Jest jednym z najwybitniejszych i zarazem najwszechstronniejszych dyrygentów naszych czasów. W 1966 roku założył Monteverdi Choir – chór uważany dziś za najlepszy zespół wokalny na świecie. Dwanaście lat później stworzył English Baroque Solists, a pod koniec lat osiemdziesiątych – Orchestre Révolutionnaire et Romantique, z którą na XIX-wiecznych instrumentach wykonuje muzykę romantyzmu. W jego repertuarze znajduje się muzyka od renesansu po współczesność. Sir John Eliot Gardiner zasłynął genialnymi interpretacjami kantat, pasji, oratoriów i mszy Jana Sebastiana Bacha, nagraniem kompletów symfonii Schumanna, Beethovena i Brahmsa, koncertów fortepianowych i oper Mozarta. Stworzył wielkie kreacje dzieł Claudia Monteverdiego, Henry’ego Purcella, Józefa Haydna, Franciszka Schuberta, Hectora Berlioza, Feliksa Mendelssohna, Gabriela Faurégo, Giuseppe Verdiego, Edwarda Elgara, Igora Strawińskiego. Nie bał się sięgać bo muzykę lżejszą – "Tańce węgierskie" Johannes Barhmsa czy "Wesołą wdówkę" Franciszka Lehára.
Był szefem opery w Lyonie i Orkiestry Radia Północnoniemieckiego w Hamburgu. Dyrygował Orkiestrą Concertgebouw w Amsterdamie, Orkiestrą Bostońską i Clevelandzką, Filharmonikami Wiedeńskimi, Londyńską Orkiestrą Symfoniczną. Pod jego batutą występowali najsłynniejsi soliści – instrumentaliści i wokaliści – naszych czasów. W Cambridge studiował historię i arabistykę, muzyki uczył się między innymi u Nadii Boulanger. Przez długi czas związany był kontraktem z wytwórniami Philips i Deutsche Grammophon. Od kilku lat wydaje płyty pod szyldem własnej wytwórni Soli Deo Gloria.
Jego interpretacje oparte są zawsze na skrupulatnych badaniach historycznych i analizach muzykologicznych. Gardiner to artysta intelektualny, który jednocześnie posiada fascynującą wyobraźnię muzyczną. Potrafi łączyć fenomenalną precyzję techniczną z wielkim ładunkiem emocjonalnym. Nie lubi, gdy nazywa się go dyrygentem "od instrumentów dawnych”, ponieważ "autentyczne” brzmienie nie jest dla niego celem, a tylko środkiem dotarcia do wiedzy o muzyce. Ale to właśnie on napisał jeden z najważniejszych rozdziałów w historii wykonawstwa historycznego. Jest prawdziwym angielskim dżentelmen, który – poza Bachem – najbardziej kocha swoją farmę i do niej zawsze wraca.
W "Kanonie Dwójki" posłuchamy nagrań wielkiego dyrygenta, realizowanych od drugiej połowy lat siedemdziesiątych aż po najnowsze rejestracje. Sam mistrz opowie o swojej rodzinie, farmie, własnych interpretacjach, ulubionych dziełach i kompozytorach.
Zapraszam
Piotr Matwiejczuk
15-18 kwietnia (poniedziałek-czwartek), godz. 9.00