X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Koncert za SMS: zwyciężyli Paryżanie!

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2013 15:30
Słuchacze Dwójki wybrali występ Chóru Polskiego Radia na VII Festiwalu Muzycznym Polskiego Radia Paryżanie. Msze Romana Palestra i Gabriela Fauré nadamy w piątkowe popołudnie.
Koncert za SMS: zwyciężyli Paryżanie
Foto: Grzegorz Śledź

Wykonane w 2004 roku utwory łączy Paryż, w którym żył i tworzył Gabriel Fauré, w którym także Roman Palester skomponował Missa brevis . Polski kompozytor w latach poprzedzających wybuch II wojny światowej bywał w stolicy Francji regularnie. W 1937 roku jego balet Pieśń o ziemi zdobył złoty medal na Światowej Wystawie Paryskiej. Tutaj doszło do jego spotkania z Nadią Boulanger, wprowadzającą w świat kompozycji całą grupę naszych twórców. Jej profesorem kompozycji był Gabriel Fauré. I może dlatego wielka dama francuskiej muzyki wyjątkowo upodobała sobie jego Requiem, uważane za muzyczny hołd złożony przez kompozytora swoim rodzicom.

Program:

Roman Palester Missa brevis na chór mieszany a cappella , Gabriel Fauré Requiem na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę op. 48

Wyk. Chór Polskiego Radia w Krakowie, dyr.  Włodzimierz Siedlik, Marta  Boberska – sopran, Wojciech Drabowicz – baryton, Orkiestra Sinfonia Varsovia, dyr. Wojciech Michniewski
(Warszawa, z Kościół św. Jacka O.O. Dominikanów, 27.05.2004, VII Festiwal Muzyczny Polskiego Radia Paryżanie)

K04 - posłuchaj fragmentu koncertu

 

***

W "Konkursie za SMS" co tydzień przedstawiamy Państwu nowe propozycje koncertowe.

Każdy z koncertów ma swój indywidualny symbol literowo-cyfrowy (K01, K02, K03, K04, K05). O tym, który z nich nadamy w całości w piątkowej audycji, decydują uczestnicy głosowania.

Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy wysłać SMS pod numer 71211 z symbolem wybranego koncertu. Głosy oddawać można od godz. 15.00 w piątek, do godz. 18.00 w czwartek. O wynikach głosowania informujemy na naszej antenie w czwartek o 19.30.

Uczestnicy głosowania mogą wygrać nagrody w postaci boxów płytowych. W każdy czwartek o godz. 18.30 otrzymają oni SMS z pytaniem konkursowym. Nagroda powędruje do osoby, która jako pierwsza udzieli SMS-em poprawnej odpowiedzi oraz odbierze telefon podczas piątkowej audycji "Koncert za SMS” i potwierdzi ją na antenie.

Co tydzień również do wygrana nowe nagrody.

***
A oto koncerty, które w mijającym tygodniu konkurowały z "Paryżanami":
K01

wyk. Uri Caine - fortepian, Andrzej Bauer - wiolonczela, Agata Zubel - śpiew, Cezary Duchnowski - fortepian/komputer, Jacek Kochan - perkusja, Maciej Walczak -wizualizacja komputerowa

6. Festiwal Chopin i jego Europa (10.08.2010) 

Fryderyk Chopin Preludium C-dur op. 28 nr 1,Preludium a-moll op. 28 nr 2, Preludium G-dur op. 28 nr 3,Preludium e-moll op. 28 nr 4,Preludium A-dur op. 28 nr 7,Preludium Des-dur op. 28 nr 15,Preludium fis-moll op. 28 nr 8,Preludium f-moll op. 28 nr 18,Preludium h-moll op. 28 nr 6,Preludium H-dur op. 28 nr 11,Preludium c-moll op. 28 nr 20


K01 - posłuchaj fragmentu koncertu

 

CHOPIN' AROUND
PRELUDIA – PORTRETY – WIZJE

Andrzej Bauer i skupiona wokół niego grupa improwizujących muzyków kompozytorów (gościem specjalnym jest Uri Caine) sięgnęła tu po cykl Preludiów op. 28 . Jak czytamy na stronie Cetrum sztuki Współczesnej , "muzyka Fryderyka Chopina jest szczególnym materiałem do reinterpretacji i dekonstrukcji poprzez jej wyjątkową obecność w naszej świadomości. Nowe spojrzenie na nią może zatem odnosić się do emocji i symboli powszechnie znanych i nawiązać z nimi unikatowy dialog”.
Warstwę muzyczną tworzy głos - sopran Agaty Zubel oraz dźwięki ze źródeł elektronicznych połączone z przetwarzanym w czasie rzeczywistym brzmieniem instrumentów akustycznych: wiolonczeli, fortepianu i perkusji. Pojawią się elementy improwizacji, interakcji z komputerami, a multimedialną całość ocieplają subtelne, kobiece tony w interpretacjach użytych tekstów - listu George Sand do Wojciecha Grzymały i słów pieśni Chopina Dumka (oryg. Nie ma, czego trzeba , sł. B. Zaleski)

K02

wyk. Kwartet Śląski, Kwartet Perkusyjny, dyr. Łukasz Borowicz

Warszawska Jesień’2002 (24.09.2004)

Witold Szalonek Symfonia rytuałów na kwartet smyczkowy , Bronius Kutavicius Zegary przeszłości na gitarę i kwartet smyczkowy , Annie Gosfield Flying Sparks and Heavy Machinery na kwartet smyczkowy i kwartet perkusyjny.

