Trybunał ocenił wykonania sonat Bibera

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2014 11:00
Ostatnie wydanie audycji "Kto słucha, nie błądzi" poświęciliśmy - na życzenie słuchaczy Dwójki - różnym nagraniom "Sonat misteryjnych" Heinricha Ignaza Franza von Bibera.
Audio
  • "Sonaty misteryjne" Heinricha Ignaza Franza von Bibera przed Płytowym Trybunałem Dwójki
Skrzypce ostrunowane według wskazówek Bibera: za podstawkiem wewnętrzne struny D oraz G (przestrojona A) tworzą krzyż. Taki układ jest wymagany przy wykonywaniu XI Sonaty
Skrzypce ostrunowane według wskazówek Bibera: za podstawkiem wewnętrzne struny D oraz G (przestrojona A) tworzą krzyż. Taki układ jest wymagany przy wykonywaniu XI SonatyFoto: Wikipedia/Frinck51, lic. CC

Pod koniec roku ogłosiliśmy na naszym profilu FB (facebook.com/PlytowyTrybunalDwojki) błyskawiczny plebiscyt.
Zaproponowaliśmy wybranie utworów, które chcieliby Państwo usłyszeć w "Płytowym Trybunale Dwójki" w roku 2014. Głosowanie o włos wygrały "Sonaty misteryjne" ("Sonaty różańcowe") Heinricha Ignaza Franza von Bibera. W audycji wybraliśmy najlepsze wykonanie tych właśnie sonat na skrzypce solo i basso continuo.
Sześć interpretacji utworów Bibera oceniło jury w składzie: Dorota Kozińska, Magdalena Łoś i Arkadiusz Goliński (Arte dei Suonatori).

"Sonaty Misteryjne", zwane "Różańcowymi", Heinricha Ignaza Franza von Bibera zostały skompletowane około 1676 roku, na fali dość ożywionego w czasach Kontrreformacji kultu maryjnego. Na pewno jednak sonaty nie powstały w tym samym czasie - Biber zestawił raczej swój zbiór z kompozycji pisanych w różnych okresach. Po raz pierwszy "Sonaty" opublikowano na początku XX wieku.
Cykl składa się z 15 sonat na skrzypce i basso continuo - utwór 16.y to solowa Passacaglia. Całość jest bezpośrednim nawiązaniem do kontemplacyjnej części Modlitwy Różańcowej. Zbiór podzielony został na trzy rozdziały: Tajemnice Radosne, Bolesne i Chwalebne. Każdy rozdział zawiera pięć sonat. W pięknym i świetnie zachowanym manuskrypcie - przechowywanym w Monachium, odkrytym w 1890 roku - każda z kompozycji opatrzona jest sztychem przedstawiającym sceny z Pisma Świętego. Przed ostatnią - solową Passacalią - wygrawerowano Anioła Stróża. Najważniejszą techniką stosowaną w Sonatach jest skordatura, czyli ciągłe przestrajanie strun instrumentu.

***

Zwycięzcą audycji okazały się sonaty w następującym wykonaniu:

Gunar Letzbor – skrzypce, Lorenz Duftschmid – wiola basowa, Wolfgang Zerer – organy, Wolfgang Glüxam – klawesyn, Axel Wolf – lutnia (CD Arcana1997)
Ponadto słuchaliśmy interpretacji zespołów:

  • Reinhard Goebel – skrzypce, Konrad Junghänel – teorba, Phoebe Carrai – wiolonczela barokowa, Andreas Spering – klawesyn, organy (CD Archiv/DG 1991)
  • Les Veilleurs de Nuit (Alice Pierot – skrzypce, Marianne Muller – wiola da gamba, Pascal Monteilhet – teorba, Elisabeth Geiger – claviorganum) (CD Alpha 2003)
  • Patrick Bismuth – skrzypce, L’Ensemble La Tempesta (CD Zig-Zaque Territoires 2003)
  • Andrew Manze – skrzypce, Richard Egarr – organy, klawesyn (Harmonia Mundi USA 2004)
  • Daniel Sepec – skrzypce, Hille Perl – wiola da gamba, Lee Santana – arcylutnia, teorba, Michael Behringer – klawesyn, organy (CD Coviello Classcis 2010)

***

Plan słuchania:

I runda

(tajemnice radosne)
Sonata 1 – Zwiastowanie
Preludium. Aria-allegro, wariacje, adagio – Finale
Scordatura: sol, re, la, mi
II runda
(tajemnice bolesne)
Sonata 7 – Biczowanie (frag.)
Sarabanda. Wariacje
Scordatura: do, fa, la, do
III runda
(tajemnice chwalebne)
Sonata 11 – Zmartwychwstanie (frag.)
Surrexit Christus hodie

Scordatura: sol, re, sol, re

Finał
Anioł stróż
Passacaglia

Adagio, Adagio
Skrzypce solo

mm/mc

Plan słuchania

I runda

(tajemnice radosne)

Sonata 1 – Zwiastowanie

Preludium. Aria-allegro, wariacje, adagio – Finale

Scordatura: sol, re, la, mi

II runda

(tajemnice bolesne)

Sonata 7 – Biczowanie

(frag.)

Sarabanda. Wariacje

Scordatura: do, fa, la, do

III runda

(tajemnice chwalebne)

Sonata 11 – Zmartwychwstanie (frag.)

Surrexit Christus hodie

Scordatura: sol, re, sol, re

Finał

Anioł stróż

Passacaglia, Adagio, Adagio

Skrzypce solo

Najlepsze nagranie Sonat Bibera poznamy w sobotę 25 stycznia.
Zobacz więcej na temat: MUZYKA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak