Ład i estetyka polskich miejscowości. Kampania "Krajobraz mojego miasta"

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2021 13:48
Agresywne i kolorowe. Reklamy, szyldy i banery to duży problem przestrzeni miejskich. Czy można to zmienić? Jak taka organizacja wpływa na mieszkańców? Dlaczego warto zwracać uwagę na miejską architekturę i na kim można się wzorować? 
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/katatonia82

– Nadmiar bodźców i reklam w przestrzeni publicznej obniża standard życia. Powoduje, że czujemy się niepewnie i jesteśmy zaniepokojeni. W natłoku bodźców ludzie tracą wrażliwość. Przedsiębiorcy, którzy chcą się reklamować, inwestują ogromne fundusze w kapanie, których efekt jest niewielki. Jako społeczeństwo z czasem nauczyliśmy się nie zwracać uwagi na hasła, które do nas krzyczą na ulicach. Ta sytuacja dla nikogo nie jest dobra – powiedział w "Trójce do trzeciej" Bartosz Skaldawski, dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa

Posłuchaj
12:04 PR3_MPLS 2021_11_15-13-31-02.mp3 W trosce o estetykę. Kampania "Krajobraz Mojego Miasta" (Trójka do trzeciej)

 

Ustawy krajobrazowe 

– Wiele miast wprowadziło regulacje dotyczące reklam. Praktyka ta pokazała, że trudno jest zaproponować takie zapisy, które będą zgodne z obowiązującym prawem. Wiele uchwał zostało zakwestionowanych przez wojewodów, ponieważ jako prawo lokalne nie były zgodne z prawem ogólnym – wyjaśnił. 

"Krajobraz Naszego Miasta" 

– W naszej kampanii chcemy zwrócić uwagę, że przestrzeń wspólna jest wielką wartością. Wszystkim nam powinno zależeć na tym, by wprowadzić tam pewien porządek i harmonię. Jest narzędzie prawne, ustawowe, zwane parkiem kulturowym. To jedna z form ochrony zabytków. Samorządy mogą z niego skorzystać, jeśli wprowadzają je na terenie z zachowanymi reliktami historycznego krajobrazu. W naszym przekonaniu narzędzie to jest skuteczne, by wprowadzić pewien ład w kwestii reklam – powiedział gość audycji.  

Spot kampanii społecznej "KRAJOBRAZ MOJEGO MIASTA” / Narodowy Instytut Dziedzictwa / TV NID 

Ład w miastach

– Harmonia, którą chcemy osiągnąć, musi być dostosowana do lokalnych warunków. Inaczej będziemy ją definiować w centrum dużego miasta, a inaczej w mniejszych miejscowościach. W każdym z tych miejsc park kulturowy może służyć mieszkańcom do wprowadzenia i uporządkowania przestrzeni wspólnej. Co ważne, powinien on być przygotowywany i wdrażany w konsultacjach społecznych. Warto uzgadniać go wspólnie z mieszkańcami i przedsiębiorcami, którzy mogą chcieć skorzystać z możliwości reklamy – podkreślił. 

Krajobraz mojego miasta / Narodowy Instytut Dziedzictwa / TV NID 

Kampania przygotowana przez Narodowy Instytut Dziedzictwa ma na celu zwrócić uwagę władz samorządowych, firm i instytucji na problem chaosu reklamowego i właściwego planowania przestrzeni miejskiej. Najważniejszym elementem kampanii jest film szkoleniowy przygotowany przez Narodowy Instytut Dziedzictwa we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Witold Lazar
Gość: Bartosz Skaldawski (dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa)
Data emisji: 15.11.2021
Godzina emisji: 13.31

zch

Czytaj także

Polska światowym liderem produkcji pieniędzy

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2021 14:40
Monety i banknoty powstałe w Polsce zdobywają uznanie na całym świecie. Mennica oraz Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych produkują pieniądze na zamówienie wielu krajów. Co sprawia, że polska technologia jest tak dobra?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polski autobus autonomiczny już za dwa lata!

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2021 12:45
Autobus autonomiczny sam zabierze pasażerów, zamknie drzwi, zawiezie podróżnych we wskazane miejsce. I to wszystko bezpiecznie i bez kierowcy. Nad takim właśnie pojazdem pracuje start up z Gliwic.
rozwiń zwiń