K02 - posłuchaj fragmentu koncertu
To był pamiętny koncert - odbywał się w Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego w ramach „Warszawskiej Jesieni” 24 września 2002 roku. W programie znalazły się trzy utwory: Zegary przeszłości na gitarę i kwartet smyczkowy z 1977 roku litewskiego kompozytora, Broniusa Kutaviciusa, Flying Sparks and Heavy Machinery z 2000 roku Amerykanki, Annie Gosfield i Symfonia rytuałów Witolda Szalonka - muzyka na kwartet smyczkowy komponowana z przerwami w latach 1991 – 1996. I ta ostatnia kompozycja cała się absolutnym wydarzeniem wieczoru. Miała wówczas swą światową premierę, a więc wykonana została po raz pierwszy już po śmierci Szalonka, który zmarł 12 października 2001 r. w Berlinie. Symfonia rytuałów to muzyka, w której polska tradycja kwartetowa - od Szymanowskiego do Góreckiego - tworzy niezwykły spektakl; całość rozpoczyna strojenie instrumentów, po którym następuje taniec, niczym dance macabre a potem jeszcze medytacyjne adagio. To był wielki, pośmiertny sukces Szalonka. Grał Kwartet Śląski, który kilka lat później Symfonię rytuałów nagrał na płytę wydaną przez Polskie Radio Katowice

K03

wyk. Nikolay Lugansky

Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju (11.08.2011) 

Chopin – Nokturn Des-dur op. 27 nr 2, Nokturn F-dur op. 15 nr 1, Ballada f-moll op. 52, Scherzo E-dur op. 54, Barkarola Fis-dur op. 60, Preludium cis-moll op. 45 , Liszt – Années de pelerinage (wybór), Etiudy transcendentalne – nr 10 i 12, Valse oubliée Fis-dur, Rachmaninow – Preludia (wybór)

K03 - posłuchaj fragmentu koncertu

To był jeden z najważniejszych koncertów 66 Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach Zdroju. Znakomity rosyjski pianista Nikolay Lugansky gościł zresztą w Dworku Chopina nie po raz pierwszy, a warto pamiętać, że należy do ulubieńców dusznickiej publiczności. Może nie tak entuzjastycznie reagujący na aplauz jak choćby Alexander Gavrylyuk, ale zawsze odwdzięczający się słuchaczom za oklaski i uznanie. Dystyngowanie i dojrzały dystans są charakterystycznymi cechami jego pianistyki, ale pozwolił sobie wówczas Lugansky na wyeksponowanie pysznej pianistycznej wirtuozerii, szczególnie w dziełach Franciszka Liszta i Sergiusza Rachmaninowa. Ponieważ w roku 2011 przypadała 200 rocznica urodzin autora Etiud transcendentalnych, w programach wielu dusznickich recitali jego utwory zestawiane bywały z dorobkiem patrona Festiwalu. Podobnie uczynił Lugansky, wykonując i muzykę Chopina (ta część jego występu prezentowała się bardzo różnorodnie), i właśnie Franciszka Liszta oraz „okraszając” utwory tych dwóch kompozytorów szczyptą preludiów Sergiusza Rachmaninowa.

K05

wyk. Martha Argerich - fortepian, Maria Joao Pires - fortepian, Thomas Zehetmair -skrzypce, Orkiestra 18 wieku, dyr. Frans  Bruggen

6. Festiwal Chopin i jego Europa (30.08.2010)

Robert Schumann Koncert skrzypcowy d-moll ; Ludwig van Beethoven II Koncert fortepianowy B-dur op. 19 ; Wolfgang Amadeus Mozart Sonata fortepianowa D-dur KV 381 na 4 ręce

K05 - posłuchaj fragmentu koncertu

Jedno z najbardziej sensacyjnych wydarzeń festiwalu Chopin i jego Europa. Pamiętne spotkanie dwóch wielkich pianistek przy historycznym fortepianie i dwie fascynujące odsłony II Koncertu Beethovena. W części pierwszej utworu - subtelna i kameralna Maria Joao Pires, urzekająca niuansami swej  interpretacji. W drugiej i trzeciej - debiutująca przy Erardzie Martha Argerich, zachwycająca spontanicznością gry i nieoczekiwanymi kolorami.
- Ani przez moment nie podejrzewałam, że mogłybyśmy wspólnie usiąść przy dawnym fortepianie - zwierzała się nam po koncercie Maria Joao Pires. - To fantastyczne uczucie słyszeć Marthę, która po raz pierwszy dotyka takiego instrumentu i gra tak niewiarygodnie bogatym dźwiękiem, i tak pięknie... - dodała.
Potem było wspólne wykonanie Sonaty D-dur Mozarta, a na koniec, ku radości publiczności, jeszcze żywiołowy bis.  I niekończąca się standing ovation... Także dla pozostałych bohaterów tego wyjątkowego wieczoru.
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Koncert za SMS. Marta Argerich pierwszą laureatką

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2013 10:00
Głosami naszych słuchaczy w piątkowej audycji "Koncert za SMS" nadamy koncert znakomitej argentyńskiej pianistki i Nelsona Freire z Filharmonii Narodowej, który odbył się w ramach XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego.
rozwiń zwiń