Hawking: W czasie wolnym myślę o kobietach

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2012 23:55
70-letni Stephen Hawking udzielił ekskluzywnego wywiadu dla magazynu „New Scientist”. Do czego jeszcze się przyznał?
- W czasie wolnym myślę o kobietach – mówi 70-letni Stephen Hawking w ekskluzywnym wywiadzie dla magazynu New Scientist.
Kiedy w wieku 21 lat zdiagnozowano u niego chorobę nerwów, miał przeżyć tylko kilka miesięcy. Niedawno skończył 70 lat. Od dekad jest przykuty do wózka, ale nie powstrzymało to nigdy śmiałości jego teorii fizycznych. Na łamach „New Scientist” wspomina minione lata.
Jakie było najciekawsze odkrycie w fizyce za jego życia?  Niewielkie wahnięcia temperatury reliktowego promieniowania tła (CMB) dokonane przez satelitę COBE oraz późniejsze potwierdzenie tego przez sondę WMAP. CMB to echo Wielkiego Wybuchu, które przenika cały kosmos. Jego temperatura jest niemal identyczna w każdym rejonie Wszechświata, ale czasami lekko się zmienia. Ustalenia sond COBE i WMAP dostarczyły dowodów na to, że Wielkie Wybuch miał miejsce.
Teraz szukamy dowodu na teorię inflacji kosmologicznej. Jeśli jest prawdziwa (głosi, że wkrótce po Wielkim Wybuchu ekspansja kosmosu była niezwykle szybka), powinniśmy zobaczyć jej ślady w subtelnych falach grawitacyjnych. Do tej pory nie udało nam się ich odkryć, ale może tego dokonać następca misji COBE i WMAP, satelita Planck. - Planck odkryć ślad fal grawitacyjnych przewidywanych przez teorię inflacji kosmologicznej – ekscytuje się Hawking. - To byłaby grawitacja kwantowa zapisana na niebie.
Największa wpadka? - Zwykłem sądzić, że w czarnych dziurach niszczone są wszelkie informacje. Potem zmieniłem zdanie. To była moja największa wpadka. A przynajmniej naukowa – mówi Hawking. Do lat 70. XX wieku badacze uważali, że czarne dziury pochłaniają wszystko i że nic nie może  z nich uciec. Stephen Hawking, który – razem z Jakobem Bekensteinem – zwrócił uwagę, że z czarnych dziur umyka promieniowanie. Ostatecznie ma to doprowadzać do zniknięcia czarnej dziury wraz z informacjami, które połknęła. W 1997 roku Juan Maldacena wynalazł teorię matematyczną zwaną popularnie AdS/CFT. Z jej pomocą Hawking mógł wykazać (2004), że z czarnych dziur „wyciekają” informacje.
Jakie odkrycie może stać się przełomowe dla naszego rozumienia fizyki? Hawking stawia na odkrycie cząstek supersymetrycznych w Wielkim Zderzaczu Hadronów. To główny cel LHC – zaraz po odkryciu bozonu Higgsa (więcej>>>).
Hawking nie wątpi w swoje możliwości. - A gdybyś był młodym studentem, czym byś się zajął? - Miałbym nowy przełomowy pomysł, który otworzyłby mi nowe pole dociekań.
- O czym myślisz w wolnych chwilach? - O kobietach. To zupełna zagadka.

Jakie było najciekawsze odkrycie w fizyce za jego życia?  Niewielkie wahnięcia temperatury reliktowego promieniowania tła (CMB), zauważone przez satelitę COBE, oraz późniejsze potwierdzenie tego przez sondę WMAP.

Teraz szukamy dowodu na teorię inflacji kosmologicznej. Jeśli jest prawdziwa (głosi, że wkrótce po Wielkim Wybuchu ekspansja kosmosu była niezwykle szybka), powinniśmy zobaczyć jej ślady w subtelnych falach grawitacyjnych. Do tej pory nie udało nam się ich odkryć, ale może tego dokonać następca misji COBE i WMAP, satelita Planck. - Planck może odkryć ślad fal grawitacyjnych przewidywanych przez teorię inflacji kosmologicznej – ekscytuje się Hawking. - To byłaby grawitacja kwantowa zapisana na niebie.

Do lat 70. XX wieku badacze uważali, że czarne dziury pochłaniają wszystko i że nic nie może  z nich uciec. Stephen Hawking – razem z Jakobem Bekensteinem – zwrócił uwagę, że z czarnych dziur umyka promieniowanie. Ostatecznie ma to doprowadzać do zniknięcia czarnej dziury wraz z informacjami, które połknęła. W 1997 roku Juan Maldacena wynalazł teorię matematyczną zwaną popularnie AdS/CFT. Z jej pomocą Hawking mógł wykazać (2004), że z czarnych dziur „wyciekają” informacje.

- O czym myślisz w wolnych chwilach? - O kobietach. To zupełna zagadka.

(ew/newscientist.com)

To wszystko z gapienia się w niebo...

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2009 13:10
O astronomii i obchodach MRA2009 rozmawiamy z doktorem Stanisławem Bajtlikiem.

Szokujące fakty w nowej książce Hawkinga

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2010 13:00
Nazwisko Stephena Hawkinga znają wszyscy, ale czy wszyscy wiedzą, co właściwie głosi? Poznaj najbardziej zaskakujące fakty, które można znaleźć w jego najnowszej książce "The Grand Design" ("Wielki Projekt”).

Hawking skończył 70 lat. Może stracić głos

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2012 17:25
Światowej sławy fizyk Stephen Hawking może utracić swój charakterystyczny, elektroniczny głos, którym z powodu paraliżu posługuje się od 35 lat. Słabną jego mięśnie policzkowe.

Stephen Hawking nie może mówić

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2012 15:45
Słynny brytyjski astrofizyk skończył właśnie 70 lat, ale nie był w stanie wziąć udziału w zorganizowanym z tej okazji sympozjum kosmologicznym.