X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Prix Italia 2019. Radiowy Oscar dla Anny Kołodziejczyk

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2019 15:00
Na 71. konkursie "Prix Italia" w Rzymie nagrodę w kategorii "Muzyka" otrzymał reportaż "Ballada o pieśni" Anny Kołodziejczyk. Audycja zrealizowana pod kierunkiem Janusza Deblessema w "Laboratorium reportażu" w radiowej Trójce, przedstawia historię jednej z najsłynniejszych pieśni czasów solidarnościowego przełomu – ballady "Mury".
Audio
  • "Ballada o pieśni" – reportaż autorstwa Anny Kołodziejczyk (Trójka)
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: PR2

"Ballada o pieśni" przedstawia historię jednej z najsłynniejszych pieśni czasów solidarnościowego przełomu – ballady "Mury". Pierwotna wersja pieśni stworzona przez katalońskiego barda Lluísa Llacha nosiła tytuł "L'estaca" i była głosem sprzeciwu wobec frankistowskiej dyktatury. Jednak uniwersalnym hymnem zbuntowanych stała się dopiero za sprawą polskiej wersji i interpretacji Jacka Kaczmarskiego. Jako "Mury" zajęła trwałe miejsce w świadomości wielu społeczeństw i grup walczących o wolność i prawa obywatelskie – niezależnie od kraju, narodowości ani języka.

Zaczęła funkcjonować w oderwaniu od swego katalońskiego pierwowzoru i kontekstu politycznego.

Ta bardzo nieoczywista historia opowiedziana została głosami m.in. Filipa Łobodzińskiego, Jarosława Gugały i Marka Karlsbada. W audycji osnutej wokół muzycznego motywu przewodniego Murów, ważną rolę odgrywają zapisy z radiowego archiwum, a wśród nich nagrania Jacka Kaczmarskiego.

Gitara 1200.jpg
Piosenki niezależnych w kanale Polskiego Radia

Pierwotna wersja pieśni stworzona przez katalońskiego barda Lluísa Llacha nosiła tytuł "L'estaca" i była głosem sprzeciwu wobec frankistowskiej dyktatury. Jednak uniwersalnym hymnem zbuntowanych stała się dopiero za sprawą polskiej wersji i interpretacji Jacka Kaczmarskiego. Jako "Mury" zajęła trwałe miejsce w świadomości wielu społeczeństw i grup walczących o wolność i prawa obywatelskie – niezależnie od kraju, narodowości ani języka. Zaczęła funkcjonować w oderwaniu od swego katalońskiego pierwowzoru i kontekstu politycznego. Ta bardzo nieoczywista historia opowiedziana została głosami m.in. Filipa Łobodzińskiego, Jarosława Gugały i Marka Karlsbada. W audycji osnutej wokół muzycznego motywu przewodniego "Murów", ważną rolę odgrywają zapisy z radiowego archiwum, a wśród nich nagrania Jacka Kaczmarskiego.

"Prix Italia 2019" przebiegało pod hasłem pielęgnowania różnorodności kulturowej w globalnym świecie medialnym (Celebrating Cultural Diversity in a Global Media World). Sześcioosobowe, międzynarodowe jury doceniło obecną w reportażu Anny Kołodziejczyk: humanistyczną ideę tworzenia wspólnoty poprzez zjawisko kulturowe i wokół niego; pomimo, ale nie wbrew różnorodności. W uzasadnieniu werdyktu podkreślono ponadto: uniwersalny charakter przekazu i wielowymiarową narrację, wskazano na: doskonały warsztat i walor autentycznego przekazu emocjonalnego reportażu.

<<< Zapraszamy do wysłuchania dołączonego powyżej nagrania nagrodzonego reportażu >>>

Anna Kołodziejczyk jest stałą autorką audycji sygnowanych "Laboratorium reportażu" w radiowej Trójce. W swoich reporterskich poszukiwaniach koncentruje się przede wszystkim na tematyce kulturalnej, historycznej i społecznej.

Do Konkursu w kategorii "Muzyka" zgłoszono 14 produkcji radiowych, spośród których do finału nominowano 7 programów. Specjalną rekomendację jury uzyskała ponadto audycja BBC "This Classical Life".

Poprzednio nagrodę Prix Italia dla Polskiego Radia w tej samej kategorii zdobył w 2014 r. reportaż Bartosza Panka "Chcę więcej". W tym roku polskim członkiem jury radiowego muzycznego Prix Italia był szef Redakcji Muzycznej Programu 2 Polskiego Radia, Andrzej Sułek.

W ramach "Prix Italia" przyznawane są najstarsze i najbardziej prestiżowe, międzynarodowe nagrody dla twórców radiowych, telewizyjnych i internetowych, zwane "radiowymi Oscarami". Nagroda ustanowiona została w 1948 r. przez ówczesne Radio Italiana w Capri. Każdego roku partnerami i członkami kapituły konkursu "Prix Italia" są przedstawiciele publicznych i prywatnych nadawców radiowych i telewizyjnych z całego świata. Początkowo "Prix Italia" przyznawano wyłącznie za działalność radiową. Pierwszym polskim reportażem w konkursie była "Opowieść o mariackim hejnale" Jerzego Janickiego i Stanisława Ziembickiego. Jego twórcy walczyli o nagrodę w 1956 r. 

mat. prasowe/mk

Czytaj także

Prix Italia 2017. "Wielki kamień" do słuchania

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2017 16:21
W "Nokturnie" prezentowaliśmy zwycięski utwór Prix Italia w radiowej kategorii Muzyka - czyli zgłoszoną przez serbskie Radio Belgrad kompozycję Ivany Stefanović "Veliki kamen".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Reportaż Eweliny Karpacz-Oboładze wśród najlepszych audycji na Festiwalu Prix Italia 2018

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2018 11:36
"Taśmociął" - reportaż Eweliny Karpacz-Oboładze o Eugeniuszu Rudniku znalazł się na tzw. "krótkiej liście" audycji rozpatrywanych do nagrody Prix Italia 2018 w kategorii radiowych programów muzycznych. Gratulujemy!
rozwiń zwiń