Drożdże to nasi krewniacy

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2013 18:00
- Badania DNA wciąż trwają, ale większość naukowców zgadza się, że wszystkie organizmy na Ziemi pochodzą od jednego wspólnego przodka - mówią zebrani w studiu Dwójki eksperci.
  • Drożdże to nasi krewniacy (Dwójka/Klub Ludzi Ciekawych Wszystkiego)
drożdże w obiektywie mikroskopu fluorescencyjnego
drożdże w obiektywie mikroskopu fluorescencyjnegoFoto: Masur, wikipedia, lic. CC

Pierwsza mapa genowa ukazuje geny ułożone liniowo na chromosomie - to odkrycie z 1913 roku. W 1953 James Watson i Francis Crick rozwiązują strukturę przestrzenną DNA. Model ten w naturalny sposób implikuje molekularny mechanizm dziedziczności. W 2003 międzynarodowe konsorcjum naukowców ogłasza oficjalne zakończenie prac nad poznaniem genomu ludzkiego.
Badania przyniosły kilka niespodziewanych informacji: liczba genów okazała się znacznie mniejsza od spodziewanej, a sekwencje kodujące białka, czyli geny sensu stricte, zajmują jedynie 1,5% całego genomu. Okazuje się, że kolejne odkrycie dotyczące DNA dostarczają nam równie dużo odpowiedzi, co nowych pytań.

Okazuje się na przykład, że schorzenia określane popularnie wspólnym mianem chorób genetycznych to trzy zupełnie różne odmiany zaburzeń. Dosyć powszechne (znamy 7 tysięcy) pozostają tzw. choroby mendlowskie, związane z mutacją genomu (na szczęście wiele z nich ma charakter recesywny). O wiele poważniejsze są aberracje chromosomowe, które zwykle prowadzą do śmierci. Najczęściej występują jednak choroby wielogenowe, które ujawniają się zwykle pod wpływem czynników środowiskowych (należą tu "popularne" choroby cywilizacyjne oraz związane z wiekiem podeszłym) .

Hanna Maria Giza rozmawiała z profesor Magdaleną Fikus i profesorem Tadeuszem Mazurczakiem.

Statystycznie każdy z uczestników spotkania jest nosicielem 300 mutacji, a dzieli ich 3,5 miliona różnic na poziomie pojedynczych nukleotydów. Co ciekawe, nasi goście mają mniej genów niż większość roślin, ale o tym, że nie są przedstawicielami tzw. rasy żółtej decyduje brak mutacji w zaledwie jednym.

Więcej o zawiłościach, tajemnicach i paradoksach współczesnej genetyki w nagraniu audycji.

Zobacz więcej na temat: DNA genetyka

60 lat temu Watson i Crick odkryli podwójną helisę DNA

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2013 00:01
Odkrycie z 1953 roku było przełomem w nauce. Jednak dopiero w 2012 roku helisę zobaczyliśmy na własne oczy.