X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Trybunał ocenił wykonania sonat Bibera

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2014 11:00
Ostatnie wydanie audycji "Kto słucha, nie błądzi" poświęciliśmy - na życzenie słuchaczy Dwójki - różnym nagraniom "Sonat misteryjnych" Heinricha Ignaza Franza von Bibera.
Audio
  • "Sonaty misteryjne" Heinricha Ignaza Franza von Bibera przed Płytowym Trybunałem Dwójki
Skrzypce ostrunowane według wskazówek Bibera: za podstawkiem wewnętrzne struny D oraz G (przestrojona A) tworzą krzyż. Taki układ jest wymagany przy wykonywaniu XI Sonaty
Skrzypce ostrunowane według wskazówek Bibera: za podstawkiem wewnętrzne struny D oraz G (przestrojona A) tworzą krzyż. Taki układ jest wymagany przy wykonywaniu XI SonatyFoto: Wikipedia/Frinck51, lic. CC

Pod koniec roku ogłosiliśmy na naszym profilu FB (facebook.com/PlytowyTrybunalDwojki) błyskawiczny plebiscyt.
Zaproponowaliśmy wybranie utworów, które chcieliby Państwo usłyszeć w "Płytowym Trybunale Dwójki" w roku 2014. Głosowanie o włos wygrały "Sonaty misteryjne" ("Sonaty różańcowe") Heinricha Ignaza Franza von Bibera. W audycji wybraliśmy najlepsze wykonanie tych właśnie sonat na skrzypce solo i basso continuo.
Sześć interpretacji utworów Bibera oceniło jury w składzie: Dorota Kozińska, Magdalena Łoś i Arkadiusz Goliński (Arte dei Suonatori).

"Sonaty Misteryjne", zwane "Różańcowymi", Heinricha Ignaza Franza von Bibera zostały skompletowane około 1676 roku, na fali dość ożywionego w czasach Kontrreformacji kultu maryjnego. Na pewno jednak sonaty nie powstały w tym samym czasie - Biber zestawił raczej swój zbiór z kompozycji pisanych w różnych okresach. Po raz pierwszy "Sonaty" opublikowano na początku XX wieku.
Cykl składa się z 15 sonat na skrzypce i basso continuo - utwór 16.y to solowa Passacaglia. Całość jest bezpośrednim nawiązaniem do kontemplacyjnej części Modlitwy Różańcowej. Zbiór podzielony został na trzy rozdziały: Tajemnice Radosne, Bolesne i Chwalebne. Każdy rozdział zawiera pięć sonat. W pięknym i świetnie zachowanym manuskrypcie - przechowywanym w Monachium, odkrytym w 1890 roku - każda z kompozycji opatrzona jest sztychem przedstawiającym sceny z Pisma Świętego. Przed ostatnią - solową Passacalią - wygrawerowano Anioła Stróża. Najważniejszą techniką stosowaną w Sonatach jest skordatura, czyli ciągłe przestrajanie strun instrumentu.

***

Zwycięzcą audycji okazały się sonaty w następującym wykonaniu:

Gunar Letzbor – skrzypce, Lorenz Duftschmid – wiola basowa, Wolfgang Zerer – organy, Wolfgang Glüxam – klawesyn, Axel Wolf – lutnia (CD Arcana1997)
Ponadto słuchaliśmy interpretacji zespołów:

  • Reinhard Goebel – skrzypce, Konrad Junghänel – teorba, Phoebe Carrai – wiolonczela barokowa, Andreas Spering – klawesyn, organy (CD Archiv/DG 1991)
  • Les Veilleurs de Nuit (Alice Pierot – skrzypce, Marianne Muller – wiola da gamba, Pascal Monteilhet – teorba, Elisabeth Geiger – claviorganum) (CD Alpha 2003)
  • Patrick Bismuth – skrzypce, L’Ensemble La Tempesta (CD Zig-Zaque Territoires 2003)
  • Andrew Manze – skrzypce, Richard Egarr – organy, klawesyn (Harmonia Mundi USA 2004)
  • Daniel Sepec – skrzypce, Hille Perl – wiola da gamba, Lee Santana – arcylutnia, teorba, Michael Behringer – klawesyn, organy (CD Coviello Classcis 2010)

***

Plan słuchania:

I runda

(tajemnice radosne)
Sonata 1 – Zwiastowanie
Preludium. Aria-allegro, wariacje, adagio – Finale
Scordatura: sol, re, la, mi
II runda
(tajemnice bolesne)
Sonata 7 – Biczowanie (frag.)
Sarabanda. Wariacje
Scordatura: do, fa, la, do
III runda
(tajemnice chwalebne)
Sonata 11 – Zmartwychwstanie (frag.)
Surrexit Christus hodie

Scordatura: sol, re, sol, re

Finał
Anioł stróż
Passacaglia

Adagio, Adagio
Skrzypce solo

mm/mc

Plan słuchania

I runda

(tajemnice radosne)

Sonata 1 – Zwiastowanie

Preludium. Aria-allegro, wariacje, adagio – Finale

Scordatura: sol, re, la, mi

II runda

(tajemnice bolesne)

Sonata 7 – Biczowanie

(frag.)

Sarabanda. Wariacje

Scordatura: do, fa, la, do

III runda

(tajemnice chwalebne)

Sonata 11 – Zmartwychwstanie (frag.)

Surrexit Christus hodie

Scordatura: sol, re, sol, re

Finał

Anioł stróż

Passacaglia, Adagio, Adagio

Skrzypce solo

Najlepsze nagranie Sonat Bibera poznamy w sobotę 25 stycznia.
Zobacz więcej na temat: MUZYKA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak