Posłuchaj fragmentu koncertu   
7. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”, Teatr Wielki  – Opera Narodowa (30.08.2011)
 Johannes Brahms            I Koncert fortepianowy  d-moll  op. 15  ,        Franciszek Liszt            Symfonia Faustowska   , wyk: Alexei  Lubimov, fortepian historyczny, Orkiestra Wieku Oświecenia, dyr.  Vladimir Jurowski.
Słynny londyński zespół  zadebiutował na festiwalu "Chopin i jego  Europa" w dwóch programach wypełnionych muzyką romantyczną. O ile jednak  wykonania koncertów Chopina na dawnych instrumentach to już festiwalowa  codzienność, o tyle muzyka Brahmsa i Liszta, w takim właśnie,  historycznym kształcie, zabrzmiała wówczas u nas po raz pierwszy.
Przy fortepianie Erarda zasiadł Alexei Lubimov,  urodzony w 1944r. znakomity rosyjski pianista, jeden z ostatnich uczniów  Henryka Neuhausa. Artysta ceniony w świecie nie tylko za swe  interpretacje współczesnego repertuaru, ale też pionierskie -w  moskiewskim kręgu-  wykonania muzyki dawnej w duchu historycznie  poinformowanym. Bogate doświadczenia Lubimowa z twórczością fortepianową  XIX i XXw. pozwalają mu sięgać z sukcesem także po tak zaawansowane  utwory, jak preludia Debussy'ego czy        I Koncert fortepianowy  Brahmsa, który w jego wykonaniu z Orkiestrą Wieku Oświecenia nabrał w  Warszawie zupełnie nieoczekiwanych kolorów. Jeszcze więcej niespodzianek  dostarczyła        Symfonia Faustowska  , dzieło, którego  arcyromantyczną treść i fascynujące bogactwo brzmieniowe dyrygent  Vladimir Jurowski wyeksponował  z właściwą sobie młodzieńczą ekspresją i  temperamentem.
Wybrany przez Państwa koncert nadamy w całości w piątkowej   audycji (13 grudnia) o godz. 13.00.
***
W "Konkursie za SMS" co tydzień przedstawiamy Państwu nowe propozycje koncertowe.
Każdy z koncertów ma swój indywidualny symbol literowo-cyfrowy (K01,   K02, K03, K04, K05). O tym, który z nich nadamy w całości , decydują uczestnicy głosowania. W mijającym tygodniu mogli Państwo głosować również na następujące koncerty:
 K01 
  
      Posłuchaj fragmentu koncertu   
Koncert Reinharda Goebla i Arte dei Suonatori w Studiu Koncertowym PR  im. W. Lutosławskiego na Festiwalu "Muzyka dawna persona grata"  (27.05.2002)
 H.I.F Biber            Battalia   ,        J.F Telemann    Koncert polski   B-dur   ,          Koncert polski   G-dur   ,        Johann Heinrich Schmelzer            Sonata   ,        Sebastian  Knupfer            Sonata   ,        J.F.Haendel            Sinfonia  HWV 339  ,         Sonata HWV 228   .
To był kolejny, ale pod wieloma względami całkowicie wyjątkowy koncert festiwalu „Muzyka dawna, persona grata”. Formuła dobrze znana – Arte dei Suonatori i goście, którzy czasem raz, czasem kilkakrotnie spotykali się z poznańską orkiestrą przygotowując nowe programy, przedstawiane często w tamtych latach w naszym radiowym Studiu Koncertowym. Bohaterem tego wieczoru był legendarny skrzypek Reinhard Goebel. Na interpretacjach jego i jego zespołu wychowały się przynajmniej dwa pokolenia wielbicieli muzyki dawnej.
Musica Antiqua Köln i nowe odczytanie baroku niemieckiego, całe bogactwo repertuaru drezdeńskiej orkiestry, wreszcie wirtuozowska muzyka skrzypcowa, której mistrzem ale i ofiarą był sam Goebel. Przygotowując słynne nagranie        Sonat Różańcowych  Bibera uległ kontuzji. Po kilku latach przerwy podjął heroiczny wysiłek, powrócił do gry, zmuszony był jednak przełożyć skrzypce do prawej ręki. Koncertem z Arte dei Suonatori w Warszawie wracał do tradycyjnej techniki . Goebel znów formie? Z nadzieją i niepokojem czekaliśmy na jego występ w Warszawie.
Tak, był w świetnej formie, grał i prowadził Arte dei Suonatori z pasją, zaangażowaniem i wielką przyjemnością. Dali razem naprawdę znakomity występ!
 
 K02 
  
      Posłuchaj fragmentu koncertu   
Warszawska Jesień 2007 (23.09.2007)
 Klaus Huber            Quod est pax? Vers la  raisons du coeur…  na 5 głosów solowych, arabskie instrumenty perkusyjne i  orkiestrę  (prawykonanie),        Klaus Ospald            Tschappina Variationen   ,        Bettina  Skrzypczak            Initial   ,        Helmut Lachenmann            Schreiben   , wyk: Les jeunes  solistes, Orkiestra Symfoniczna Radia SWR w Baden-Baden i Freiburgu,  dyr. Rupert Huber.
Orkiestra Symfoniczna Radia SWR cieszy się mianem jednego z najlepszych zespołów symfonicznych wykonujących muzykę XX i XXI wieku. To, co stało się w Filharmonii Narodowej podczas Warszawskiej Jesieni 2007 roku, potwierdziło obiegową opinię. Zespół kierowany przez Ruperta Hubera robił wrażenie perfekcyjnie działającej, skomplikowanej i fascynującej machiny. Ich interpretacja kompozycji        Schreiben  Helmuta Lachenmanna daje słuchaczom czystą przyjemność – udowadnia, że muzyka najnowsza, o ile tylko jest dobrze napisana i perfekcyjnie wykonana, może wciągać tak bardzo, jak ostatnie symfonie Czajkowskiego, muzyka Mahlera, czy Brahmsa. Może dawać radość słuchania i obcowania z wielką orkiestrą symfoniczną, którą tylko pozornie dobrze znamy.
   K03 
  
