Polskie Radio
Section05

Giuseppe Verdi

"Traviata". Dlaczego ta opera doprowadza do łez?

Giuseppe Verdi doskonalił swój kunszt kompozytorski przez całe życie. "Traviatą" udowodnił, że potrafi napisać śpiewne i wpadające w ucho melodie, ale jednocześnie podjąć trudne tematy i przedstawić na scenie obyczajowo niejednoznaczne sytuacje. A przede wszystkim wiedział, jak doprowadzać publiczność do łez. Tak, jak Julię Roberts w "Pretty Woman". W nagraniach wykorzystanych w audycji śpiewają: Angela Gheorghiu, Cheryl Studer, Maria Callas, Anja Harteros, Leo Nucci, Luciano Pavarotti, Francesco Albanese, Frank Lopardo, Gillian Knight, Mark Beesley. Orkiestry i dyrygenci: Bayerisches Staatsorchester, dyr. Carlos Kleiber; Orchestra of the Royal Opera House, Covent Garden, dyr. Sir Georg Solti; The Metropolitan Opera Orchestra and Chorus, dyr. James Levine; Orkiestra Symfoniczna i Chór RAI, dyr. Gabriele Santini; Bayerisches Staatsorchester, dyr. Zubin Mehta.
Zobacz więcej na temat:  Adam Banaszak Agata Kwiecińska opera podcast

Anatomia opery. "Aida", czyli miłosna tragedia w cieniu piramid

W pierwszym odcinku podcastu "Anatomia opery" dziennikarka radiowej Dwójki Agata Kwiecińska i dyrygent Adam Banaszak zapraszają w fascynującą podróż do świata "Aidy" Giuseppe Verdiego.  W podcaście wykorzystano fragmenty następujących nagrań: Giuseppe Verdi "Nabucco" - Va, pensiero, sull'ali dorate, wyk. Chor und Orchester der Deutschen Oper Berlin, Giuseppe Sinopoli Giuseppe Verdi "Aida", wyk. Anja Harteros, Jonas Kaufmann, Antonio Ghislanzoni, Erwin Schrott, Orchestra e Coro dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Antonio Pappano.
Zobacz więcej na temat:  Adam Banaszak Agata Kwiecińska opera podcast

Agnieszka Smoczyńska debiutuje w operze. "Dużo większe wyzwanie niż zrobienie filmu"

- Jest to zupełnie inny język, zupełnie inne wyzwanie. Dla mnie jako reżyserki filmowej jest to dużo większe wyzwanie niż zrobienie filmu. Na dodatek jest to opera Verdiego… - mówiła w Dwójce Agnieszka Smoczyńska, która przygotowuje w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej inscenizację "Simona Boccanegry" Giuseppe Verdiego.
Zobacz więcej na temat:  Agnieszka Smoczyńska opera Beata Stylińska Dwójka KULTURA Zobacz także Teatr Wielki - Opera Narodowa premiera

"Traviata" w Teatrze Wielkim w Łodzi - opera Verdiego we włoskiej wersji językowej

- Uwspółcześnianie czegoś na siłę, szukanie powiązań z teraźniejszością, w sensie twórczym nie interesuje mnie w ogóle. Zastanowienie się nad relacjami tych postaci jest ciekawe i to też jest coś, z czym współczesny widz może się zidentyfikować - mówiła w Dwójce Pia Partum, reżyserka "Traviaty", arcydzieła Giuseppe Verdiego na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi.
Zobacz więcej na temat:  opera Monika Zając premiera Teatr Wielki w Łodzi Dwójka Rafał Janiak Pia Partum

"Bal maskowy". Anna Wieczur: lubię dotykać różnych emocji w ramach jednej opowieści

- Należę do tych reżyserów, którzy uwielbiają różnorodność i dotykanie różnych kolorów i emocji w ramach jednej opowieści. W "Balu maskowym" jest moment żartobliwy w postaci Oskara. Verdi pięknie to określił, że kiedy on się pojawia, rozpuszcza niejako to napięcie, które wynika ze spraw dotyczących życia i śmierci - mówiła w Dwójce Anna Wieczur.
Zobacz więcej na temat:  Anna Wieczur-Bluszcz Jakub Kukla opera Dwójka KULTURA Opera Śląska Bytom premiera

Lawrence Foster: partytura "Falstaffa" obnaża orkiestrę

- Tak naprawdę wybrałem "Falstaffa" niedługo po tym, jak objąłem swoje stanowisko w NOSPR. Starałem się patrzeć możliwie jak najdalej w przyszłość i wiedziałem, że chcę zakończyć tę współpracę koncertowym wykonaniem opery - mówił w Dwójce Lawrence Foster, który w piątek (23.06) po raz ostatni poprowadził Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w roli dyrektora artystycznego i I dyrygenta.
Zobacz więcej na temat:  NOSPR opera Karol Furtak Dwójka MUZYKA koncert

"Moc przeznaczenia" Verdiego - o miłości i przyjaźni z wojną w tle

- W naszej pracy skupiamy się przede wszystkim na tym, by jak najwierniej oddać piękno i tragizm zawarte przez kompozytora w partyturze - mówił Patrick Fournillier, dyrygent i dyrektor muzyczny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej na antenie Dwójki. "Moc przeznaczenia" to muzyczna opowieść o miłości i przyjaźni z wojną w tle. Sceniczne arcydzieło jest pełne emocji i zaskakujących zwrotów akcji, a rozpoczyna się przypadkowym wystrzałem z pistoletu, uruchamiającym lawinę tragicznych zdarzeń. 
Zobacz więcej na temat:  Teatr Wielki - Opera Narodowa opera Dwójka Monika Zając Tomasz Konieczny Zygmunt Freud

Na smutki i troski. "Traviata", Neil Diamond i Stromae w Trójce

Podczas setnego już spotkania z "Francuskim łącznikiem" spróbowaliśmy odpowiedzieć na nietypowe pytanie: dlaczego czasem sięgamy po lampkę wina lub szampana? Bo coś nas gryzie, doskwiera, z czym w żaden sposób nie potrafimy sobie poradzić? – Być może chcemy się przed kimś otworzyć, a wrodzona nieśmiałość nam przeszkadza? A może pragniemy udawać wesołość, doszlusować do towarzystwa? – zastanawiała się Monika Małkowska. 
Zobacz więcej na temat:  Trójka Monika Małkowska muzyka hp opera Otis Redding

Piotr Beczała: Verdi może być niebezpieczny dla głosu

- Rolę księcia w "Rigoletcie" śpiewam już dwadzieścia lat. To jeden z moich ostatnich spektakli w tej roli, ponieważ idę w trochę mocniejsze role tenorowe w repertuarze verdiowskim - w "Filharmonii Dwójki" (29.01) przenieśliśmy się do Metropolitan Opera w Nowym Jorku, skąd nadaliśmy operę Giuseppe Verdiego pt. "Rigoletto". Jedną z głównych partii wykonał światowej sławy polski tenor Piotr Beczała, z którym w przerwie rozmawiał Konrad Handschuh.  
Zobacz więcej na temat:  opera Piotr Beczała metropolitan opera Nowy Jork koncert Konrad Handschuh Dwójka rozmowa