7. Festiwal Muzyki Tradycyjnej i Ludowej Ethniesy

Ostatnia aktualizacja: 08.03.2019 10:30
14-17 marca 2019, na przełomie zimy i wiosny, zapraszamy Was do spotkania z obrzędem, rytuałem, ceremonią. Po raz siódmy dokonamy wspólnie przemiany chłodnego w ciepłe, cichego w głośne, martwego w żywe.
zdjęcie promocyjne
zdjęcie promocyjneFoto: materiały promocyjne

Powitamy wiosnę śpiewem. W tym roku pieśń będzie najważniejsza. Słowo tekst i historia. Przekazywana z ust do ust, z prababki na babkę i tak dalej. Co zostało? Co jest w nas? O czym nie wiemy? Ethniesy to okazja do odkrycia tego, co w nas nieodkryte.

Program festiwalu: 

14 marca, czwartek

godz. 18.00, Foyer MCK

Wystawa plakatów Hanny Cieślak

Hanna Cieślak jest absolwentką malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Od wielu lat zajmuje się grafiką i ilustracją, tworząc oprawę wydawnictw i wydarzeń muzycznych. Jej tajemniczy i organiczny styl można spotkać na okładkach między innymi takich wydawnictw jak płyta duetu Zimpel/Ziołek, Resina, Michał Biela Solo. Hanna Cieślak jest również cenioną autorką plakatów koncertowych. Robiła plakaty dla takich artystów jak Son Lux, Colin Stetson, Syny, Tops, Smolik//Kev Fox czy Księżyc. Od 2015 współpracuje z Miejskim Centrum Kultury w Bydgoszczy, tworząc oprawę graficzną na festiwal Ethniesy.

 

godz.19.00, sala kinowo- widowiskowa MCK

Kust

Kust, czyli krzak – to poleski obrzęd, podczas którego kobiety przebierają dziewczynkę za krzak – stosując liście klonu, brzeziny, tataraku – i prowadzą ją po wsi, śpiewając. Muzyka zespołu oparta jest na słowiańskich pieśniach obrzędowych, głównie rejestrowanych podczas badań terenowych, prowadzonych na terenie Dolnego Śląska, Łęczyckiego czy Polesia Ukraińskiego. Wiernie z tradycją wykonywane pieśni okolicznościowe z roku kalendarzowego, jak i z rytuałów rodzinnych – weselne, pogrzebowe, wiosenne, przesilenia letniego, żniwne czy kolędy zimowe.

W skład zespołu wchodzą:

Joanna Skowrońska, Marta Derejczyk, Joanna Gancarczyk – od lat śpiewają pieśni tradycyjne, prowadzą badania terenowe oraz udzielają się w projektach społecznych związanych z muzyką tradycyjną. Śpiewu uczą się od mistrzyń na wsi.  Rafał Kołacki i Mikołaj Zieliński to muzycy takich grup jak HATI, Alameda Duo, 3, 4, 5, T’ien Lai, Mammoth Ulthana, Javva, Innercity Ensemble. Obaj należą do kolektywu Milieu l’Acéphale. Towarzyszyć im będzie gitarzysta Tadeusz Skowroński.


BABADAG

Babadag to autorska formacja Oli Bilińskiej, w której eksperymentuje z wątkami i warstwami muzyki tradycyjnej, nadając im formy i brzmienia często zupełnie z tradycją nie kojarzone.

W 2019 roku BABADAG powraca z nową płytą i w nowym składzie – nieco

zaskakującym, i nieco oszałamiającym swym rozmachem. Ola Bilińska zaprosiła do współpracy trzech muzyków z Warszawy oraz trzy wokalistki z Wilna. Utwory na płycie Šulinys // Studnia to wynik tęsknoty za obecnością baśni i mitu w codziennej, otaczającej nas rzeczywistości.

BABADAG to:

Ola Bilińska – głos, gitara elektryczna, syntezator OP-1, looper

Dominyka Kriščiūnaitė – głos, perkusjonalia

Lauksmina Kriščiūnaitė – głos, perkusjonalia, kankles

Raminta Kriščiūnaitė – głos, perkusjonalia

Hubert Zemler – perkusja, balafon, metalofon

Sebastian Witkowski – gitara basowa, syntezator Roland Juno

Igor Nikiforow – głos, gitara elektryczna, perkusja, metalofon


kakofoNIKT i Chór WSJO Canto-Cantare

Zespół kakofoNIKT od dwunastu lat porusza się na styku takich taktyk jak free improvisation, noise, industrial,  field recording, tzw. muzyki konkretnej czy elektronicznej, instalacji i działań audiowizualnych oraz performatywnych. Tym razem, dzięki interwencji festiwalu Sonus ex Machina, w listopadzie zeszłego roku kakofoNIKT spotkał się z liczącym kilkadziesiąt osób Chórem WSJO Canto-Cantare, działającym od 1996 roku, a od 2016 roku pod dyrygenturą poszukującej i niezwykle żywiołowej Joanny Sykulskiej (wcześniej dyrygentki Chóru Czarownic) – by pracować wspólnie nad nowym elektryzującym projektem, łączącym mitologię słowiańską, ludową rytualność, średniowieczne i renesansowe tradycje chóralne, wglądy botaniczne, historyczne i psychonautyczne w sferę rodzimej flory i mykoflory psychoaktywnej oraz sonorystyczne, eksperymentalne, ale też folkowe techniki muzyczne.

 

15 marca, piątek

godz. 19.00, sala kinowo-widowiskowa

 

WoWaKin Trio

Trio WoWaKin powstało w 2016 roku.  Specjalizuje się w muzyce folkowej, łącząc ludowe brzmienie z nowoczesną aranżacją. Ich spotkanie muzyczne tworzy energetyczną mieszankę opartą wprawdzie na muzyce tradycyjnej (muzycy czerpią swój repertuar z żywego przekazu, jeżdżąc na wieś i ucząc się od starszego pokolenia zaprzyjaźnionych muzykantów i śpiewaczek), ale też mocno wchodzącą we współczesność. Artyści na scenie prowadzą muzyczny dialog, świetnie się przy tym bawiąc a zarazem uwodząc publiczność naturalnością  i szczerością przekazu. Muzyka WoWaKin trio ma niesamowitą energię taneczną, dlatego ich koncerty doskonale nadają się do tańca, zapraszając wszystkich do szalonego ‘wirowania’ w rytm oberków, polek, mazurków i kujawiaków. W skład zespołu wchodzą: Mateusz Wachowiak, Paula Kinaszewska i Bartłomiej Woźniak.

 

Janusz Prusinowski Kompania – Po śladach

Podążając śladami wiejskich muzykantów odkrywamy nieoczekiwane i nieoczywiste krajobrazy – muzyczne i ludzkie. Bywa że zataczamy w nich coraz to nowe kręgi, czasem wkraczamy w obszary całkiem nieznane a niekiedy odnajdujemy w nich coś niezwykle osobistego.

Na płycie „Po śladach” znalazły się zarówno starożytne obery, wykrzykiwane wyrywasy i improwizowane mazurki jak i utwory powstałe z poetyckiej refleksji.

Muzycy:

Janusz Prusinowski – skrzypce, śpiew, harmonia, cymbały, kontrabas, basy

Michał Żak – flet drewniany, szałamaja, klarnet, saksofon, basy, śpiew

Piotr Piszczatowski – bębenek, baraban, śpiew

Szczepan Pospieszalski – trąbka, basy, śpiew

gościnnie:

Wojciech Pulcyn – kontrabas

 

Gulaza

Przekraczanie granic etnicznych i muzycznych - to druga natura grupy Gulaza. Gulaza ożywia i reinterpretuje starodawne żydowsko-jemeńskie pieśni kobiet, stosując elementy rytualne i teatralne, i zapewniając publiczności zjawiskowe doświadczenie muzyczno-wizualne.

Igal Gulaza Mizrahi, którego ojciec miał jemeńskie korzenie, dorastał w sąsiedztwie imigrantów z Jemenu. Od najmłodszych lat ulegał więc wpływom tradycji jemeńskich, otoczony fascynującym światem jemeńskich kobiet. Czerpiąc z tego dziedzictwa, badał tradycyjne pieśni i teksty opisujące życie na marginesie społeczności. Zbierał utwory i baśnie, które poznał w dzieciństwie, dzięki spotkaniom, czy uczestnicząc w obrzędach związanych z cyklami życia. Narodziła się w nim potrzeba twórczej odpowiedzi na zbyt długo bagatelizowaną tradycję muzyczną jemeńskich żydów i zadbania o to, by była ona dla świata słyszalna.

Mistyczne teksty od wieków przekazywane z pokolenia na pokolenie, córkom przez matki, doczekały się współczesnej interpretacji w towarzystwie niezapomnianego instrumentarium.

 

After Party z Dj Kozber

Krzysztof Kozber to producent i promotor muzyki elektronicznej, edytor dźwięku, masteringowiec, wieloletni dj i poszukiwacz czarnych krążków. Oryginalnie bydgoszczanin, od 12 lat na stałe mieszkający w Londynie. W metropolii Kozber działa na wielu płaszczyznach muzycznej sceny, współkieruje wytwórnią @Little Beat Different oraz @Play !T Loud.

Krzysztof współtworzy również dwa muzyczne projekty @Regular Customer oraz @Bonasforsa, nad którymi aktualnie intensywnie pracuje przygotowując nowy album oraz EP.
Oprócz współczesnych brzmień ze świata house i techno Kozber nieustannie poszukuje nieznanych krążków z zakamarków całego świata, co skutkuje sporą kolekcją muzyki etnicznej, rdzennej, głównie afrykańskiej czy Bliskiego Wschodu. To unikatowe, często pojedyncze egzemplarze, nagrywane ze starych taśm czy prosto z terenów plemiennych.
W tym roku na bydgoskie Ethniesy przywiezie sporą dawkę tanecznych, energetycznych odmian afro beat, afro funk/soul, afro cuban/disco, które zakręci z płyt na after party w MCK.

 

16 marca, sobota

godz.19.00, sala kinowo-widowiskowa

 

Kapela Timingeriu

(czyt. Kapela Timindżeriu) to rodzinny zespół powstały z potrzeby doświadczania muzyki jako sytuacji w konkretnym miejscu, czasie i kontekście. Grają i śpiewają żywiołową, prowokującą do tańca interpretację muzyki cygańskiej, bałkańskiej i żydowskiej, tworząc nieskrępowaną atmosferę spotkania i zabawy. 

W skład zespołu wchodzą:

Katarzyna Kapela Timingeriu- skrzypce, śpiew

Jacek Timingeriu- akordeon, śpiew

Ewa Timingeriu- klarnet, śpiew

Jakub Kurek - trąbka

Jędrzej Kuziela - instrumenty perkusyjne

Mikołaj Nowicki - kontrabas

Mateusz Rybicki - klarnet

 

5’NIZZA

5'nizza, czyli „piatnica” to fenomenalny ukraiński duet, który narodził się w 2000 roku w Charkowie. Założyciele zespołu - Andriej „Sun” Zaporożec i Sergiej Babkin - stworzyli unikalny styl. Za pomocą minimalnych środków (dwa głosy, gitara, beatbox i elementy perkusji) połączyli reggae, rock, hip-hop, jazz i bossa novę z pełnymi abstrakcyjnego humoru i gry słów tekstami napisanymi po ukraińsku, rosyjsku i angielsku. Krytycy pisali, że 5'nizza to jak Manu Chao, Bob Marley i Włodzimierz Wysocki w jednym. Bez żadnego kontraktu płytowego i nakładów finansowych zdobyli ogromną popularność nie tylko we wschodniej Europie, ale też na zachodzie i w krajach bałtyckich. Takie utwory jak „Sołdat” czy Jamajka” stały się kultowymi piosenkami również w Polsce. Wielką popularność zdobył również cover utworu „Jammin” Boba Marleya oraz klimatyczne ballady „Newa” i „Wiesna”.

W 2017 roku zespół wydał nowy album „Ku”, który został uznany za jedną z najlepszych płyt ubiegłego roku na Ukrainie, a teledysk do piosenki „Samolot” za jeden z najbardziej oryginalnych wideoklipów.

  

17 marca, niedziela

godz. 18.00, sala kinowo-widowiskowa

 

Spektakl. MISTRZ MANOLE, legenda rumuńska

„Mistrz Manole” to jedna z najsłynniejszych i najbardziej niezwykłych rumuńskich legend ludowych, która podejmuje odwieczny mit ofiary założycielskiej. W dolinie Argeszu mistrz murarski Manole ma zadanie wybudować najpiękniejszy monastyr na świecie. Jednak mury budowane za dnia, w nocy upadają. Manole we śnie słyszy głos, który nakazuje zamurować w budowli pierwszą kobietę, która rano przyjdzie do murarzy. Nie przewiduje jednak, kim będzie ta pierwsza kobieta...

WARSZTATY

Ethniesy 7. Etnogadki. Podróż w czasie – warsztaty Moniki Michaluk

16.03.2019 (sobota) godz. 12.00, Barka Lemara

Niezwykły warsztat inspirowany książką „Etnogadki, opowiastki o dawnych obrzędach i zwyczajach” (współautorzy: Michał Stachowiak, Witold Przewoźny, Wydawnictwo ALBUS). Wraz z autorką, Moniką Michaluk, będziemy wspólnie odkrywać tajemnice natury, poznamy źródła tradycji i tajemnice naszych przodków. Na zajęciach będziemy wykonywać swój własny magiczny zegar-kalendarz, który będzie prawdziwą inspiracją na cały rok.

Zapisy: piotr.drozdowski@mck-bydgoszcz.pl

Ethniesy 7. Spotkania śpiewacze z Adamem Strugiem
14 marca, godz. 17.00
15 marca, godz. 17.00
16 marca, godz. 14.00
17 marca, godz. 11.00

Spotkania odbywać się będą w saloniku secesyjnym MCK.

Zaśpiewamy pieśni miłosne z kurpiowskiej Puszczy Zielonej. Formuła spotkań nieinwazyjna:
prowadzący podaje motyw, a uczestnicy śpiewają.

Zapisy: dominika.kiss-orska@mck-bydgoszcz.pl

Ethniesy 7. MAZUREK FREESTYLE - warsztaty Objazdowej Akademii Tańca Tradycyjnego z Piotrem Zgorzelskim.

16 marca, godz. 10.00-14.00
17 marca, godz. 11.00-15.00

Warsztaty odbędą się w Miejskim Centrum Kultury.

Podczas naszych warsztatów nauczycie się tańczenia w parze, współdziałania w grupie, spontaniczności w tańcu, używania różnego rodzaju ozdobników zarówno rodzimych jak i zapożyczonych z innych kręgów kulturowych oraz improwizowania, przy jednoczesnym zachowaniu dawnych charakterystycznych cech stylu i manier wykonawczych obecnych w naszych rodzimych mazurkach czy oberkach. Warsztaty przeznaczone są dla osób poczatkujących i średnio-zaawansowanych.

Zapisy: dominika.kiss-orska@mck-bydgoszcz.pl
 

Zapraszamy rodziców z dziećmi. Podczas koncertów i wydarzeń towarzyszących zapewniamy opiekę wykwalifikowanych animatorów.

materiały prasowe


Zobacz więcej na temat: patronat