      Posłuchaj fragmentu koncertu   
Mazovia goes Baroque – Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego  (4.11.2012)
  Dolce tormento  –            włoska muzyka wokalna i instrumentalna z  XVII wieku   . Marc Mauillon, śpiew, Friederike Heumann, viola da gamba,  lirone, Angélique Mauillon, harfa barokowa.
Rozumieją się bez słów, grają razem od najmłodszych lat, każdy ich wspólny występ, to wielka muzyczna uczta i okazja do wyjątkowych doznań artystycznych. Skupione, szlachetne brzmienie harfy barokowej pod palcami Angelique i aksamitny głos Marca Mauillon sprawiają, że każdy koncert tych muzyków to niezapomniana, niezwykle intymna podróż do świata dawnych brzmień. Są to również ważne momenty dla samych wykonawców.
 
 
 Wspólne występy z Angélique to dla mnie powrót do domu. Bardzo to lubię, obecność siostry na scenie niezwykle mi pomaga. Wychowywaliśmy się razem, świetnie się znamy, doskonale się rozumiemy. Oczywiście, uważam, że oboje potrzebujemy też pracy z innymi artystami. To ważne, by poznawać nowych ludzi, by zapoznawać się z innym postrzeganiem muzyki. Ale bardzo lubię grać z siostrą, to niezapomniane chwile   . 
 
Nie inaczej było na ubiegłorocznym festiwalu „Mazovia goes Baroque”, kiedy do francuskiego rodzeństwa dołączyła znakomita niemiecka gambistka, uczennica Jordiego Savalla, Friederike Heumann. Wieczór wypełniła włoska i francuska muzyka XVII w., monodia początku baroku, bardzo piękny, różnorodny, ale i wyważony program zatytułowany        Dolce tormento  ("Słodka udręka"). Repertuar bardzo ważny dla Marca i Angelique Mauillon, pierwszy, który razem wykonywali przed publicznością. Ten koncert w odczuciu samych artystów był jak        wzruszające spotkanie z przyjaciółmi po latach. 
  
 K04 
  
      Posłuchaj fragmentu koncertu   
   Koncert z okazji 60. urodzin Eugeniusza Knapika – Sala im. Grzegorza  Fitelberga, Centrum Kultury Katowice (18.11.2011)
 Eugeniusz Knapik            Introduction to Mystery  na tenor chór i orkiestrę – prolog do dramatu  muzycznego            Moby Dick   ,        Gustav Mahler            IV Symfonia   G-dur   , wyk: Olga  Pasiecznik, sopran, Tomáš Černý, tenor, Narodowa Orkiestra Symfoniczna  Polskiego Radia, Chór Polskiego Radia w Krakowie, Chór Filharmonii  Śląskiej, dyr. Gabriel Chmura.
Koncert otworzył serię wydarzeń honorujących postać Eugeniusza Knapika, który 9 lipca 2011 ukończył 60 lat. Komentując utwór kompozytor napisał:
 
 „Introduction to Mystery” jest prologiem dramatu muzycznego, opartego na powieści Hermana Melville'a „Moby Dick”. W swej warstwie fabularnej jest to opowieść o polowaniu na białego wieloryba. Główny bohater powieści Ahab - kapitan statku wielorybniczego „Pequod” - ściga Moby'ego Dicka, by zemścić się na nim za swe kalectwo. Wielomiesięczny pościg kończy się zatopieniem statku przez białego wieloryba i śmiercią całej załogi z wyjątkiem Izmaela - narratora i wybranego, by dać świadectwo prawdzie. 
 Do tak zarysowanego przez Melville’a dramatu, uwzględniając cały zawarty w nim bagaż symboliki i znaczeń, poszukiwałem  muzyki, która byłaby w stanie unieść przesłanie pisarza  uczynione w tak wielkim, romantycznym geście. Poszukiwałem muzyki, która dodatkowo mogłaby także unieść ciężar samej siebie w wymiarze ponad trzygodzinnej narracji. 
 
Drugą część wieczoru wypełniła        IV Symfonia G-dur  Gustawa Mahlera - najpogodniejsza ze wszystkich w dorobku późnego romantyka, napisana na przełomie wieków, w latach wyrażających się magicznymi liczbami 1899-1900.  Wcześniej, w 1892 roku, skomponowana została część czwarta - pieśń        Das himmlische Leben  –         Niebiańskie życie  – naiwne, dziecięce wyobrażenie nieba, opis wszelkich dobrodziejstw spływających na tych, którzy przekroczą próg owej krainy szczęśliwości.
  
***
Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy                                                  wysłać SMS pod numer 71211  z symbolem wybranego koncertu. Głosy oddawać można od godz. 15.00 w    piątek do godz. 18.00 w czwartek. O wynikach głosowania informujemy   na  naszej antenie w czwartek o 19.30.
 Uczestnicy głosowania mogą wygrać nagrody w postaci boxów  płytowych  . W każdy czwartek o godz. 18.30 otrzymają oni SMS z pytaniem    konkursowym. Nagroda powędruje do osoby, która jako pierwsza udzieli    SMS-em poprawnej odpowiedzi oraz odbierze telefon podczas piątkowej             audycji "Koncert za SMS” i potwierdzi ją na antenie.
  Regulamin konkursu "Koncert za SMS" - nagrody płytowe