Trybunał wybrał perfekcyjne nagranie "Requiem" Verdiego

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2013 13:00
W finale audycji znalazły się dwa wykonania arcydzieła włoskiego kompozytora. Oba zdaniem naszych sędziów znakomite. Zadecydowała naturalność i prostota, która wzięła górę nad chłodnym perfekcjonizmem.
Audio
  • Płytowy Trybunał Dwójki wybiera najlepsze nagranie "Requiem" Verdiego - fragmenty audycji "Kto słucha nie błądzi"
Jacek Hawryluk i Jerzy Artysz
Jacek Hawryluk i Jerzy ArtyszFoto: Grzegorz Śledź

Messa da Requiem została napisana po śmierci włoskiego pisarza Alessandra Manzoniego. Premiera dzieła odbyła się 22 maja 1874 roku w Kościele św. Marka w Mediolanie. Następnie utwór wykonano w La Scali.

Spośród sześciu nagrań "Requiem" Verdiego jury w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i prof. Jerzy Artysz za najlepsze uznało dokonanie Arturo Toscaniniego zrealizowane w Carnegie Hall, w Nowym Jorku, 27 stycznia 1951. Włoski dyrygent poprowadził wtedy NBC Symphony Orchestra. Na scenie pojawili się też Herva Nelli – sopran, Fedora Barbieri – mezzosopran, Giuseppe di Stefano – tenor, Cesare Siepi – bas, Robert Shaw Chorale.

Nagranie ukazało się nakładem LP RCA 1951/CD Sony BMG 2005 “The Verdi Recordings – Arturo Toscanini”, 12 CD)
W audycji słuchaliśmy także następujących wykonań:
Leontyne Price – sopran, Rosalind Elias – mezzosopran, Jussi Björling – tenor, Giorgio Tozzi – bas, Chór Wiedeńskiego Towarzystwa Śpiewaczego, Wiedeńscy Filharmonicy, dyr. Fritz Reiner (nagranie: Wiedeń 1960; LP Decca 1971/CD Decca  2000 “Legendary Performances”)
***
Elisabeth Schwarzkopf – sopran, Christa Ludwig – mezzosopran, Nicolai Gedda – tenor, Nicolai Ghiaurov – bas, Philharmonia Chorus, Philharmonia Orchestra, dyr. Carlo Maria Giulini (nagranie: Londyn 1963/64; LP EMI 1964/CD EMI Records 2001)
***
Katia Ricciarelli – sopran, Shirley Verrett – mezzosopran, Placido Domingo – tenor, Nicolai Ghiaurov – bas, Chór i Orkiestra Teatro alla Scala, dyr. Claudio Abbado (nagranie: Mediolan 1980; DG 1980)
***
Luba Orgonasova – sopran, Anne Sofie von Otter – mezzosopran, Luca Canonici – tenor, Alastair Miles – bas, Monteverdi Choir, Orchestre Révolutionnaire et Romantique, dyr. John Eliot Gardiner (nagranie: Londyn 1992, CD Philips Classics 1995)
***
Anja Harteros – sopran, Elina Garanča – mezzosopran, Jonas Kaufmann – tenor, René Pape – bas, Chór i Orkiestra Teatro alla Scala, dyr. Daniel Barenboim (nagranie live: Mediolan, Teatro alla Scala, sierpień 2012; CD/DVD Decca/Unitel 2013)

Plan słuchania:
I runda
Kyrie (kwartet solistów i chór)
II runda
Dies irae (chór)
III runda
Lux aeterna (mezzosopran, tenor, bas)
Finał
Libera me – Requiem aeternam (sopran i chór)
Zapraszam
Jacek Hawryluk

 

***
"Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki” – kolejne audycje:


19.10. godz. 17.00 – Karol Szymanowski IV Symfonia op. 60 na fortepian i orkiestrę „Koncertująca”

2.11. godz. 17.00 – Gustav Mahler Pieśni wędrującego czeladnika (Lieder eines fahrenden Gesellen)

16.11. godz. 17.00 – Krzysztof Penderecki Pasja wg św. Łukasza

Zobacz więcej na temat: Giuseppe Verdi
Czytaj także

Trybunał wybrał najlepsze nagranie "Stabat mater"

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2013 22:15
W Wielką Sobotę nagrania dzieła Giovanniego Battisty Pergolesiego oceniało jury w składzie: Dorota Kozińska, Magdalena Łoś i Anna Radziejewska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Verdi po włosku czy po francusku? Trybunał zdecydował

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2013 10:00
W kolejnej audycji z cyklu "Kto słucha, nie błądzi" jury wybrało najlepsze nagranie opery "Don Carlos" Giuseppe Verdiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Płytowy Trybunał Dwójki wydał werdykt w sprawie Chopina

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2013 19:51
Skład sędziowski w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Karol Radziwonowicz wybrał najlepsze nagranie Chopinowskich Etiud.
rozwiń zwiń