczkę innym młodym ekipom chcącym się przebić na naszym jazzowym rynku wydawniczym i zaistnieć w świadomości jazz fanów. NSI Quartet na „The Sorcerer's Ball” udowadniają jak dobrze czują się w energetycznych, mocnych, „męskich” kawałkach, gdy dęciaki prują powietrze, a sekcja rytmiczna strzela pociskami niczym karabin maszynowy. Dla mnie jednak najlepszych dziełem jest „Cobra blues” – tu znajdujemy esencję zespołu – energię, pasję i dobrą zabawę - NSI Quartet to już nie dzieciaki, to ekipa ukształtowana i pewna siebie. A wymieniony na początku recenzji Dominik Wania to klasa sama dla siebie, ten chłopak już teraz pokazuje, jak wielkie ma pokłady wyobraźni, jak potrafi wpłynąć na atmosferę każdego z utworów, w którego graniu uczestniczy.

Trębacz Patrycjusz Gruszecki jestem absolwentem Wydziału Kompozycji Interpretacji Edukacji i Jazzu, Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie Piotra Wojtasika, a także liderem autorskiego zespołu, w którego skład wchodzą również doświadczony perkusista Zbigniew Lewandowski, wychowawca całego pokolenia młodych muzyków, który swojego czasu z Wojtkiem Karolakiem i Piotrem Baronem tworzył The High Bred Jazz Trio i grający na organach Hammonda Kajetan Galas. Owocem ich współpracy jest właśnie wypuszczony na rynek krążek „Something About”.

Grający na trąbce lider nie narzuca w większości utworów zbytniego tempa, nie ściga się, nie stara się też raczyć słuchacza zbyt wyszukanymi partiami, ostrymi solówkami, bądź też awangardowym brzmieniem. Duży wpływ na „wyluzowaną” atmosferę na krążku ma Kajetan Galas który na swoich organach Hammonda tworzy pełne barw muzyczne tło, z którego czerpią pozostali dwaj koledzy. To jest coś, co sprawia, że  „Something About” to album, który „nie domaga się” kolejnego przesłuchania zaraz po tym, gdy wybrzmi ostatnia nuta. Można go spokojnie odłożyć na półkę i znów po niego sięgnąć po ciężkim dniu, po to, by się zrelaksować, by wsłuchać się miłą dla ucha i duszy muzykę.

Mieczysław Burski

Zobacz więcej na temat: Jazz MUZYKA recenzja
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jeśli jazz, to tylko z Polskiego Radia

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2017 20:11
W ostatnim czasie Polskie Radio wydało kilka płyt, w których rozsmakować się mogą zarówno miłośnicy rytmów latino, jak i skandynawskich melodii czy polskiego folku.
rozwiń zwiń