Nowe idzie od morza 2022. Gdańsk-Wrzeszcz - Teatr Leśny

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2022 15:48
Po raz trzeci zapraszamy do Wrzeszcza na koncerty najciekawszych artystek i artystów polskiej sceny alternatywnej. Podczas sierpniowych wieczorów przeniesiemy się w czasie i przestrzeni słuchając wyjątkowej muzyki.
Plakat wydarzenia
Plakat wydarzeniaFoto: mat. promocyjne

Od interpretacji pieśni pogranicza, zainspirowanych twórczością Adama Mickiewicza w wykonaniu zespołów Bastarda i Sutari, przez minimalistyczne i porywające utwory Resiny, po niesamowite aranże bossa novy - wczesnych utworów Ennio Morricone w wykonaniu combo Mitch & Mitch, tym razem w składzie, w jakim nie grali nigdy wcześniej.

Tym razem spotykamy się w niezwykłej przestrzeni ponad stuletniego Teatru Leśnego w sercu malowniczego Parku Jaśkowej Doliny. Zapraszamy!

4 sierpnia, godz. 20.00

Bastarda & Sutari grają Tamoj - Ballady Pogranicza

W 2022 roku zespoły Sutari oraz Bastarda połączyły siły aby stworzyć autorską opowieść o muzyce pogranicza. Czerpią z ludowych pieśni białoruskich, litewskich sutartines, oraz polskiej muzyki tradycyjnej. Studiując bogate i różnorodne źródła tych regionów, próbują dotrzeć do tego co potencjalnie drzemie na styku tych różnych tradycji. A wszystko zaczęło się od Mickiewicza! Jeszcze w tym roku Bastarda i Sutari wydadzą album nakładem oficyny Audiocave zapraszając nas wszystkich do wspólnej podróży. Wcześniej spotkamy się w Teatrze Leśnym w Gdańsku.

Chcieliśmy dotrzeć do źródeł z których czerpał wieszcz Adam i na ich podstawie stworzyć naszą współczesną, muzyczną wersję „Ballad i Romansów”. Podążając śladami poety odkrywamy pogranicze także dla siebie. I to dawne, historyczne, wyrażane w starych pieśniach i to aktualne, naznaczone największymi wyzwaniami współczesnego świata. Nasza praca traktuje źródła z szacunkiem i miłością, jednak podejmując dziś temat pogranicza, tego symbolicznego „przeciągania liny” między kulturami, a także współczesnego problemu granic również w wymiarze geopolitycznym - dostrzegamy bardziej uniwersalny, ogólnoludzki i głęboki wymiar poruszanych zagadnień.

Basia Songin - śpiew, Wilk, Sowa, bębny, instrumenty perkusyjne, looper; Kasia Kapela - śpiew, skrzypce, kankle, bębny, instrumenty perkusyjne; Paweł Szamburski – klarnet; Michał Górczyński – klarnet kontrabasowy; Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela.

11 sierpnia, godz. 20.00

Resina

Karolina Rec to kompozytorka i wiolonczelistka występująca pod szyldem Resina. Jej twórczość była recenzowana m.in. przez The Guardian jako "niezapomniana", przez The Line of Best Fit jako "niezwykłe osiągnięcie" czy The Quietus jako "piorunująco-atmosferyczny, sugestywny świat dźwięków". Współpracuje z artystami różnych gatunków muzycznych i komponuje muzykę filmową, teatralną i do gier. Na swoim trzecim albumie “Speechless” Resina poszerza środki kompozytorski.

Usunięta z klasycznych kontekstów wiolonczela poddana zostaay analogowym i elektronicznym manipulacjom, dzięki czemu “Speechless” to amalgamacja noise'u, rocka i ambientu, przechodząca od delikatnego piękna do żarzącego się podskórnie zagrożenia, od pulsującego minimalizmu do nieposkromionych wybuchów. “Speechless” ewoluuje wokół idei poszukiwania bardziej eksperymentalnych, prymitywnych sposobów wydobywania dźwięku za pomocą głosu, myślenia o tych, którym odmawia się prawa głosu, oraz eksploracji napięcia pomiędzy fizycznym aspektem wykonawstwa a muzyką elektroniczną i amplifikowaną. Styl komponowania Resiny cechuje tu bardzo osobisty charakter, a wręcz pewna awanturniczość.

Karolina Rec – wiolonczela, elektronika; Mateusz Rychlicki - perkusja

18 sierpnia, godz. 20.00

Mitch & Mitch con il loro Gruppo Etereofonico - Amore assoluto per Ennio

Mitch & Mitch nie ograniczają się do ram jednego gatunku, swobodnie eksperymentują z różnymi stylami, a także współpracują z muzykami z całego świata m.in. Felixem Kubinem, Igorem Krutogolovem czy Kassinem. Sam zespół stał się szerzej rozpoznawalny za sprawą płyty 1976: A Space Odyssey. Album nagrany ze Zbigniewem Wodeckim, będący połączeniem dawnych utworów mainstreamowego artysty z alternatywnym graniem Mitchów, uzyskał status platynowej płyty oraz otrzymał Fryderyka za najlepszy album roku 2015.

Teraz zespół zabrał się za kompozycje Ennio Morricone. Wszystko zaczęło się w październiku 2020 roku od towarzyskiego spotkania w domu jednego z Mitchów. Kolejnym ważnym etapem tej historii było zaproszenie zespołu na urodziny Drugiego Programu Polskiego Radia, gdzie po raz pierwszy materiał został wykonany w pełnym wymiarze. Przez kilka kolejnych miesięcy dojrzewała decyzja o sformalizowaniu projektu i zarejestrowaniu płyty z ulubionymi utworami Maestro. Sesja miała miejsce pod koniec lipca 2021 roku w Studiu S4. Na repertuar albumu złożyły się tylko utwory z easy listeningowo/bossa novowego okresu twórczości Morricone (1969-1971), co znających dotychczasową podróż artystyczną Mitch & Mitch nie powinno zbytnio zaskoczyć.

Premiera albumu „Amore assoluto per Ennio” zaplanowana jest 23 września 2022 roku nakładem Jazzboy Records.

Anna Baranetti – corno francese [DP3]; Anna Brachacci – basso; Maddalena Gae'Gizza – vocale, flauto traverso; Maddalena K. Penqala – vibrafono, campanelli, strumenti a percussione; Margherita Sarbacchi – mellotron, clavicembalo, pianoforte; Mitch a.k.a. Michele – chitarra elettrica; Mitch a.k.a. Michele – batteria